Behöver ny hjälm

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Min hjälm har fått sig en snyting så det är dags att byta. Jag kör en rpha70 just nu och har kikat på en 71 och gt Air 3. Båda dessa har någon modellspecifik intercom så det är väl två eller tre frågor.
1, Går det är säkra ditt en sena s21 (eller vad den kan heta) som jag redan har?
2, Är de modellspecifika vettiga för priset?
3, har någon ett tips på någon annan med solvisir (inte korvätarvariant)? Jag vet att jag måste prova men man kan ju få tips om vad som är bedömt klappkass iaf. Jag ser att rpha71 har fått klagomål om att vara högljudd men de som recenserar säger inget om att den är exceptionellt högljudd och ärligt talat skriver inte de som klagar om någon hjälm som är tystare.

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Köpte nyss en hjc 71, hade en 70 innan.

Upplever den inte som mer högljudd än 70, solvisiret är bättre på 71. Dock så är ju priset svettigt med dryga 6 tkr. Hittade min nedsatt med 34 %.på xlmoto.se

Kolla även in X-lites modeller.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Är det inte just Sena som är deras modellspecifika?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Tror inte du behöver oroa dig för att ditt intercom inte får plats. Har visserligen inte testat specifikt de hjälmodellerna du nämner, men grejen med ett generiskt intercom är ju att det är monterat på utsidan, så det brukar nästan alltid funka.

Följaktligen är fördelen med ett intercom anpassat för den specifika hjälmen att de ofta kan döljas på insidan och man slipper ha en klump på sidan av hjälmen.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tror inte du behöver oroa dig för att ditt intercom inte får plats. Har visserligen inte testat specifikt de hjälmodellerna du nämner, men grejen med ett generiskt intercom är ju att det är monterat på utsidan, så det brukar nästan alltid funka.

Följaktligen är fördelen med ett intercom anpassat för den specifika hjälmen att de ofta kan döljas på insidan och man slipper ha en klump på sidan av hjälmen.
Nackdelen är att de ofta är Sena, dvs inkompatibelt med alla andra utom de hjälmspecifika….

Packtalk Slim funkar på nästan alla hjälmar.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Nackdelen är att de ofta är Sena, dvs inkompatibelt med alla andra utom de hjälmspecifika….

Packtalk Slim funkar på nästan alla hjälmar.
Både Sena och Cardo är visserligen kompatibla med andra märken, även om man får mest och bäst funktionalitet om man kopplar ihop sig med andra av samma märke.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag har precis bytt från en HJC FG ST till en Scorpion exo 1400 evo II. Upplever att passformen är snarlikt mellan dom och att Scorpion är tystare än HJC. Dom uppblåsbara kuddarna gör att det blir tätare längs sidan av hakan. Mina JBL (tror det är 41mm) till Cardo passade perfekt i dom förgjorda uttagen. Hade problem med pinlock i regnet, om det berodde på dålig montering eller dålig passform låter jag vara osagt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Både Sena och Cardo är visserligen kompatibla med andra märken, även om man får mest och bäst funktionalitet om man kopplar ihop sig med andra av samma märke.
Sanning med modifikation- det man gör är att använda en av ”telefonkanalerna” i BT. Så visst ”funkar” det men inte som avsett och inte med meshteknik som idag är standard.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Sanning med modifikation- det man gör är att använda en av ”telefonkanalerna” i BT. Så visst ”funkar” det men inte som avsett och inte med meshteknik som idag är standard.
Så är det förstås. Därav att man kommer vilja ha samma märke som de man kör med, men vilket av märkena spelar mindre roll så länge det är samma.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så är det förstås. Därav att man kommer vilja ha samma märke som de man kör med, men vilket av märkena spelar mindre roll så länge det är samma.
Precis så!

Alltför många låter sig luras av försäljarsnacket om att man kan prata med alla, då är det ju enklare att ringa och prata den vägen eller använda någon av intercomapparna via mobilnätet.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Precis så!

Alltför många låter sig luras av försäljarsnacket om att man kan prata med alla, då är det ju enklare att ringa och prata den vägen eller använda någon av intercomapparna via mobilnätet.
Det finns faktiskt en halvbra och dyr lösning på det där, om man vill slösa bort lite extra pengar. Sena har en pryl som man kan koppla ihop med sitt headset (av valfritt märke) via blåtand och sedan kopplar prylen i sin tur upp sig mot meshnätverket. Skulle tro att Cardo har något liknande. Då får man samma räckvidd och meshfunktionalitet som alla andra i gruppen.
 

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Min hjälm har fått sig en snyting så det är dags att byta. Jag kör en rpha70 just nu och har kikat på en 71 och gt Air 3.
Förra året bytte jag från just en rpha70 till en GT Air 2. Om HJC-hjälmen pasade dig bra så lär Shoei-hjälmen också passa bra. Jag är iaf väldigt nöjd med min GTAir 2 efter att ha kört ~800 mil med den nu.
Jag använde Cardo till HJC-hjälmen och Sena SRL2, den modelanpassade, till Shoein.
Cardo-grejerna är flera snäpp bättre på allt, men blir ju inte lika smidigt integrerade.
I övrigt är det som andra skriver, det funkar bäst att köra med samma märke som sina kompisar.
…eller så kör man Discord så spelar det ingen roll vilket märke någon använder, eller hur långt från varandra man är. Så länge man har internet så funkar det och ljudkvaliteten är mycket bättre än att köra radio/BT 🙂
 
  • Gilla
Reaktioner: RN

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Förra året bytte jag från just en rpha70 till en GT Air 2. Om HJC-hjälmen pasade dig bra så lär Shoei-hjälmen också passa bra. Jag är iaf väldigt nöjd med min GTAir 2 efter att ha kört ~800 mil med den nu.
Jag använde Cardo till HJC-hjälmen och Sena SRL2, den modelanpassade, till Shoein.
Cardo-grejerna är flera snäpp bättre på allt, men blir ju inte lika smidigt integrerade.
I övrigt är det som andra skriver, det funkar bäst att köra med samma märke som sina kompisar.
…eller så kör man Discord så spelar det ingen roll vilket märke någon använder, eller hur långt från varandra man är. Så länge man har internet så funkar det och ljudkvaliteten är mycket bättre än att köra radio/BT
Är gt Air 2 klassad enligt den nya balla säkerhetsstandarden?

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det är så jävla tråkigt att många hjälmtillverkare börjat med egna hjälmintercom. Sämre valmöjligheter, i princip omöjligt att ta med till annan eller hjälm. Och om man inte vill ha intercom alls så måste man ändå ha uttagen för det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är så jävla tråkigt att många hjälmtillverkare börjat med egna hjälmintercom. Sämre valmöjligheter, i princip omöjligt att ta med till annan eller hjälm. Och om man inte vill ha intercom alls så måste man ändå ha uttagen för det.
Håller helt med!

Men de gör väl pengar på det…
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Håller helt med!

Men de gör väl pengar på det…
Inte bara det, när de börjar ha plats för den utvalda lösningen så kan det bli svårare att sätta fast något annat vilket är det jag menar med att den skall funka med min gamla.

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Inte bara det, när de börjar ha plats för den utvalda lösningen så kan det bli svårare att sätta fast något annat vilket är det jag menar med att den skall funka med min gamla.

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
Till Cardo följer det med klisterfäste som sitter som berget, kompisen använder det men jag föredrar klämfästet.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top