Behöver lite mer info om XT600

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Funderar på att skaffa en till hoj eftersom jag aldrig verkar bli klar med Bladen.
Måste ha något att åka på nu.... :ätapiller

Funderar lite på att komplementera mig med en gammal och billig XT600.
Att dom saknar hk vet jag och att dom väger mycket är jag medveten om.
Går dom lätta btw ?
Strippa den och på med ny tank/plast & sadel...?


Är det någon som har koll på utvecklingen på XT:s genom åren.
Vad har introducerats genom tiderna ?
När kom elstarten ?
Ska man satsa på en med kick ?
Luft/vätskekylda vilket år ?
Vad är skillnaderna XT600, XT600K & XT600E ?

Är helt enkelt på jakt efter mer info om modellen.
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
XT600E är att den har El-start (inte kick som alternativ)
så XT600K borde folk skriva antagligen för att meddela att den har kick.

K har jag aldrig hört talats om tidigare, så troligen är det bara någon privatperson som tänkte lite för mycket och skrev till det hehe.
 

Ortefon

Der Landwirdschaftminister
Gick med
12 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
DR650SE
Werzion skrev:
2164519 XT600E är att den har El-start (inte kick som alternativ)
så XT600K borde folk skriva antagligen för att meddela att den har kick.

K har jag aldrig hört talats om tidigare, så troligen är det bara någon privatperson som tänkte lite för mycket och skrev till det hehe.

Har för mig att när xt:n uppdaterades någon gång i början av 90-talet och fick elstart (XT600E) såldes det även en modell med benämningen xt600k som hade kick. Rätta mig om jag har fel.

XT600 har alltid varit luftkyld. XTZ660 däremot var vätskekyld (samt den nya Xt660R/K) men det är en helt annan hoj.

Sedan finns ju också TT600 som var lättare och mer offroad-anpassad men med samma motor. Även den har funnits i en mängd olika skepnader (TT600K, TT600E, TT600R)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ortefon skrev:
2164556 XT600 har alltid varit luftkyld. XTZ660 däremot var vätskekyld (samt den nya Xt660R/K) men det är en helt annan hoj.

Sedan finns ju också TT600 som var lättare och mer offroad-anpassad men med samma motor. Även den har funnits i en mängd olika skepnader (TT600K, TT600E, TT600R)
Ahhh... Det var alltså först när den blev 660 den fick vattenkylning.

Tyvär så är TT600 rejält mycket dyrare så den går bort.

Hur är det med vikten på dom tidiga årsmodellerna ? >1990<
Har sett siffror på både 154 & 174 kg ?
Vilket stämmer ?
Eller ökade kanske vikten i och med elstarten ?
Då kanske man borde leta efter en med kickstart.

Samt strippar man den från orginal så borde man ju få ned vikten 10-15 kg eller ?
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Ja XTn uppdaterades (tror det var 91) med elstart. Efter det är den i stort sett identisk ända fram till nya modellen komför ett par år sen.

Inga större fel på dem. De är pålitliga och billiga att reparera om nåt skulle hända.

Dock, lätta dem gör du inte nåt nämnvärt. Pipan väger iofs bly så du kan skala av kanske 3-5kg på en trimpipa men i övrigt är det svårt. Motorn väger hur mycket som helst, så även ramen.

De är hyfsat slöa men går att slanga kilometervis iaf med lite träning. Kopplingen är isf den enda riktigt svaga punkten.

Daniel
 

Ortefon

Der Landwirdschaftminister
Gick med
12 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
DR650SE
Wiseguy skrev:
2164573 Ahhh... Det var alltså först när den blev 660 den fick vattenkylning.

Tyvär så är TT600 rejält mycket dyrare så den går bort.

Hur är det med vikten på dom tidiga årsmodellerna ? >1990<
Har sett siffror på både 154 & 174 kg ?
Vilket stämmer ?
Eller ökade kanske vikten i och med elstarten ?
Då kanske man borde leta efter en med kickstart.

Samt strippar man den från orginal så borde man ju få ned vikten 10-15 kg eller ?

Äldre TT600 behöver inte vara så mycket dyrare än XT600. TT:n kom också i början av 80-talet och såldes fram till början av 90-talet med några små uppdateringar.

Exempel på äldre TT600:

http://www.blocket.se/vi/8177462.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/7969080.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/7873182.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/7784749.htm?ca=15_s
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ortefon skrev:
2164614 Äldre TT600 behöver inte vara så mycket dyrare än XT600. TT:n kom också i början av 80-talet och såldes fram till början av 90-talet med några små uppdateringar.

Exempel på äldre TT600:

http://www.blocket.se/vi/8177462.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/7969080.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/7873182.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/7784749.htm?ca=15_s

Det var inte så farligt. Thnx..
Den första såg ganska ok ut. En 90:a och helt ok pris. Tyvär ända borta i jönköping.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
90 kom den nya modellen , som har elstart och kortare fjädringsväg. är mer asfaltsanpassad och lite mindre "vild".

ska du ha lekhoj så sikta in dig på den gamla , har bättre dimensioner på de viktiga delarna , och väger något mindre. o färgsättningen är bättre än de nyare....
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Färgsättningen är sak samma. Den kommer nog ändra färg när jag har den. :D

Finns det något annan modell som är intresssant, i prisintervallet 15-20 000 ?
Den skall vara hållbar, relativt lättmeckad, bra på grusväg och hyffsad på asfalt. Den ska kunna rulla på dom flesta underlagen.
Hur är det med gamla DR650 ?
 

Ortefon

Der Landwirdschaftminister
Gick med
12 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
DR650SE
Wiseguy skrev:
2167805 Färgsättningen är sak samma. Den kommer nog ändra färg när jag har den. :D

Finns det något annan modell som är intresssant, i prisintervallet 15-20 000 ?
Den skall vara hållbar, relativt lättmeckad, bra på grusväg och hyffsad på asfalt. Den ska kunna rulla på dom flesta underlagen.
Hur är det med gamla DR650 ?


Finns mängder med olika suzuki DR. DR650 som kom i början av 90-talet finns med en mängd olika beteckningar: DR650R, DR650RE, DR650RS, DR650RSE.

Tror att det är så att slutbeteckningen R betyder att det är den vanliga offroadversionen och RS är den med kåpa. Har den tillägget E efter har den elstart. Till exempel DR650RSE är versionen med kåpa och elstart (ja, du fattar säkert). Kan inte så mycket om dessa modeller.

1996 kom DR650SE som var en helt ny modell och som höll ihop bättre än de tidigare vad jag har hört. En sådan har jag. Tycker den funkar fint på både asfalt och grus och med mikuni flatslide-förgasare, trimkam och högkompskolv är den riktigt pigg. Jag köpte min -96:a för 25' och det är väl ungefär där priserna börjar för SE-modellen. Går säkert att hitta billigare i tyskland.

Finns ett forum för samtliga DR650-modeller (om du är bevandrad inom det tyska språket). Där finns en hel del teknsiska data för de olika modellerna.
www.dr-650.de

Annars finns Kawasaki KLX650C från ca 18'. Kan inte så mycket om den modellen men kika runt lite på www.soe.se där du kan hitta en del info om både den och en massa andra hojar i segmentet.
 

pontiac

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
luleå
Hoj
fighterretta
jag är också intresserad av en tt600 87a och undrar vad vikt och hk är på den.någon som vet..
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fick dessa bilder mailade till mig. Kanske hjälper någon annan lite också så jag slänger upp dom här:

hondaxr5gc.jpg

kawasakiklr1aq.jpg

suzukidr6td.jpg

suzukidr17lw.jpg

yamahaxt5jv.jpg
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Skall du handla en xt så skall du satsa på en nyare än 94:a för fram tills dess var ljuddämparen en bärande del i ramen....
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Mcbudet skrev:
2168414 Skall du handla en xt så skall du satsa på en nyare än 94:a för fram tills dess var ljuddämparen en bärande del i ramen....
Ljuddämparen en bärande del av ramen...Hmmm...

En 94:a tror jag tyvär inte jag kan få för dom pengarna.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Mcbudet skrev:
2168414 Skall du handla en xt så skall du satsa på en nyare än 94:a för fram tills dess var ljuddämparen en bärande del i ramen....

stämmer inte på 83 - 90 orna åtminstoned. har inte skruvar på de nyare.

dock vet jag att de efter 90 blev mindre off road och mer roadanpassade. skulle siktat på de äldre modellerna , eller om plånboken tillåter en xr 600 eller xr 650.
den senare finns i en L version , men den är inte riktigt lika kul som xr 650 r , mer i stil med xt n på 90 talet.

lc 4 a tyskimport kanske ?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top