Behöver proffs hjälp! Nybörjare cross

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Mariestad
Hoj
Har ingen... ÄN!
Hej alla glada glidare ;)

Som rubriken lyder, så är jag nybörjare vad gäller cross.
Det är såhär att jag är så extremt sugen på att börja köra cross :yoparty
Men är som sagt väldigt mycket nybörjare vad gäller cross.

Jag är 25 år.... :4skrika

Jag är väldigt sugen på att köpa en ktm 200 exc, är det bra s*it?
Jag är inte så jätte sugen på att slänga ut extremt mycket pengar på de, ifall det inte skulle vara något för mig :3freak Går det komma billigt undan ändå? :rofl

Jag vill motions köra, KANSKE köra någon tävling. Finns det något man måste tänka på osv när man ska köra?

Och den stora frågan som ligger i mitt huvud, det är de där med 2 takt och 4 takt, vilket är billigast att äga och köra? :näsblod

Om det är något ni vill veta, om hur jag hade tänk osv, så fråga :)

Tacksam för väldigt snälla och trevliga svar!
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
4-takt är billigare i inköp, och sen är de lite som tickande tidsbomber. Vet folk som köpt en hyffsat ny 4-taktare och kört med den 1-2 sesonger sen sålt utan att nånting pajat och då har de varit extremt billiga i drift. Vet också folk som köpt hyffsat ny 4-takt och sen fått ventilsallad 2ggr på en sesong, vilket då blir extremt dyrt.

2.takt är lite mer förutsägbart, marginellt dyrare än en 4-takt i normalt underhåll (och 2-takt olja) men extremt mycket bilöligare än en rasad 4-taktare.

Annars är det inga konstigheter, bara bli medlem i valfri svemoklubb och sen åka till valfri bana på öppen träning, betala avgiften (ofta runt hundringen) och sen köra.

Aldrig testat nån 200exc, men har testat en 250sx som var väldigt lättklörd. En sx modell passar nog bättre på crossbanan då fjädring är mer anpassad för motocross, dessutom brukar de va billigare än exc. men går att åka på det mesta bara man har skoj :)

edit: just det, kolla runt lite på skillnader mellan årsmodeller också (fanns nån bra sida för det jag inte minns nu) för vissa ljuger öronen av sig utan fan om årsmodeller på blocket, sett extremexempel på typ 06'or som säljare hävdar 2010 och liknande. Sen köp så ny du har råd med
 

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Mariestad
Hoj
Har ingen... ÄN!
Okej okej, så om man ska ha något, så är det 2 takt då? :)

Okej, men låter ju inte så farligt ;)

Okej, kanske satsa på en 250sx istället då :)
Jaa absolut, att ha skoj är ju A och O om man säger så :)

Okej, ska följa dina råd! :)

Men hur är det med utrustning osv?
 

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Mariestad
Hoj
Har ingen... ÄN!
Okej, men du hade inge problem eller liknande med den? :)
Vill ju inte skaffa en hoj som bara är problem med "/
 

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
En 250 4takt är ju klart lättast att köra om man är nybörjare.
Slipper hetsen från en 2-takt, mer motorbroms och du behöver inte växla hela tiden för att hålla varvet uppe.
Skönt att kunna fokusera på körteknik till 100% första året istället för allt annat...enligt mig
 

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Mariestad
Hoj
Har ingen... ÄN!
En 250 4takt är ju klart lättast att köra om man är nybörjare.
Slipper hetsen från en 2-takt, mer motorbroms och du behöver inte växla hela tiden för att hålla varvet uppe.
Skönt att kunna fokusera på körteknik till 100% första året istället för allt annat...enligt mig

Okej, fan vad bra tips och allt man får här då! :D
Alla tips är bra, förutom de dåliga, eller? ;D

Jaa, men det är ju klart mycket bättre, men har hört så mycket olika, del säga, köp de, det är bättre. Och andra säger, köp de, för de är bättre!

Så fick bli detta forum, för att här verkar det ju vara mer seriöst folk, som vet vad de pratar om liksom! :7peta
 

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Mariestad
Hoj
Har ingen... ÄN!
man får ju alltid räkna med vissa reparationer när det gäller crossar, packboxar i gaffeln och dylikt, men inget värre!
lättkörd och strulfri, bästa cykeln jag haft :)

Ja absolut, sådant kommer man ju aldrig undan.
Får se lite, men det låter ju som en bra cross, att kanske börja med? :) :fyllisar
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Numer är det fyrtakt som gäller mest. Enklare att köra. Jag köpte mig en kx 450 -2008 förra året och tjejen en kx 250 jag är säkert snabbare med 250 men det är ett jäv....a pulver i min så jag ångrar det inte:banana. Bli inte lurad av vad som sägs i anonserna bara. Köp så nytt som möjligt då de sjunker till ca 20 tsek väldigt snabbt! Riktigt bra om nåt kvitto finns på kolvbyte nyligen mm. Utrustning finns mycket som är ok på biltema.
 

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Mariestad
Hoj
Har ingen... ÄN!
Numer är det fyrtakt som gäller mest. Enklare att köra. Jag köpte mig en kx 450 -2008 förra året och tjejen en kx 250 jag är säkert snabbare med 250 men det är ett jäv....a pulver i min så jag ångrar det inte:banana. Bli inte lurad av vad som sägs i anonserna bara. Köp så nytt som möjligt då de sjunker till ca 20 tsek väldigt snabbt! Riktigt bra om nåt kvitto finns på kolvbyte nyligen mm. Utrustning finns mycket som är ok på biltema.

Haha, du ska väl inte vara värre än tjejen förstår du väl ;) Blir hon bara ledsen :tuttar
Okej, men hur nytt borde man leta efter ungefär?
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Ja absolut, sådant kommer man ju aldrig undan.
Får se lite, men det låter ju som en bra cross, att kanske börja med? :) :fyllisar

Fast EXC 200 är ju ingen cross utan en enduro..:fakta

Börja med att bestämma dig för vad du ska köra, ska du åka cross på en CROSSBANA finns det ingen anledning att betala extra för att få en endurohoj som ju faktiskt är sämre för ändamålet eller hur?

Ska du däremot leka runt på småvägar och i skogen är det en annan sak, då kan en enduro va da shit!

Som någon skrev så är imo det absolut mest lättåkta på crossbanan en 250 fyrtakt, någorlunda lätt och bra med effekt i ett snällt register. Men det gäller att hitta en som är välservad annars kan det som sagt bli dyrt..

Så om du vill vara lite mer garderad mot oförutsedda utgifter tycker jag du ska satsa på 125 2 takt! Enklare att skruva med, betydligt billigare om det ändå rasar och dessutom den i min mening bästa hojen att lära sig åka på då det med begränsad effekt inte finns några genvägar, man måste helt enkelt göra rätt för att det ska funka. Sen är det naturligtvis inga problem att som nybörjare puttra runt banan med en 125:a. dom är inte mer svårkörda än nåt annat på det viset utan ovanstående resonemang gäller när man börjar åka lite fortare.

Vilket märke man väljer är sedan mest en fråga om tycke och smak samt vad man kan hitta beggat i bra skick.
 

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Mariestad
Hoj
Har ingen... ÄN!
Fast EXC 200 är ju ingen cross utan en enduro..:fakta

Börja med att bestämma dig för vad du ska köra, ska du åka cross på en CROSSBANA finns det ingen anledning att betala extra för att få en endurohoj som ju faktiskt är sämre för ändamålet eller hur?

Ska du däremot leka runt på småvägar och i skogen är det en annan sak, då kan en enduro va da shit!

Som någon skrev så är imo det absolut mest lättåkta på crossbanan en 250 fyrtakt, någorlunda lätt och bra med effekt i ett snällt register. Men det gäller att hitta en som är välservad annars kan det som sagt bli dyrt..

Så om du vill vara lite mer garderad mot oförutsedda utgifter tycker jag du ska satsa på 125 2 takt! Enklare att skruva med, betydligt billigare om det ändå rasar och dessutom den i min mening bästa hojen att lära sig åka på då det med begränsad effekt inte finns några genvägar, man måste helt enkelt göra rätt för att det ska funka. Sen är det naturligtvis inga problem att som nybörjare puttra runt banan med en 125:a. dom är inte mer svårkörda än nåt annat på det viset utan ovanstående resonemang gäller när man börjar åka lite fortare.

Vilket märke man väljer är sedan mest en fråga om tycke och smak samt vad man kan hitta beggat i bra skick.


Ja fan, där har du ju helt rätt!
Sry, tänkte inte på de :( Fy skam på mig :crash

Okej, trodde det inte hade någon betydelse om man köra 125, eller 250. Är som sagt nybörjare vad gäller detta!
Är ute efter lite mer fart osv. :crash

Men du tycker personliga att jag ska satsa på en 125 istället, till att börja med?
Går det få bort de där jobbiga ljuder 125:eek:r har?
Menar, så att det blir lite mörkare ljud på maskinen! :rofl

Tacksam för alla bra svar man får! :)
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
200 finns som sx oxå :tungan

125 är som sagt svårkört men bara att vänja sig med så är det inge problem
250 är monster men lättare att köra som nybörjare men ett jävla klipp i när man väl börjar gasa ordentligt :)
 
Last edited:

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Mariestad
Hoj
Har ingen... ÄN!
200 finns som sx oxå :tungan

125 är som sagt svårkört men bara att vänja sig med så är det inge problem
250 är monster men lättare att köra som nybörjare men ett jävla klipp i när man väl börjar gasa ordentligt :)

Haha, varför kan inte alla hojjar heta samma för? :huvet

Hur menar du svårkörd?
Haha, jag är fan gas glad av mig, är det bra eller dåligt? ;D
Och så är jag absolut inte rädd för att skada mig, har jag en eller flera skruvar lösa? :confused:
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
jag lägger min röst på en Gasgas EC 200. en enkel och "bombsäker" 2takt som i botten är en 250-motor och därmed lite robustare i konstruktionen än ex KTM som är en borrad(strokad?) 125 och därmed lite svagare i konstruktionen.
varför 2t?
lite pill, lätta servicar, riktigt snälla att köra på eftersom de inte har lika stark botten, billigare i drift och oftast inköp, ett säkrare köp om servicen inte är skött vilket ibland är fallet på de billigare.
4t VS 2t är mest en smakfråga men min röst ligger på 2t för det passar mig och min plånbok bäst.
provkör är mitt råd.
det går att ha lika roligt på båda två, detta blir bra i vilket fall.:tummenupp

EDIT: "inte rädd för att skada sig", det sa du redan när du ville börja åka, kör smart så slipper du krascha. det är roligare att åka hoj än ambulans. Sen är det skillnad på garageuppfarts-burnouter och crossbanor. alla är dåliga i början, det kan vara viktigt att inte hävda mer än man är
 
Last edited:

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
rättså stor skillnad mellan en exc och sx förutom det uppenbara som lampor,
tex vxl-låda och tändning

måste ligga på "rätt varv" för att den ska orka med
250 orkar mer på låga varv, när man kommer upp på "rätt varv" så sticker det nå jävulskt.

bra att våga chansa då lär man sig snabbare :hihi
 

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Mariestad
Hoj
Har ingen... ÄN!
jag lägger min röst på en Gasgas EC 200. en enkel och "bombsäker" 2takt som i botten är en 250-motor och därmed lite robustare i konstruktionen än ex KTM som är en borrad(strokad?) 125 och därmed lite svagare i konstruktionen.
varför 2t?
lite pill, lätta servicar, riktigt snälla att köra på eftersom de inte har lika stark botten, billigare i drift och oftast inköp, ett säkrare köp om servicen inte är skött vilket ibland är fallet på de billigare.
4t VS 2t är mest en smakfråga men min röst ligger på 2t för det passar mig och min plånbok bäst.
provkör är mitt råd.
det går att ha lika roligt på båda två, detta blir bra i vilket fall.:tummenupp

EDIT: "inte rädd för att skada sig", det sa du redan när du ville börja åka, kör smart så slipper du krascha. det är roligare att åka hoj än ambulans

Okej, har för mig att det är kina hojjar, men kanske är helt ute och cyklar då!
Okej, får kolla upp detta lite då! :) Någon bra sida, än blocket, man kan kolla hojjar på? :)

Haha okej, ja det ska ju passa plånboken också ;)
Jadå, allt blir bra, förutom de dåliga ;D
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Fråga dig själv följande: vill jag LÄRA mig köra motocross på riktigt och på lite sikt börja tävla, eller vill jag bara ha kul och gasa av mig när adrenalinabstinensen blir för stor?

Om du väljer första alternativet tycker jag du ska börja med 125 2t för att nöta in grunderna, men lutar du åt det andra kan du ju lika gärna gå på 250 2t eller 450 4t direkt, det är ju alltid kul med mycket effekt..
 

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Mariestad
Hoj
Har ingen... ÄN!
rättså stor skillnad mellan en exc och sx förutom det uppenbara som lampor,
tex vxl-låda och tändning

måste ligga på "rätt varv" för att den ska orka med
250 orkar mer på låga varv, när man kommer upp på "rätt varv" så sticker det nå jävulskt.

bra att våga chansa då lär man sig snabbare :hihi

Okej okej :)
Så ditt tips är alltså en 250? :) :rock

Ja fan, man ska inte kärringköra något ;D Allt eller inget, eller? :yoparty :hihi
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top