Behöver råd och tip

Sennci

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2009
Hoj
Har ingen
Hallåj...jag ska ta mc kort till våren och skulle behöva tips och rekommendation på vad för Hoj som är bra att börja med. Har endast kört cross innan och ja, det är inte i närheten av samma sak kan jag tänka mig...

mvh // Senad

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
En zx7r är en kalashoj att börja med :tummenupp
Stabil, bra körställning och riktigt pigg.
Dessutom billig att försäkra.

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
R1 Race Edition..
Honda

Honda Hornet. Lillbrorsan och svågern tog sina kort på var sin sådan.
De var nybörjare båda två. Jag körde med båda , och de funkade bra för alla övningar..:tummenupp

( Och som du ser så duger de att sotas ur på bana med, tack för lånet Marcus ):D

Last edited:

Sennci

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2009
Hoj
Har ingen
Hej, något begagnat. Mellan 30-45 000. Gärna något sportigt men lättkört. En nybörjare trots allt...

MVH // Senad

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
gör upp en budget som du själv tycker skulle passa dig.

åk sedan och provsit, känn och kläm för att se om detta är något för dig.
en hoj är ju en personlig grej så att säga.. d:

Nicotin

Guest
köp ngt billigt som gör att du inte behöver gråta blod om du går omkull..

gärna en hoj där det e lätt att få tag i delar...:tummenupp

Kålle2

Medlem
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
2002, Suzuki Savage
Tjenare Senad!

Mitt råd är att kolla efter en naken hoj med upprätt körställning, som tex horneten men det finns ju mängder med andra alternativ med beroende på om det är tung eller begränsat kort du ska ta. På en liknande hoj har du inte så mkt plast som kan gå sönder om olyckan skulle vara framme och jag tror du får lättare att lära dig med en sån modell ist för en mer sportinriktad cykel.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Håller med ovanstående lite politiskt korrekt sådär men lägger även till att inte välja en alltför lättkörd som jag gjorde =) Min första var en XL650 - Transalp och den duger för övrigt inte till uppkörning för obegränsat.

Lätt att lära sig på men dit jag vill komma är att i jämförelse kan det bli trixigt, körskolans nakenhojar var lite bängligare att dra runt på krypkörningen. Exempelvis när jag hade övat hela helgen privat och skulle visa mig duktig nästkommande måndag på körskolan så gick det sämre än någonsin pga omställningen mellan hojarna. Senare gjorde jag övningarna ännu svårare privat bara för att det skulle ge något med Transalpen. Skiljer även en del vid träning på inbromsning.

Skulle man däremot välja säg en XRV750 - Affrica Twin och ska köra upp på den så undrar jag om det kan bli mycket lättare än så =) Tyvärr väl tilltagna priser på dem, marknaden ser ut så iaf.

kW x 1.36 = hk

Behörighet A (obegränsad):

* Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
* Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

Behörighet A, (begränsad):

* Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
* Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
* Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

Behörighet A1:

* Slagvolymen på en lätt motorcykel får inte understiga 120 cm³.
* Motorns effekt får inte överstiga 11kW.

Källa: http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Det beror lite på vad du är ute efter för hoj.
Med din budget så tror jag en Suzuki SV650 är ett kanonval, kanske en Kawasaki ER6 om du kan få en för de pengarna.

Med fria pengar tror jag Triumph Street Triple är en utmärkt hoj för både nybörjare och mer erfarna.

Sennci

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2009
Hoj
Har ingen
Hej hej, har tittat runt lite nu på exempelvis en Hornet. Känner att jag är mer än nöjd med 600 kubik till att börja med. Det räcker och blir över.

När jag höll på med Cross hade jag en 450a. Kanske en dum jämföreslse?...Iallafall tror det blir som bäst att ha något som en Hornet att börja med med tanke på dess sitthöjd osv. Klokt val kanske?

Ha en trevlig helg alla där ute och tack för era tips.

MVH / Senad

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
När jag höll på med Cross hade jag en 450a. Kanske en dum jämföreslse?...Iallafall tror det blir som bäst att ha något som en Hornet att börja med med tanke på dess sitthöjd osv. Klokt val kanske?

MVH / Senad

Ja trimningsgraden är helt olika, ingen professor i ämnet men en cross med hög trimningsgrad har ett register som ger allt eller inget medans en mc med lägre trimningsgrad har ett bredare register för god körbarhet under olika förhållanden... typ :va

Gick med
18 Apr 2009
Hoj
Kawasaki zx750r ninja 1989
har du åkt cross innan så ska du nog inte vara så orolig att det ska vara besvärligt att köra landvägs hoj ..du har ju grunderna dvs gas broms plus balans. men var försiktig för man har ju mycket högre toppfart på en landvägs hoj...behärskade du crf 450 så förmodar jag att du är en bra förare för dom är ju en av dom brutalare crossarna ;) mvh

Tommy.exe

Guest
Last edited:

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
Hej hej, har tittat runt lite nu på exempelvis en Hornet. Känner att jag är mer än nöjd med 600 kubik till att börja med. Det räcker och blir över.

Ha en trevlig helg alla där ute och tack för era tips.

MVH / Senad

Tänk på att när du kör upp behöver du ju i alla fall en hoj på 700cc + för att få A-obägränsat.

Köp nya Ducati Hypermotard 796, den e het! :tummenupp

thejohan

Jo, såatt eee..
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
Skramlaha
Hej.
Jag lyckades hitta en fighter omyggd trx för en billig peng när jag letade i sommar..
Klockren att köra på och en motor som är godkänd för uppkörning om man vill köra med privat hoj.
Billig försäkring också:)

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...