Behöver hjälp vid hjälmköp

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
marushin-hjälmarna går inte att jämnföra med shoei's hjälmar i det dyrare segmentet ialf. Sen att de känns som en 6år gammal hjälm efter 1sommar.

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
suzuki gsx-r 750
marushin-hjälmarna går inte att jämnföra med shoei's hjälmar i det dyrare segmentet ialf. Sen att de känns som en 6år gammal hjälm efter 1sommar.

I passform (till vilket huvud den passar på) är de väldigt lika shoei hjälmarna. De jag känner har inte klagat på att den känns som en gammal hjälm efter en sommar, så det kan jag inte kommentera. Från de jag känner som har dessa hjälmar har jag inte hört ett negativt ord om dem.

Men ska man köpa en billig hjälm skulle jag hellre välja en marushinhjälm istället för något annat billigt märke, med tanke på att jag ser det som betydligt mer hjälm för pengarna. Sen kan man ju inte på alla punkter jämföra en hjälm för 2000 kr med en som kostar 6000... men det säger sig självt, iaf i min värld.

Nixon #82

sick my duck
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
K7/K8 Suzuki GSXR1000
Kbc

Att det låter en del när man kör mc är ju helt naturligt, det finns ju öronproppar och annars bil:D . KBC hjälmarna sitter helt perfekt i alla fall på min skalle och deras priser och grafik är skrämmande bra:tummenupp
Gå för en KBC hjälm!

Snowman89

Guest
Att det låter en del när man kör mc är ju helt naturligt, det finns ju öronproppar och annars bil:D . KBC hjälmarna sitter helt perfekt i alla fall på min skalle och deras priser och grafik är skrämmande bra:tummenupp
Gå för en KBC hjälm!

Okej:)
Egogirl- Precis och touringbutikens hjälmar verkar väldigt vettiga.

Ska in till beviks snart och kolla på deras hjälmar om de har nån vettig.

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
-
Skillnaden mellan billig och dyr hjälm är ofta passformen och framförallt finishen på lack och grafik osv
En 5000:- hjälm har ofta 3 skalstorlekar, dvs en skalstorlek för xs-s, en för m-l, en för l-xl...
En billig hjälm löser detta med XL-storlek på skalet och mer frigolit för att få ner storleken, dvs hjälmen blir klumpig om man har ett litet huvud...
Sen har en dyr hjälm urtagbar och tvättbar inredning, bättre visir, bättre ventilation, lägre vikt osv.
Förmodligen är en dyrare hjälm även något tystare då mer pengar är lagt på utveckling i vindtunnel osv.

Man får ju så att säga vad man betalar för, sen tar säkert shoei och arai en hel del för märket med...dock är "märkeshjälmar" alltid ett säkert köp, man vet vad man får.

Mitt tips är att prova hjälm i din lokala butik, hittar du nåt bra så sök på nätet om den går att köpa billigare. Lite dålig stil mot dom svenska handlarna, men är dom så dumma att dom tror att folk inte kan använda nätet så får dom skylla sig själv...
På exempelvis www.fc-moto.de kan du nu hitta Sharkhjälmar för halva priset, ord 400euro, nu 200euro...+ en hundring i frakt...

F.Red.DE

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Hoj
Såld...
Hittade 2st hjälmar, nån som har något att säga om de?
HJC FG-15 och Hjälm HJC IS-16

Jag köpte mig en FG-15 ganska nyligen och den passar mig bra och tycker inte den låter överdrivet mycket. Har inte testat dom svindyra/fina hjälmarna så jag vet inte hur den står sig i jämförelse till dom. Åk och testa :tummenupp

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Triumph Speed Triple
Jag kör med en Schubert och en shoei xr1000och Schubert är mycket tystare än Shoei om det är tyst du vill ha

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy