Behöver lite hjälp Gsxr 750 -96

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Hej har ett problem, eller rättare sagt min hoj har ett problem.

Kört hojen felfritt i 400 mil, men i torsdags börja den rassla som satan.
Tänkte aha ok det är kamkedjespännaren.
Åkte från örebro till västerås ok köpte en ny Manuell.
Började spänna åt den nya på hojen och vips så hade jag spännt för löst så den kugga över.
Ok började skruva dän kammarna, ställde motorn TDC, la tillbaka kammarna.
enligt anvisning.
Startar idag KNACKAR som ett helvette! :tummenupp
Låter som det kommer från 1:ans ventiller.

OBS innan jag starta den vred jag runt utan stift, och den högg aldrig eller stanna.

Åkte ut idag och gjorde om allt nogrannare igen.

Likförbannat rasslade/tickade den lite när jag startade den.
Kollade oljan, var på L(low)
Efter det så tömde jag all olja, körde ner en magnet i olja och det var lite spån där.
Men olja har jag inte bytt på över 400 mil + att jag har blandat oljor(dumsnål).
Vad ska jag göra nu?
Tänkte köpa ny olja riktigt fin och nytt filter.
Vart kan rasslet/tickandet komma ifrån?
Känns som jag har spännt Kamkedjan väldigt mkt nu.

Någon som har nån ide? :va

/mvh Jonas
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Bytte till en grym olja och ett nytt oljefilter och satte tillbaka automatiska kamkedje spännaren.
Hojen tickar typ iaf, men ljudet försvinner vid 2500rpm men över eller under det varvet så tickar/rasslar det iaf.
+ att hojen svarade inte riktigt på gaspådrag.

Vad har jag gjort fel? :argpådato
Måste ha hjälp nu då jag inte har några fler idér.

/mvh jonas
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Rassel=kamkedja
Tick=ventil
BANG BANG BANG=kolv kysser ventil

Gör komp-test för att kolla att ventilerna är i gott skick. Dubbelkolla att kammarna står rätt gentemot veven. Kolla ventilspel
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Tack för snabba svar.:tummenupp

Det låter faktiskt som om den tickar mer än att den rasslar.

Men den tickade ju inte innan jag började skruva?

Det som var fel från första början var att glidskenan imellan kamaxlarna satt löst.

Kamaxlarna står klockrent nu alltså har verkligen gjort allt noga.

Mkt skumt fel det här.

mera hjälp :rolleyes:

/mvh jonas
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Kom igen nu då.
Lite hjälp.
Ingen som bor i örebro som kan hjälpa lite?
/mvh jonas
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Tog du ur kammarna innan du vred runt motorn?
Hur långt kuggade kedjan över?

Det låter som om du har krökt ventiler, tycker jag nog. Roligt, va?
 

johan73624

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Nu: Husqvarna SM510R Tidigare: Honda CBR929, GSXR750, GSXR600, CR250R, cbr600rr, crf250, kx 250, RM 125, SV650, CBR 600
Har också en gsxr 750 som kedjan lyckats kugga över på. Ej startad. Hur vet jag hur kammarna ska stå. Måste Kammen bort?
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Jag fick min fel också, kammen stod fel o jag startade upp den ordentligt. Men som tur var klarade allt sig. Höll på att få dåndimpen av oro, inte billigt/typ ny motor. Kammarna kollar du på märkena på sidan av dem. Kolla NOGA i din mekbok, där står exakt hur dem skall stå + hur många länkar på kedjan det skall vara mellan kammarna.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Jag drog runt motorn för hand alltså, och den kuggade över typ 3-4 hack.
Och då stannade jag direkt.
Vred veven till rätt läge och la kammarna som dom ska.
/mvh jonas

Men du kanske har rätt jag ska försöka göra ett komtest.

Någon annan som kan tänska sej vad det är?
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Ja det är en bra teori ni har så jag ska fixa en kompverktyg.
Återkommer efter helgen med svar.
MEN :D varför försvinner ljudet på 2500Rpm.
Hehe skit skumt.
/mvh jonas
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Kollade kompet idag och allt var skitbra.

Lyssnade även med en skruvmejsel idag och det tickar ifrån toppen.

Endast vänstersidan.
Och jag märkte idag att den svarar dåligt på gaspådrag.

Skimsa om ventilerna?
/mvh jonas
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hundra på att du ställt kamkedjan rätt?

Har du mätt ventilspelet?

Gsxr ska ticka en del, framförallt äldre modeller.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
ventilspelet Var 100% hela toppen är 100% kaminställningen var 100%.
Tittade på Kamkedjeglidskenorna, så förjävliga ut alla var helt slut bakre glidskenan var spruken.

Kan detta generera till ett tickande ljud?
Någon som har haft det här problemet tidigare?
Hur mkt kostar samtliga skenor och kedja?

Blir tokig på detta.

/mvh jonas
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Är det nån som vet exakt hur kammarna ska stå?
Och hur många länkar som ska ligga imellan dreven?
Måste veta exakt nudå.
KOmigen lite mer hjälp så jag kan köra sista veckan.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Av 396 som har kollat på denna tråd har 6 st hjälpt mig. :mad:

Vill ni inte hjälpa mig eller har ni inte tid? :va

Kanske inte är nån som mekar gixxter.

/mvh jonas
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
GsxrAbuser skrev:
2452143 Av 396 som har kollat på denna tråd har 6 st hjälpt mig. :mad:

Vill ni inte hjälpa mig eller har ni inte tid? :va

Kanske inte är nån som mekar gixxter.

/mvh jonas


Köp /hitta en mekhandbok på nätet.

14 länkar har jag i bakhuvudet men jag kan ha fel,det var förra vinter jag rev i en gsxr 750 -96,så kolla upp det.

Jag gissar på vevlager eller 4:ans kolvbultslager.

Var det inte -96 som dom kallade "glas-motorn" ?

Trevlig attityd för övrigt.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Ok får försöka hitta någon sorts bok.

Får tackar för svar iaf, fast du tycker jag har tråkig attityd.

/mvh jonas
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top