Håller med ovanstående lite politiskt korrekt sådär men lägger även till att inte välja en alltför lättkörd som jag gjorde =) Min första var en XL650 - Transalp och den duger för övrigt inte till uppkörning för obegränsat.
Lätt att lära sig på men dit jag vill komma är att i
jämförelse kan det bli trixigt, körskolans nakenhojar var lite bängligare att dra runt på krypkörningen. Exempelvis när jag hade övat hela helgen privat och skulle visa mig duktig nästkommande måndag på körskolan så gick det sämre än någonsin pga omställningen mellan hojarna. Senare gjorde jag övningarna ännu svårare privat bara för att det skulle ge något med Transalpen. Skiljer även en del vid träning på inbromsning.
Skulle man däremot välja säg en XRV750 - Affrica Twin och ska köra upp på den så undrar jag om det kan bli mycket lättare än så =) Tyvärr väl tilltagna priser på dem, marknaden ser ut så iaf.
kW x 1.36 = hk
Behörighet A (obegränsad):
* Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
* Motorns effekt får inte understiga 35 kW.
Behörighet A, (begränsad):
* Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
* Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
* Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.
Behörighet A1:
* Slagvolymen på en lätt motorcykel får inte understiga 120 cm³.
* Motorns effekt får inte överstiga 11kW.
Källa:
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/