Behöver svar nu risktvåan

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
hej jag undrar om man kan göra risktvåan innan riskettan??
och hur skulle man kunna "kugga" risktvåan?
Jag har nämligen inte kört nånting sen förra sommarn och hinner ta en lektion om jag bokar risktvåan 8/6 (har redan risktvåan inbokad 16/6, men vill bli klar som fort som möjligt) och så har jag riskettan inbokad 12/6.
Är det det dumt av mig att kanske boka om och som sagt går det att ta risk2 innan risk1??
snabba svar uppskattas.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
SMC´s forum kanske är rätt ställe att fråga om du vill ha svar.
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
det är ju inget prov så jag tvivlar på att det går att kugga. Men visst, om man inte kan hantera en hoj för fem öre så kanske det går att kugga.

Kan du hantera en motorcykel någorlunda så ska det inte vara något problem.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
det är ju inget prov så jag tvivlar på att det går att kugga. Men visst, om man inte kan hantera en hoj för fem öre så kanske det går att kugga.

Kan du hantera en motorcykel någorlunda så ska det inte vara något problem.

Okej vad bra jag kan hantera hojen helt okej, är lite nervös för att jag inte har kört sen förra sommaren.
Men vet du om jag kan genomgå risktvåan före riskettan?
=)
 

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
CBR 1000 -10
Ja du kan ta dem i "fel" ordning. Det gjorde jag och det var inga problem.

Risk tvåan är ju lite mer av en upplevelse. Vad jag fick höra när jag var där så bör man kunna göra in inbromsning från 70km/h för att "klara av" risk tvåan. Som sagt du bör ha kör vana.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Du kan göra R2 innan R1.

Att säga att man kan bli kuggad på R2 är inte riktigt rätt. Men du kan bli hemskickad om du inte kan hantera en motorcykel tillräckligt bra. Kursledaren kommer inte att tillåta dig fortsätta köra om han/hon anser att att du är så dålig på att köra mc att risken att du ska köra omkull och skada dig är för stor.

Därför kan det vara bra om du har möjlighet att köra något innan du gör R2. Alla motorcyklister är ringrostiga efter ett vinteruppehåll.
 

unbi

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
cb600 -08 SVERT!
Men så länge risk2an ligger före uppkörning i ditt schema så spelar det ju ingen roll ifall den kommer lite senare, eller?

(edit: jojuste man får väl inte boka teorin innan risk2an e klar eller nåt sånt.)

Man fick göra bromsning i minst 70, och köra lite kurvtagning i ca. 30, så det var inga problem. Gott om tid att värma upp dessutom.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Är ni helt bombis på att man inte måste göra r1 före r2.. har nämligen för mig att de e så..
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Är ni helt bombis på att man inte måste göra r1 före r2.. har nämligen för mig att de e så..

Om du ändå inte tänker tro på vad folk svarar här (vilket jag förstår) så kanske du skall ringa till den som tillhandahåller utbildningen...

Och ja, jag förstår att de inte har öppet idag så du måste vääääänta ända tills imorgon.
 

Sinnlos

nönö
Gick med
3 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2010 MV Agusta Brutale 1090RR
Jag gjorde Risk2 i tisdags, kan säga att jag var lite negativ mot den 3000 spänn för vadå var de jag tänkte. MEN! Den blev en ahaa upplevelse, kan bero på de otroligt bra kursledarna jag hade nere i Halmstad, tycker efter att jag gått den att de var värt 3 lax (nästan iaf)och absolut värt den tiden de tog.

Man ska dock ha lite MC vana, som sagts tidigare kunna göra en kontrollerad inbromsning från 70km annars var de absolut inga konstigheter.

Så GL HF!
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Jag gjorde Risk2 i tisdags, kan säga att jag var lite negativ mot den 3000 spänn för vadå var de jag tänkte. MEN! Den blev en ahaa upplevelse, kan bero på de otroligt bra kursledarna jag hade nere i Halmstad, tycker efter att jag gått den att de var värt 3 lax (nästan iaf)och absolut värt den tiden de tog.

Man ska dock ha lite MC vana, som sagts tidigare kunna göra en kontrollerad inbromsning från 70km annars var de absolut inga konstigheter.

Så GL HF!

3000 spänn?? Kostar ettan lika mycket? :brinnerup Vad får man lära sig?
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Riskettan kan jag tycka är OK för dom som är 18-20... Jag har haft B-lappen sen 1986 (JA jag är gråhårig...). Tog risk1 i förra veckan och den gav inget nytt. Går i stora drag ut på att "-Kör inte full eller bakis, Kör inte drogpåverkad, kör utvilad, kör inte för fort". Sen får man se lite statistik där man ser att killar i åldrarna 18-24 gärna kör ihjäl sig på R1.or. Visst, jag raljerar lite. Men faktum är att man ska bli medveten om riskerna. Så för den som haft B-körkort och vistats ute i trafiken några år kommer inte upptäcka nåt nytt (tror jag).
Kostnaden för risk1 ligger på i runda slängar en 7-hundring
 

Sinnlos

nönö
Gick med
3 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2010 MV Agusta Brutale 1090RR
3000 spänn?? Kostar ettan lika mycket? :brinnerup Vad får man lära sig?


Jag pröjsa 600 spänn för risk1 och 3000 för risk2, det varierar lite mellan olika komuner/skolor verkar de som. tror de var i Karlstad som risk2 kostade 2200:- eller något liknande och de dyraste jag hört var 3400:-

Risk1 är ren information om alkohol, droger och trötthet vid bil/MC körning.

Som tidigare sagt så kändes just risk 1 lite överflödig, har haft bilkortet i +10 år med.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Om du ändå inte tänker tro på vad folk svarar här (vilket jag förstår) så kanske du skall ringa till den som tillhandahåller utbildningen...

Och ja, jag förstår att de inte har öppet idag så du måste vääääänta ända tills imorgon.

Varför skulle jag de, ja har redan lappen :va
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top