Behöver lite tips angående GSXR 750 -99

fralle1

Kung
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Lomma
Hoj
2011 suzuki GSXR750
Hej alla duktiga sporthojsåkare/mekare.

Jag behöver er expertis!!!!

Hoj: GSXR 750 -99a (dvs insprutare)
Problem1: Hojen känns trött och utan effektpuckel.
Beskrivning: När jag köpte den trodde jag att den var strypt men jag har kollat så att kabeln är klippt och det sitter ingen strypning i insug. Det kommer aldrig någon direkt effektpuckel och den beter sig som om det saknas effekt. Men visst går den upp i hastighet på toppen och den varvar ut till 260km/h. Men den känns ändå trött 0-200. Någon som har några tips?

Problem2: Tempmätaren står på ----- hela tiden. Någon som har hittat en tempgivare till rätt pris, kanske någon bildel som passar bra?

Jag vore tacksam för tips och ideer så jag slipper bänka skiten för att kolla hur många åsnor det är i hojen.
:confused:
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Hej alla duktiga sporthojsåkare/mekare.

Jag behöver er expertis!!!!

Hoj: GSXR 750 -99a (dvs insprutare)
Problem1: Hojen känns trött och utan effektpuckel.
Beskrivning: När jag köpte den trodde jag att den var strypt men jag har kollat så att kabeln är klippt och det sitter ingen strypning i insug. Det kommer aldrig någon direkt effektpuckel och den beter sig som om det saknas effekt. Men visst går den upp i hastighet på toppen och den varvar ut till 260km/h. Men den känns ändå trött 0-200. Någon som har några tips?

Problem2: Tempmätaren står på ----- hela tiden. Någon som har hittat en tempgivare till rätt pris, kanske någon bildel som passar bra?

Jag vore tacksam för tips och ideer så jag slipper bänka skiten för att kolla hur många åsnor det är i hojen.
:confused:


1: Min hoj (r750-98) gör 280 på mätaren. Det borde vara en stor skillnad i effekt mellan 260 och 280 på mätaren, nåt är knas mao.

2: Spekulation :Kan det vara så att eftersom motorn aldrig inser att den är varm, att den istället ställer insprutningen i "uppvärmnings-mode" (går fett?) och det är därför du saknar skjut i maskinen ?
 
Last edited:

fralle1

Kung
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Lomma
Hoj
2011 suzuki GSXR750
Det kan nog absolut vara så, eftersom den får för mycket bensin. Det syntes på stiften dessutom så...jag har beställt nya givare till tempen och fläkten så hoppas jag på det bästa.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
När du säger att kabeln är klippt, vad menar du då?

Inte är det så att nån har klippt en brun(?) kabel i hopp om att frigöra några extra hästar?

Det gick sånna rykten om TL:n ett tag, men det är helt fel, en TRE är det som gäller isåfall, inte klipp kabel
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
När du säger att kabeln är klippt, vad menar du då?

Inte är det så att nån har klippt en brun(?) kabel i hopp om att frigöra några extra hästar?

Det gick sånna rykten om TL:n ett tag, men det är helt fel, en TRE är det som gäller isåfall, inte klipp kabel

Det kanske skiljer lite mellan TL och GSX-R. På "tyska" R-750 från 98 så har det funnits en elektronisk begränsning till 100hk, som "åtgärdas" med klipp-klipp av viss kabel. Min egen knarr har tyska papper där det står att det är 100hk.

TRE'n lurar hojjen att den ligger på en högre växel, så den inte ska dämpa effekten på lägre växlar.
 

Bifogat

  • 98hk_begränsning_ECU.JPG
    98hk_begränsning_ECU.JPG
    109.7 KB · Visningar: 100
  • TRE_hardwired_mod.gif
    TRE_hardwired_mod.gif
    7.8 KB · Visningar: 80

fralle1

Kung
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Lomma
Hoj
2011 suzuki GSXR750
Hej
keep it coming.....

Det är konstigt vad olika info man hittar, klippa kabel, inte klippa kabel. TRE mod har inte med effekt att göra, har med effekt att göra.....

Är det någon som kan verifiera TRE modden och den brun/svarta kabelns funktion? Detta är en tyskimporterad 99a.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Hej
keep it coming.....

Det är konstigt vad olika info man hittar, klippa kabel, inte klippa kabel. TRE mod har inte med effekt att göra, har med effekt att göra.....

Är det någon som kan verifiera TRE modden och den brun/svarta kabelns funktion? Detta är en tyskimporterad 99a.


Använd sökfunktionen, det gjorde jag (för länge sen). Klipper du kabeln och det inte gör skillnad så kan du alltid lappa ihop den igen. Jag känner ingen skillnad med min 3, ärligt talat, men den kan man ju alltid ta bort den med.

Det viktiga är att du får full effekt i maskinen - jag tror boven i dramat kan vara tempmätaren.

Lycka till!:tummenupp
 

fralle1

Kung
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Lomma
Hoj
2011 suzuki GSXR750
Okej tack för era inlägg,

Jag har sökt och hittat flera inlägg som motstrider varandra därav min önskan att hitta någon som verkligen är kompetent nog att verifiera vad de olika åtgärderna gör eller inte gör. Det är nog bara i mc världen vi är dumma nog att testa att klippa elektronik utan att verkligen veta dess funktion - är det någon som har gjort det på en bil?

Jag har beställt givare och jag hoppas att det är problemet - tack för tipset!
 

fralle1

Kung
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Lomma
Hoj
2011 suzuki GSXR750
Fortsatt strul

Hej

Bytte tempgivare men hände ingenting, det är precis samma sak. Låter jag hojen gå ett tag så går tempen upp till 26 grader och vattentempen (extern mätare) ligger på ca 90 grader. Så.... vad kan det vara?
Kan det vara mätaren som är helt kass?
Fast den elektriska fläkten går inte heller igång och den sitter på en annan givare...konstigt.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Fortsatt strul

Hej

Bytte tempgivare men hände ingenting, det är precis samma sak. Låter jag hojen gå ett tag så går tempen upp till 26 grader och vattentempen (extern mätare) ligger på ca 90 grader. Så.... vad kan det vara?
Kan det vara mätaren som är helt kass?
Fast den elektriska fläkten går inte heller igång och den sitter på en annan givare...konstigt.

Fläkten skall starta vid 106 grader har jag för mig.
 

fralle1

Kung
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Lomma
Hoj
2011 suzuki GSXR750
Hej
Problemet är fixat och här ska ni få höra, (och för er med exakt samma problem : här kommer lösningen !!
Plockade ner allt igen och smorde upp varje kontaktstycke som finns: hjälpte inte.
Hittade en testprocedur i en servicehandbok för att testa ifall mätaren var hel: gav inte det utslag som det skulle så första tanken var att mätaren faktiskt var sönder. Men eftersom den går fett stämmer inte det argumentet.

Hittade en notis om färgen på kablarna till kontaktstycket till vattentempgivaren, haha hör och häpna. Förra ägaren eller mek har växlat kontaktstyckena till lufttempmätaren i luftboxen till den till vattentempen. (Ja de passar faktiskt i varandra). Bytte plats och voilá : Varde temperatur!!!!

Inte en enda mekaniker som jag pratat med har kunnat tipsa mig om detta, felet har varit helt okänt. Så för alla som får samma sak, det är vad som ska kollas.

Tack för er som har försökt att hjälpa mig. Det uppskattas och jag hoppas att jag kan återgälda vänligheten.
--------------------------------------
Nu blir det gasa av.....
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Hej
Problemet är fixat och här ska ni få höra
.
.
Hittade en notis om färgen på kablarna till kontaktstycket till vattentempgivaren, haha hör och häpna. Förra ägaren eller mek har växlat kontaktstyckena till lufttempmätaren i luftboxen till den till vattentempen. (Ja de passar faktiskt i varandra). Bytte plats och voilá : Varde temperatur!!!!

Inte en enda mekaniker som jag pratat med har kunnat tipsa mig om detta, felet har varit helt okänt. Så för alla som får samma sak, det är vad som ska kollas.

Tack för er som har försökt att hjälpa mig. Det uppskattas och jag hoppas att jag kan återgälda vänligheten.
--------------------------------------
Nu blir det gasa av.....

Fasiken! Schysst att det löste sig. Är det fullt drag i spisen nu då? Har provgasat ?
 

fralle1

Kung
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Lomma
Hoj
2011 suzuki GSXR750
Jepp, nu går allt som det ska och med bytt kamkedjesträckare är jag på g. Så nu när hojen är som den ska så kanske man skulle sälja och skaffa en -01a istället......
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top