Behöver råd angående båge och mil...

Kon1

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF-R1 2003, tidigare Triumph Daytona 600cc 2003
Tjena allesammans!

Det är nu höst och dags för mig att byta båge. Men har lite funderingar och frågor ang beggade bågar och mil.
Det är många bågar jag hittar och är intresserade av, dock har flera av dom gått några tusen mil.

Det är speciellt sporthojar som tex Yamaha R1 (årsmodell 2003 & 2004), GSX-R 1000 (årsmodell 2004 & 2005) eller Honda CBR1000 (2004) som är i fokus.

Min fråga till er är:
Om dom tex gått 4000-6000 mil, vilket är "mycket" för att vara en båge, är det då direkt förknippat med stora chanser för dyra reparationer? Det är ju ändå extremt högvarvande maskiner, och finns det någon såkallad smärtgräns för vad dom egentligen tål eller räcker för?

Sen självklart är det skillnad mellan mil och mil, hur man har kört och tagit hand om dom alltså.
Alla svar som kan göra mig klokare är välkomna!!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag anser prissättningen mil/årsmodell vara en imperfektion på MC-marknaden.

MC värderas nästan helt utifrån årsmodell samtidigt som det främst inte är åren utan milen som sliter på ett fordon.
 

Kon1

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF-R1 2003, tidigare Triumph Daytona 600cc 2003
Jag anser prissättningen mil/årsmodell vara en imperfektion på MC-marknaden.

MC värderas nästan helt utifrån årsmodell samtidigt som det främst inte är åren utan milen som sliter på ett fordon.


Håller med dig om det! Men också som tidigare person skrev, beroende på hur dom körts! Svårt..
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Köp min! Fin hoj med mycket pulver! Nyligen bytt olia, filter, luftfilter och däckx 2
Bra pris nu när sesongen är över!!
 

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Varberg- Valinge
Hoj
R1 Race Edition..
Långtester.

Om man läsar div tester på hojar så är det runt 4000-5000 mil som man ser slitage på div lager mm.. Dock kan ju detta uppstå mycket tidigare om man missköter hojen. Servicebok och ett bra allmänskick och inte för många bombrepor/bandagar är nog ett bra tips..:)
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
MC värderas nästan helt utifrån årsmodell samtidigt som det främst inte är åren utan milen som sliter på ett fordon.

Utvecklingen sker så pass snabbt idag att det skiljer mycket i utrustning och utséende på 2-3år. Kan ju vara därför men vad vet jag...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top