kan slänga in lite personliga åsikter också då. Har provat på bana (mina egna och kompisars hojar)
VOR 400 4-takt årsm.1999
KTM 380SX 2-takt årsm.2000
KTM 450sxf 4-takt årsm.2005
KTM 250sxf 2-takt årsm.2006
husqvarna 125 2-takt årsm.200nåt (minns inte)
YZ 250 2-takt årsm.2008
Ska jag rangordna dem i nåt system vilken jag tyckte var mest lättkörd, svårkörd så...
från lättast till svårast:
KTM 250sxf (mycket lättkörd hoj, måste varvas en del för att motorn ska riktigt vakna men mycket smidig)
YZ 250 (starkare motor än ktm'en på nästan alla varvtal och smidigt chassi, dock lite svårare att balansera i luften utan motorbroms, vanesak)
KTM 450 (tyngre än de andra men riktigt stark på alla varvtal, viktskillanden på 10kg mot 250'n känns dock mer än man som novis kan tro)
KTM 380 (urstark motor på alla varvtal men åldersskilladen mot 450'n känns i chassi/fjädring)
VOR 400 (tändkulemotor som alltid tuffar vidare på tomgång oavsett belastning, lätt att tuffa runt på banan med som novis men riktigt tung när man försöker köra fortare)
husqvarna 125 (superlätt vilket blir jobbigt, studsar runt och "fastnar" i andra spår som den följer som tåget, inte som de större hojarna som plöjer sitt eget spår om man går in med fel vinkel, måste alltid ligga på rätt växel rätt varvtal annars dör den, mycket växlande mycket studsande)
mina högst personliga upplevelser