Behöver råd gällande visir

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag upplever ett problem med slipade solglasögon och klart visir på AGV K6 hjälmen, vägskadorna och mittlinjen blir som reflekterande och lyser upp och bländas i vissa ljus. Måste vara nåt med visiret och solglasögonen båda är antireflexbehandlade eller om det heter polariserade så dom inte lirar ihop och vrider jag på huvudet lite ändras och "färgen" från grått till brunt.

Hur som helst är det inte möjligt att köra med solbrillor då det blir direkt farligt med tanke på antalet vägskador på vägnätet i Norrbotten. Funderar på att köpa ett mörkt visir men är ju snål, vågar man köpa nåt billigt från aliexpress då det förmodligen mest kommer att ligga i garaget?
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jag upplever ett problem med slipade solglasögon och klart visir på AGV K6 hjälmen, vägskadorna och mittlinjen blir som reflekterande och lyser upp och bländas i vissa ljus. Måste vara nåt med visiret och solglasögonen båda är antireflexbehandlade eller om det heter polariserade så dom inte lirar ihop och vrider jag på huvudet lite ändras och "färgen" från grått till brunt.

Hur som helst är det inte möjligt att köra med solbrillor då det blir direkt farligt med tanke på antalet vägskador på vägnätet i Norrbotten. Funderar på att köpa ett mörkt visir men är ju snål, vågar man köpa nåt billigt från aliexpress då det förmodligen mest kommer att ligga i garaget?

Jag har också en AGV K6 och har inte upplevt fenomenet du beskriver med klart visir (det är iaf inte polariserande). Jag har polariserande solglasögon (slipade) och dom funkar bra med original klart visir.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har också en AGV K6 och har inte upplevt fenomenet du beskriver med klart visir (det är iaf inte polariserande). Jag har polariserande solglasögon (slipade) och dom funkar bra med original klart visir.

I mitt fall måste det vara polariserat visir jag kan inte komma på nåt annat, har jag slipade polariserade solglasögon och tittar rakt fram ser jag "blåaktigt" och lagningar, vägskador och de vita linjerna blir reflekterand upplevs ungefär so m reflexer på vägen som lysef så dom bländas. Vrider jag huvudet lite åt höger eller vänster ändras ljuset från "blått" till "brunt" och då försvinner det reflekterande fenomenet.

Funderar som sagt på att testa nåt billigt visir till K6 hjälmen, ett billigt klart visir borde ju inte vaea polariserande?
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
I mitt fall måste det vara polariserat visir jag kan inte komma på nåt annat, har jag slipade polariserade solglasögon och tittar rakt fram ser jag "blåaktigt" och lagningar, vägskador och de vita linjerna blir reflekterand upplevs ungefär so m reflexer på vägen som lysef så dom bländas. Vrider jag huvudet lite åt höger eller vänster ändras ljuset från "blått" till "brunt" och då försvinner det reflekterande fenomenet.

Funderar som sagt på att testa nåt billigt visir till K6 hjälmen, ett billigt klart visir borde ju inte vaea polariserande?
Jag har hittills aldrig sett glas/plast/visir/glasögon/filter whatever som är polariserat utan att vara mörktonat samtidigt.

Du kan testa genom att rotera visiret 90* samtidigt som du tittar på en LCD (typ mobilen, datormonitor, instrumentering i bil). Typ luta huvudet 90* åt sidan. Är det polariserat ser du ingenting alls på skärmen i ena positionen men däremot i den andra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag ska kolla vidare men nåt fenomen blir det mellan solglasögonen och visiret på AGV K6 hjälmen. Jag är som sagt lur på att även visiret är polariserat det som känns konstigt är att man blir bländad tycker att man borde uppleva att man tappar synen istället för bli bländad.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag ska kolla vidare men nåt fenomen blir det mellan solglasögonen och visiret på AGV K6 hjälmen. Jag är som sagt lur på att även visiret är polariserat det som känns konstigt är att man blir bländad tycker att man borde uppleva att man tappar synen istället för bli bländad.
Kan hända att vinkeln för polariseringen spelar roll. Liknande fenomen som när man håller två par solglasögon ovanför varandra och vrider dem. Då blir det helt svart vid en viss vinkel.

Skulle ju kunna tänkas vara så att visiret bryter ljuset så att polariseringen i det här fallet släpper igenom det reflekterade blänket i högre utsträckning än det övriga ljuset, vilket då ger upplevelsen av bländning.

Testa att ställa dig i en vinkel mot solen som ger problemet du beskriver. Håll solglasögonen bakom visiret och rotera dem långsamt. Se om det gör någon skillnad.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Testade att från ballongen kolla på den blänkande vindrutan på Morris Marinan som står på gården och hade på mig solglasögonen och tittade genom det lösa visiret och vred det och då uppkommer fenomenet med blänket och upplevt blått i vissa lägen respektive brunt ljus och inget blänk.

Med solglasögonen på och tittade jag på TV:n så från jag samna fenomen brunt om jag har huvudet i normalposition och vrider jag det 90 grader så blir bilden blåaktig dock utan bländande blänk. Tittar jag på TV:n genom visiret jan jag vrida det hur som helst utan att det händer nåt med bilden så troligtvis är inte visiret polariserat.

Har också testat att ta bort pinlocken men det gjorde ingen skillnad. Hur som helst är det ju irriterande att jag inte kan använda solbrillorna.

Har också mailat AGV på min dåliga engelska och beskrivit mitt problem, får höra om dom har nåt svar?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Testade att från ballongen kolla på den blänkande vindrutan på Morris Marinan som står på gården och hade på mig solglasögonen och tittade genom det lösa visiret och vred det och då uppkommer fenomenet med blänket och upplevt blått i vissa lägen respektive brunt ljus och inget blänk.

Med solglasögonen på och tittade jag på TV:n så från jag samna fenomen brunt om jag har huvudet i normalposition och vrider jag det 90 grader så blir bilden blåaktig dock utan bländande blänk. Tittar jag på TV:n genom visiret jan jag vrida det hur som helst utan att det händer nåt med bilden så troligtvis är inte visiret polariserat.

Har också testat att ta bort pinlocken men det gjorde ingen skillnad. Hur som helst är det ju irriterande att jag inte kan använda solbrillorna.

Har också mailat AGV på min dåliga engelska och beskrivit mitt problem, får höra om dom har nåt svar?
När du kollade på TV:n med solglasögonen på (fetstil ovan) var det med eller utan visir framför?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
När du kollade på TV:n med solglasögonen på (fetstil ovan) var det med eller utan visir framför?

Utan visir med bara solglasögon, frugan såg väldigt funderande ut då jag stod i solglasögon och vred på huvudet framför Tv:n
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Utan visir med bara solglasögon, frugan såg väldigt funderande ut då jag stod i solglasögon och vred på huvudet framför Tv:n
Snacka med optikern där du köpte solglasögonen. Kan hända polariseringen på just dessa inte är optimal för just det här scenariot med hojkörning.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Snacka med optikern där du köpte solglasögonen. Kan hända polariseringen på just dessa inte är optimal för just det här scenariot med hojkörning.
Kanske rent av ta med visiret och glasögonen och fråga om optikern kan förklara vad som händer (kanske till och med tycker att det är lite roligt att få någon annan fråga än vilken färg på båge som passar bäst).
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Prova gult visir, allt blir ljust på kvällen.
Farsan förespråkade alltid gult visir.
Gammal Bonnevilleåkare på 60-talet och BMW-touring på 70 talet.

Men det är ju skillnad på mörkt visir och rökfärgat som borde fungera för det mesta.
Inte de mörkaste Oktoberkvällarna kanske.

Jag kör med klart visir och nerfällbart sol-inner-visir. Hade förmodligen varit motståndare till det och inte ansett det tillräckligt tufft när jag var 25. Men nu är jag 46.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Snacka med optikern där du köpte solglasögonen. Kan hända polariseringen på just dessa inte är optimal för just det här scenariot med hojkörning.

Jag ska ta och tala med optikern om dom kan ha någon förklaring till det hela, nåt optiskt fenomen blir det ju mellan visiret och glasögonen.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Han storhandladen som jag köpte första Ninjan av.
Han berätta om en tös han sålt en mc till körde ihjäl sig i en tunnel med just mörkt visir
Så jag har undvikit det under alla mina
Mckörningar
Alltså, nu finns det ju olika mörka visir och olika tunnlar men för det första ser man ju om det är för mörkt eller inte och i tunnlar brukar det vara mindre insekter och skit så man kan fälla upp visiret i nödfall. Moderna tunnlar har ju ganska bra belysning, mer i början, just för att ögonen ska hinna ställa om sig och då märker man ju om man ser tillräckligt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Jag utsattes ju för detta ljusfenomen första gången för några veckor sen mellan Korpilombolo och Narken men några språkliga förbättringar har jag inte märkt av, det gick i alla fall lika dåligt att skiva mail på engelska till AGV om detta som det som det brukar göra😉

Några övriga tecken på ökad intelligens har jag inte heller märka av. Undra om man ska fråga frugan om hon märkt nåt, men jag tror det är lika bra att låta bli.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Jag är närsynt så behöver glasögon när jag kör. Mitt standardtänk när jag köper hjälm är klart yttre visir och infällt solvisir. Tänker INTE köra in i en tunnel med solglasögon eller mörkt yttre visir..... Det blir definitivt för mörkt och då kan det gå åt pipsvängen. Fäller alltid upp det infällda solvisiret när jag kör in i tunnlar och när det börjar mörkna. Generellt kör jag med vanliga klara glasögon när jag kör hoj men har i princip alltid ett par glasögon med gula ("skytte-") glas i tankväskan. Som många andra här konstaterat är gula glas (i rätt gul nyans) definitionshöjande när det är mörkt ute. Helt plötsligt ser man detaljer betydligt bättre när det är mörkt. Det är därför jägare och andra har gula glasögon vid mörker och det funkar för hojåkare också...... Så alltid vanlig glasögon + glasögon med gult glas och hjälm med yttre klart visir och infällt solvisir är min standard-setup...... Sen har jag nån vanlig öppen hjälm också utan infällt solvisir och då kör jag faktiskt med solglasögon men det är bara om det är bra väder och jag vet att jag inte kommer köra mycket i tunnlar på dagtid. Använder aldrig den hjälmen på resor. My two cents.......
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Mina gula snurrebåtsbrillor från Biltema. Skönt när man kör öppen båt på vintern när det snöar.

Skönt också när man cyklar i ymnigt snöfall.
Annars skippar jag ”snabba solbrillor” när jag cyklar.

Beklagar loggan på mössan. Är inget fan av xlmoto.
 

Bifogat

  • IMG_0579.jpeg
    IMG_0579.jpeg
    3.9 MB · Visningar: 9
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top