Behöver lite hjälp, Aprilia rs.

Jeppe^

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Ort
Billeberga
Hoj
såld, tyvärr
Jag har en aprilia rs 125 årsmodell 1999

Det hela började med att jag bytade kolv och alla packningar i cylindern för ja tyckte att det var på tiden innan det händer något otrevligt. När jag gjorde detta så råkade cylinderfots packningen spricka lite men jag tog packningsmassa och hoppades på det bästa.

När jag hade fått på allting igen så lät ja den stå på tomgång ett tag och sedan bar det ut. Men ja hann inte mer än 5 minuter innan den ''dog''. Nu har den skärt tänkte jag. Men jag rullade hem den iaf och den startade lika fint som vanligt när ja väl var hemma. Jag försökte köra några gånger efter detta men med samma resultat.

Jag försökte sedan tänka ut va det kan vara för fel. Först så bytte jag batteri och fixade ett nytt tändstift. Hjälpte inte

Sedan tänkte jag att det kanske var cylinderfots packningen som jävlades så ja rev ner, och när jag tagit av topplocket såg jag att det satt vatten droppar i cylindern, tänkte att nu läcker det in, så jag bytte packningen till en ny och såg till att den inte gick sönder. Jag kollade även de andra packningarn i topplocket ( oringen och den stora i den övre delen av topplocket) och där såg inte ut att vara några fel.

Nu är vi framme i 15/3 2007 så idag efter jag fått på allt efter att jag satt på den nya cylinderfots packningen så trodde ju att nu va det stopp på läckandet. Men jag kom bara 5 minuter tills den dog på samma sätt igen.

När den dör låter det som att den dränks kan man säga, den surar till och dör bara. Om jag sedan väntar några minuter går det att få igång den på tomgång men vid minsta gas låter det som den dränks igen.

Så nu frågar jag alla på sporthoj vad kan vara fel? tar emot alla gissningar, lösningar och expert råd.
 

husqvarnan

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
sundsvall
Hoj
husaberg 450 -07
hejsan ! har du kollat om du har någon vatten i oljan ? ryker den ovanligt ? försvinner kylarvatten ?

har du inte kört den sedan förra sommaren skulle jag vilja tipsa om att rengöra förgasaren och kontrollera bränsletillförseln. känns som att du har problemet där.

visst kan det vara elektroniskt men börja och kolla över dom enkla felen och förgasaren brukar vara boven. har du satt dit allt rätt runt cylindern så ska ju inte felet vara där :)

mvh// johan
 

Jeppe^

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Ort
Billeberga
Hoj
såld, tyvärr
Den ryker inte mer än vanligt och jag tycker faktiskt inte att det försvinner något kylarvatten. Men jag skall rengöra förgasaren idag och försöka igen efter det.
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Byt topp packningen så har du nog löst problemet.

Räcker med ett litet märke på oringarna så är det kört.
 
Last edited:

Jeppe^

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Ort
Billeberga
Hoj
såld, tyvärr
Har varit ute i några timmar nu och försökt att fixa de här. Jag rengjorde förgasaren och alla slangarna genom att lägga den i ett bensin bad och sedan blåsa rent allting. Efter detta så kunde jag köra längra än vanligt å den gick lite jämnare men jag fick fortfarande samma problem med att den dog likadant som innan.

Har ävent fixat lite med munstycken och sådant för att försöka få den att gå så bra som möjligt, men ingeting har hjälpt.

Det kommer inte en massa vit rök och den spottar inte ut något heller så ja vette fasen om det verkligen är vatten i cylindern...

Just nu e ja bara trött på att de inte funkar, men som sagt tar gärna emot fler råd om vad som kan vara fel...
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Det räcker att det kommer lite vatten ånga på stifftet så är det kört... räcker med ett litet märke på orings packningen så är det färdigt, har haft samma bekymmer på min cross som hadde topplockspakning av oringar, testa med det topp packningen kan inte vara så dyr.
Lycka till. :gnissla
 

Jeppe^

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Ort
Billeberga
Hoj
såld, tyvärr
Jag var precis ute och testade en metod som farsan ska skulle avslöja om det var tändspolen som det var fel på.

Jag gjorde så här att jag körde iväg som vanligt. Sedan när den stannade tog jag upp tanken illa kvickt, drog av tändkabeln och satte in ett nytt tändstift. Farsan sa att om det inte kom någon gnista på det nya tändstiftet skulle det va tändspolen, men om de kom gnista så skulle det inte va spolen som var felet. Problemet var att där kom gnista....

Vad säger ni om detta testet? kan det avslöja om det är tändspolen som det är fel på?
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Det är inte så att bensinen tar slut i förgasaren efter en liten stund då?

Kolla så att det verkligen kommer ner soppa och att ingen slang är klämd.
 

Jeppe^

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Ort
Billeberga
Hoj
såld, tyvärr
Jo men grejen e de att den startar 10 minuter senare, det borde den inte göra om det va de som var felet, eller?

Men ja ska ta en titt på alla sladdar.
 

husqvarnan

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
sundsvall
Hoj
husaberg 450 -07
Jo men grejen e de att den startar 10 minuter senare, det borde den inte göra om det va de som var felet, eller?

Men ja ska ta en titt på alla sladdar.

det kanske är så att efter 10 minuter är förgasaren fylld igen. kolla över om du får soppa från tanken. annars är det nog bara att riva ner och byta till nya o-ringar men för mig så känns det faktiskt som ett förgasarfel.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top