Behöver proffs hjälp! Nybörjare cross

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Mariestad
Hoj
Har ingen... ÄN!
Fråga dig själv följande: vill jag LÄRA mig köra motocross på riktigt och på lite sikt börja tävla, eller vill jag bara ha kul och gasa av mig när adrenalinabstinensen blir för stor?

Om du väljer första alternativet tycker jag du ska börja med 125 2t för att nöta in grunderna, men lutar du åt det andra kan du ju lika gärna gå på 250 2t eller 450 4t direkt, det är ju alltid kul med mycket effekt..

Då lutar de mer åt andra alternativet!
Men sen är ju nästa sak då såfall. Jag vill köra på banor, i skogen m.m.
Vad skall jag välja då?
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Tänk också på att köper du tvåtakt så räcker det kanske med en 125 (motsvarar nästan en 250 fyrtakt)
 

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Mariestad
Hoj
Har ingen... ÄN!
Tänk också på att köper du tvåtakt så räcker det kanske med en 125 (motsvarar nästan en 250 fyrtakt)

Jasså? :) Blir mycket att ta in nu! ;)
Men det är ju bra att kunna veta alla andras åsikter, så man inte bara drar och köper något, och sen blir det kanske pannkaka av allt!
Då är det lika bra att kolla med sådana som kan sakerna, och vet vad de pratar om!

Men om man köper an 2 takt 125, vad är det för skillnad mellan den och en 250 4 takt då?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag råder dig att inte köpa för stark maskin. Varför? För att jag gjort tabben själv.
125 är inte det minsta svåråkt, däremot skickar den inte dig till sjukhus om du gör misstag.

Sedan ska du köra Västgötacrossen. Perfekt för en motionär. Tidskval ger jämna heat där du slipper bli omhoppad och varvad efter tre svängar.
 

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Mariestad
Hoj
Har ingen... ÄN!
Jag råder dig att inte köpa för stark maskin. Varför? För att jag gjort tabben själv.
125 är inte det minsta svåråkt, däremot skickar den inte dig till sjukhus om du gör misstag.

Sedan ska du köra Västgötacrossen. Perfekt för en motionär. Tidskval ger jämna heat där du slipper bli omhoppad och varvad efter tre svängar.

Okej, låter som du tyvärr har dåliga erfarenheter av detta :(
Men har det inte något med HUR mycket man gasar osv?

Vad är de? Haha, förlåt för alla dumma frågor osv, men som jag sagt tidigare, så är jag nybörjare vad gäller detta :(
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Kanske tog i nu att det nästan motsvarar en 250 men bättre går en tvåtakt med samma kubik ( du kanske ska lyssna på någon som har bättre koll föresten:)) en tvåtaktare komprimerar ju bränslet på varje rörelse uppåt innan den förbränns medans en fyrtaktare varanan.
Föresten ska du surfa på www.enduromx.com när det gäller cross/ enduro
 
Last edited:

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Mariestad
Hoj
Har ingen... ÄN!
Kanske tog i nu att det nästan motsvarar en 250 men bättre går en tvåtakt med samma kubik ( du kanske ska lyssna på någon som har bättre koll föresten:)) en tvåtaktare komprimerar ju bränslet på varje rörelse uppåt innan den förbränns medans en fyrtaktare varanan.
Föresten ska du surfa på www.enduromx.com när det gäller cross/ enduro

Men det är rätt, man ska ta i ;)
Nej men skämt och sido! :)
Oj oj oj, de där med 2 takt och allt vad det nu heter, försöka lära mig de, är som att lära en gammal hund att sitta, det kommer inte gå ;D Haha.

Okej, får surfa in på den sidan, och kolla läget lite! :)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Okej, låter som du tyvärr har dåliga erfarenheter av detta :(
Men har det inte något med HUR mycket man gasar osv?

Vad är de? Haha, förlåt för alla dumma frågor osv, men som jag sagt tidigare, så är jag nybörjare vad gäller detta :(

Du står upp och kör cross. Slår du på fullt med t.ex en 250 2t och axet rätar ut dina armar blir det nästan omöjligt att slå av gas eftersom fingrarna vrider rullen till fullt. Det är lite trixigt att hålla emot med knäslut/magmuskler om man inte är ett fenomen.
Jag tror det finns 168cc-kit till 125:eek:r numera. Låter som en optimal storlek i mina öron.

Du får självklart köpa vad du vill men mitt tips är att 250 2t är svårkörda. Fyrtaktare är åtminstone lugnare.
Jag åkte mest i sand för övrigt. Hårdbana är lite annorlunda, gissar att motortyp är lite mindre viktigt där.
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Om du inte redan har gjort det, sök i supermotard/offroad delen här på SH, det här ämnet har avhandlats några gånger så någon timmes läsning där kanske kan göra att det klarnar lite.

Andra bra sidor är enduromx.com och soe.se.
 

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Mariestad
Hoj
Har ingen... ÄN!
Om du inte redan har gjort det, sök i supermotard/offroad delen här på SH, det här ämnet har avhandlats några gånger så någon timmes läsning där kanske kan göra att det klarnar lite.

Andra bra sidor är enduromx.com och soe.se.

Okej, får kolla in där lite! :)
Men har som sagt fått massa bra svar! :)

Och är tacksam om mer svar kommer! :)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag håller med dom som säger att du ska börja med en 125 eller 250 4t. har åkt 250 4t i några år och köper du någon som är 2011-2012 så får du mycket för pengarna och med bra driftsäkerhet.

Hittar du en som är skött som den ska med kolvbyte+kamkjedja koll av ventiler mm, så brukar det inte vara några problem.Tex en kompis har min gamla yzf250 2010 den har nu gått ca175 timmar och har aldrig strulat mer än vanligt underhåll.

Jag köpte mig en 250sx för några veckor sedan har alltid varit sugen på att pröva tvåtakt och det är nog för mycket effekt när man är nybörjare och det börjar bli stalpigt/uppkört och armarna börjar stumna.

Men kan bara säga köp en cykel+skyddsutrustning och börja köra det är skit kul och bra träning.
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Hur stor är du? Jag rekommendera en 250 2t. Eller det beror på budget såklart, men jag skulle aldrig köpa en lite billigare 4takt. Har ett helt gäng kompisar som börjat köra nu precis, några köpte 250 2t och en köpte en ktm sx125a trots att jag sa till att han skulle börja med 250 pga att det är mer lätt kört än 125a. Man behöver inte varva lika mycket som 125a heller. Han hade sin 125a i ca 1 månad innan han sålde och köpte 250. Det finns gott om pulver i 250 om man ska ut å leka lite på större grusvägar men man kan ända köra på mindre varv och inte liks hetsigt. 125a är det fullgas eller inget som gäller.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
kan slänga in lite personliga åsikter också då. Har provat på bana (mina egna och kompisars hojar)
VOR 400 4-takt årsm.1999
KTM 380SX 2-takt årsm.2000
KTM 450sxf 4-takt årsm.2005
KTM 250sxf 4-takt årsm.2006
husqvarna 125 2-takt årsm.200nåt (minns inte)
YZ 250 2-takt årsm.2008

Ska jag rangordna dem i nåt system vilken jag tyckte var mest lättkörd, svårkörd så...
från lättast till svårast:
KTM 250sxf (mycket lättkörd hoj, måste varvas en del för att motorn ska riktigt vakna men mycket smidig)
YZ 250 (starkare motor än ktm'en på nästan alla varvtal och smidigt chassi, dock lite svårare att balansera i luften utan motorbroms, vanesak)
KTM 450 (tyngre än de andra men riktigt stark på alla varvtal, viktskillanden på 10kg mot 250'n känns dock mer än man som novis kan tro)
KTM 380 (urstark motor på alla varvtal men åldersskilladen mot 450'n känns i chassi/fjädring)
VOR 400 (tändkulemotor som alltid tuffar vidare på tomgång oavsett belastning, lätt att tuffa runt på banan med som novis men riktigt tung när man försöker köra fortare)
husqvarna 125 (superlätt vilket blir jobbigt, studsar runt och "fastnar" i andra spår som den följer som tåget, inte som de större hojarna som plöjer sitt eget spår om man går in med fel vinkel, måste alltid ligga på rätt växel rätt varvtal annars dör den, mycket växlande mycket studsande)


mina högst personliga upplevelser :)
 
Last edited:

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Mariestad
Hoj
Har ingen... ÄN!
Jag håller med dom som säger att du ska börja med en 125 eller 250 4t. har åkt 250 4t i några år och köper du någon som är 2011-2012 så får du mycket för pengarna och med bra driftsäkerhet.

Hittar du en som är skött som den ska med kolvbyte+kamkjedja koll av ventiler mm, så brukar det inte vara några problem.Tex en kompis har min gamla yzf250 2010 den har nu gått ca175 timmar och har aldrig strulat mer än vanligt underhåll.

Jag köpte mig en 250sx för några veckor sedan har alltid varit sugen på att pröva tvåtakt och det är nog för mycket effekt när man är nybörjare och det börjar bli stalpigt/uppkört och armarna börjar stumna.

Men kan bara säga köp en cykel+skyddsutrustning och börja köra det är skit kul och bra träning.

Okej okej, många som säger samma som dig, 125 eller 250 4 takt, kanske är de man ska satsa på då!
Eftersom man är ju nybörjare!

Jaa, det är många kompisar som säger att jag ska börja så snabbt som möjligt, för att det dels är skit kul och bra träning!:yoparty
 

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Mariestad
Hoj
Har ingen... ÄN!
Hur stor är du? Jag rekommendera en 250 2t. Eller det beror på budget såklart, men jag skulle aldrig köpa en lite billigare 4takt. Har ett helt gäng kompisar som börjat köra nu precis, några köpte 250 2t och en köpte en ktm sx125a trots att jag sa till att han skulle börja med 250 pga att det är mer lätt kört än 125a. Man behöver inte varva lika mycket som 125a heller. Han hade sin 125a i ca 1 månad innan han sålde och köpte 250. Det finns gott om pulver i 250 om man ska ut å leka lite på större grusvägar men man kan ända köra på mindre varv och inte liks hetsigt. 125a är det fullgas eller inget som gäller.

Jag är skit stor! :D Haha nej, men normal stor!
Okej okej, men det är de vilket av 4 takt och 2 takt som är billigast i service?
De har jag inte fattat än, antagligen är jag j*vla trög, eller så kanske någon förklarat dåligt för mig?
Jag vet inte :(
 

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Mariestad
Hoj
Har ingen... ÄN!
kan slänga in lite personliga åsikter också då. Har provat på bana (mina egna och kompisars hojar)
VOR 400 4-takt årsm.1999
KTM 380SX 2-takt årsm.2000
KTM 450sxf 4-takt årsm.2005
KTM 250sxf 2-takt årsm.2006
husqvarna 125 2-takt årsm.200nåt (minns inte)
YZ 250 2-takt årsm.2008

Ska jag rangordna dem i nåt system vilken jag tyckte var mest lättkörd, svårkörd så...
från lättast till svårast:
KTM 250sxf (mycket lättkörd hoj, måste varvas en del för att motorn ska riktigt vakna men mycket smidig)
YZ 250 (starkare motor än ktm'en på nästan alla varvtal och smidigt chassi, dock lite svårare att balansera i luften utan motorbroms, vanesak)
KTM 450 (tyngre än de andra men riktigt stark på alla varvtal, viktskillanden på 10kg mot 250'n känns dock mer än man som novis kan tro)
KTM 380 (urstark motor på alla varvtal men åldersskilladen mot 450'n känns i chassi/fjädring)
VOR 400 (tändkulemotor som alltid tuffar vidare på tomgång oavsett belastning, lätt att tuffa runt på banan med som novis men riktigt tung när man försöker köra fortare)
husqvarna 125 (superlätt vilket blir jobbigt, studsar runt och "fastnar" i andra spår som den följer som tåget, inte som de större hojarna som plöjer sitt eget spår om man går in med fel vinkel, måste alltid ligga på rätt växel rätt varvtal annars dör den, mycket växlande mycket studsande)


mina högst personliga upplevelser :)

Kollade på en YZ, men årsmodell -98 tyvärr "/ eller?
Jag känner att jag inte vågar gå högre än 250 :lol
 

021

Guest
bästa tipset: Prova! testa en 2t vs 4t, vad är roligast och lättast för dig, som sagt, du är nybörjare, det gör inte så stor skillnad skulle ja tro, du håller ändå inte varvtal så att 2t kolven ska bytas var 3:e träning eller att ventilerna ska ställas var 20 timme på 4taktaren, sattsa på en hoj där ägaren har koll på grejjorna och har servat osv så får du nog en som håller länge för dig
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top