Behöver lite info ang. "vem var först över 300"

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag kan tänka mig att i Hondas egna test med "blueprintade" cyklar att de kunde ha närmat sig 300km/h me blackbirden. Men men...
 

OnThéEdge

Allways On The Edge!
Gick med
18 Jan 2006
Ort
tidahölm
Hoj
yamaha rd 125
först

men vem, var först över 300 km/h med mc då??

har hört att dom körde i över 300 med trimmade HD på 40;talet
men de verkar ju osanolikt med trummbromsar å stelbensramar.
 

daniel 2.3-16

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2003
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha R1 -08
har för mej att nån tysk dåre körde över 400kmh på autobahn nån gång på 40 talet med en mercedes, eller om det var tidigare ändå?
kunde typ vrida hjulen 5 cm åt varje håll för den hade slutna hjulhus.
så 300 på 2 hjul kan väl inte vart så svårt då?


här är länken:
http://www.classicdriver.com/uk/magazine/3200.asp?id=11459

432,7 km/h på autobahn 28 januari 1938 :yoparty

det va killar med hår på bröstet :Bugar :Bugar :Bugar
 

OnThéEdge

Allways On The Edge!
Gick med
18 Jan 2006
Ort
tidahölm
Hoj
yamaha rd 125
jag menar det! såg på discovery att nån galning på en hd
hade rekordet med 350km/h på 40 talet.. "på en dirt road" i
läderhuva å utan dämpning!! :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Fürstenhoff skrev:
Om alla licens avtal för Skandinavien är klara så kommer vi med den nyaste versionen av GPS utrustningar använda den till att mäta alla toppfarts körningar då vi efter varje körning kan logga in oss på webben och se exakt hur fort & vart man kört :tummenupp - dock är INGEN GPS utrustning godkänd för några ev rekord körningar!!

/Fürstenhoff.



Och sen när har tidningen BIKE gjort något som varit rätt!! :va

:rolleyes: :rofl :fyllisar

/Fürstenhoff.

He he, nja de törs jag inte svara på, men jag kan ju konstatera att tidningen har åldrats mycket mer än mig när jag var 15-18 år var tidningen roligt skriven med lite halvilda reprtage med glimten i ögat, nu är ju nästan ICA kuriren mer rebbelisk :D
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
OnThéEdge skrev:
men vem, var först över 300 km/h med mc då??

har hört att dom körde i över 300 med trimmade HD på 40;talet
men de verkar ju osanolikt med trummbromsar å stelbensramar.
Om man tittar på rekord godkända av FIM för tvåhjulingar med kolvmotor:

Först över 300 var NSU Delphin III med 339 km/h 1956.
Sedan 1990 innehas rekordet av en H-d som körde 518 km/h ! :3freak

http://www.speedrecordclub.com/records/outtwo.htm
 

Nicke_K

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
I Skogen
Hoj
CR500, DR350, Minimoto
OnThéEdge skrev:
jag menar det! såg på discovery att nån galning på en hd
hade rekordet med 350km/h på 40 talet.. "på en dirt road" i
läderhuva å utan dämpning!! :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar

Tycker han som cyklade i 245 km/h var ett strå vassare. Första gången han försökte vurpade han, han fick kurera sig i typ 10 år innan han gav sig på det igen. :)


http://www.canosoarus.com/08LSRbicycle/LSR Bike01.htm
 

Bifogat

  • 152%20in%20tow.jpg
    152%20in%20tow.jpg
    19.4 KB · Visningar: 75

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Fürstenhoff skrev:
Den sk HD'n var en streamliner med DUBBLA HD motorer - likväl förbenat snabbt för en halv BIL!! :3freak

/Fürstenhoff.
Delfinen var också en streamliner men hade bara en motor. Två motorer gör att Harleyn faller ur kategorin motorcyklar (för mig iaf).

Det sista rekordet med enmotorig hoj verkar vara Trajan 1962.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fürstenhoff skrev:
Om alla licens avtal för Skandinavien är klara så kommer vi med den nyaste versionen av GPS utrustningar använda den till att mäta alla toppfarts körningar då vi efter varje körning kan logga in oss på webben och se exakt hur fort & vart man kört :tummenupp - dock är INGEN GPS utrustning godkänd för några ev rekord körningar!!
/Fürstenhoff.

Inte på land kanske, men gps är godkänd för allt upp till världsrekord när det gäller segelflyg, både för hastighetsmoment och distans! :fakta
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
RedBaron skrev:
Delfinen var också en streamliner men hade bara en motor. Två motorer gör att Harleyn faller ur kategorin motorcyklar (för mig iaf).

Det sista rekordet med enmotorig hoj verkar vara Trajan 1962.

En två v-twinmotorer eller en V4, vad är skillnaden?
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
tuppjuck skrev:
En två v-twinmotorer eller en V4, vad är skillnaden?
Tja, någonstans vill jag dra en gräns där det tvåhjuliga fordonet blir så specialiserat att det slutar likna en motorcykel. Att den ska ha EN kolvmotor känns rimligt för mig eftersom diskussionen startade med standardmotorcyklar.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Fürstenhoff skrev:
Hhhmmm...

En V4'a på 1000cc eller två V2'or på totalt 3600cc - Hhhmmm, undrar vad som skiljer i slutändan då en toppfarts test uteslutande påverkas av vridmomentet!! :rolleyes:

/Fürstenhoff.

Ett toppfartstest påverkas uteslutande av EFFEKTEN!
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Fürstenhoff skrev:
Hhhmmm...

En V4'a på 1000cc eller två V2'or på totalt 3600cc - Hhhmmm, undrar vad som skiljer i slutändan då en toppfarts test uteslutande påverkas av vridmomentet!! :rolleyes:

/Fürstenhoff.

Jag har inga problem att förstå att det handlar om effekt och vridmoment (och därmed dess koppling till cylindervolym), men det var ju inte den principiella frågan jag ställde heller.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
RedBaron skrev:
Tja, någonstans vill jag dra en gräns där det tvåhjuliga fordonet blir så specialiserat att det slutar likna en motorcykel. Att den ska ha EN kolvmotor känns rimligt för mig eftersom diskussionen startade med standardmotorcyklar.

Precis. Min kommentar var inte riktad mot dig personligen utan bara ett inlägg i sak. Gränsdragningarna är ju egentligen det som är det svåra när man skall göra jämförelser.

Men jag håller med dig. EN motor till att börja med. Sen kan man ju definiera motorcykel också. Inga stödhjul alls, man sitter på, inte i. Det skall styras med ett styre och direktverkande på framhjulet etc etc. Den typen av kriterier för att uppfylla huvudkriteriet att det är en motorcykel.

Men det är lite OT nu, ursprungsfrågan gällde ju produktionshojar, inte one-off eller modifierade (även om det är factory-kit).

/e

Fürstenhoff skrev:
Dagens ämne är IRONI och inget annat!!! :fyllisar

/Fürstenhoff.

Fan. Jag var borta på den lektionen... skit också..... :gnissla
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top