behöver tips på romantisk middag!

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Skippa tung och trakig radhusmat (p-gratang, flask- eller oxfile etc.) och gor lite lattare, roligare ratter. Ceviche ar till exempel en klockren forratt som du inte ens behover en spis for att gora.

Detta behover du for tva-tre pers:

- Laxfile 250 gram (sag att du ska ha den till sushi/sashimi sa far du garanterat den farskaste och basta biten)
- En st. mogen mango
- En halv rod paprika
- En halv gron paprika
- 2-3 st. rodlokar
- Farska sma roda chilisar
- Sex citroner
- Atta lime frukter
- Farsk koriander

Sa har gor du:

Ansa laxbiten fran ev. graa delar och ta bort skinnet om det ar kvar. Snabbrimma laxen genom att stro over salt och socker sa att fisken tacks (detta gor att vatska dras ut och att fargen kommer fram tydligare). Efter en tjugo minuter skoljer du av salt och socker och later fisken torka pa tidningspapper. Nu skar du filen i sma kuber (sidorna ska vara pa strax under 1cm).

Pressa alla citroner och limes sa att du far saften i en bunke.

Finhacka chilin (ta bort karnorna innan).

Skar paprika och den skalade gurkan i bitar som ar lika stora som laxbitarna. Skar rodloken i sa tunna skivor som mojligt.

Lagg ner allt i bunken med ctrussaften och lat sta en tre-fyra timmar. Innan servering lagg ner mangokuber (samma storlek som laxbitarna) och grovhackad koriander. Servera i hogt glas med sked - garanterad smaksucce!

Det som hander med den raa laxen ar att den "kokas" av att ligga i citrussaften.

Till huvudratt kan du gora rispappersrullar, angkokta dumplings eller tempuragronsaker och rakor. Kan ge recept om intresse finns.

Avsluta med en Mango-pannacotta som ar hur latt som helst att svanga ihop. Varm gradde i en kastrull (3dl), os ner strosocker (1dl), blanda i mangopure (det gar utmarkt att anvanda barnmatspureer! tva burkar racker). Nar gradden svalnat lagger du i tva gelatinblad som du mjukat upp i lite kallt vatten. Hall i smeten i snygga glas och stall in i kylen. Garnera med farsk mango (som du sparat fran cevichen) fore servering.

Nu har du gjort en enkel treratters maltid som bade ar spannande och annorlunda, men skitenkel att svanga ihop. Lycka till!

Cimmerier

Millions of flies cant B wrong EAT SHIT!
Gick med
26 May 2004
Hoj
Honda VFR 1200 -10...Grå förstås...Samt en tokpimpad Honda VTR 1000F Firestorm.
Sushi med ett gott vitt vin till...

Det funkar att köpa det, men ett stort + i kanten får man om man kan fixa det själv...och det ÄR faktiskt inte så svårt. Tar tid att få riset i ordning bara...

Köp nån japansk kokbok och öva nån gång innan på rullandet innan du bjuder på det...

Har funkat för mig måååånga gånger... :pussa

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Varför inte en räksoppa??
tar en dryg haltimme att göra riktigt gott!!

crf 450

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
crf 450
varför krångla till det?

GRILLA en laxhalva el. ett par laxkotletter, salta, vitpeppra,
koka färsk potatis me dill
slajsa 2 citroner som ni pressar ur på firren psis innan ni sätter gaffeln i´ren
ÄT!
Lite vitt bröd till det kanske kan komplettera...
& så vitt vin av bättre rang.

Enkelt o "gött såre knöller i mun!"
:)

Jonathan

Guest
Har alltid undrat en sak.. Hur undviker ni att lukta matos (läs apa) efter ni lagat maten :confused:

Kul att sitta där med tjejen i soffan o försöka mysa o kolla på en film eller vad man nu gör, samtidigt som man luktar som en uteliggare :gnissla

Tell me, tell me!!

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Jonathan skrev:
Har alltid undrat en sak.. Hur undviker ni att lukta matos (läs apa) efter ni lagat maten :confused:

Tell me, tell me!!

Testa byta kläder, sen när du gjort det kan du slänga dom som luktar matos i tvättmaskinen

Jonathan

Guest
Lartes skrev:
Testa byta kläder, sen när du gjort det kan du slänga dom som luktar matos i tvättmaskinen

Ja men håret och så då?
Om man har t-shirt lär ju huden lukta iaf.. eller :confused:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
grömpa skrev:
funderar på att laga våran nationalrätt: palt med stekt fläsk :yoparty
gärna fler tips :)
kommer att redovisa kvällen på fredagnatt och jag har otur och lördag förmiddag om det går min väg :tungan
Helt rätt, all ära åt palten. Här är ett knep som de flesta verkar ha missat av någon anledning. Man ska göra rundpalt med fläsk i men man äter ganska knaprigt rimmat fläsk som man stekt på sidan om. Fläsket i palten gör själva palten godare men det är inte så jättegott i sig, stekfläsket däremot är svingott.

Dagens palttips (tm)

grömpa

lightdesiger
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Harley bygge
honkiie skrev:
Helt rätt, all ära åt palten. Här är ett knep som de flesta verkar ha missat av någon anledning. Man ska göra rundpalt med fläsk i men man äter ganska knaprigt rimmat fläsk som man stekt på sidan om. Fläsket i palten gör själva palten godare men det är inte så jättegott i sig, stekfläsket däremot är svingott.

Dagens palttips (tm)

min mormor gör rundpaltar med fläsk. inge flatpaltar här inte :gnissla
tycker synd om alla som inte får uppleva riktig potatispalt, eller blodpalt.
tjejen kommer för övrigt från älvsbyn
:tungan

Kia

Guest
Nåt som är jätte gott att bjuda på och som man inte äter varje kväll: Hajkotletter med tomatsås och Hasselbacks potatis. En fräsch grön sallad till det, och absolut färskt bröd. Å som dricka ett lite halvsötare vitt vin gärna Bulgariskt eller Ungerskt.
Hajkotletter kan man få köpa av nån snäll restaurang ägare som serverar sånt. Efterrätten brukar ge sig själv allteftersom kvällen går.... :tummenupp

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
grömpa skrev:
min mormor gör rundpaltar med fläsk. inge flatpaltar här inte :gnissla
tycker synd om alla som inte får uppleva riktig potatispalt, eller blodpalt.
tjejen kommer för övrigt från älvsbyn
:tungan
Jasså? vad heter hon? jag KAN ju faktiskt veta vem det är men hon kanske är för ung :) (fan va gammal jag kände mig när jag skrev det där, jag har ju fan nyss fyllt 22)

grömpa

lightdesiger
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Harley bygge
honkiie skrev:
Jasså? vad heter hon? jag KAN ju faktiskt veta vem det är men hon kanske är för ung :) (fan va gammal jag kände mig när jag skrev det där, jag har ju fan nyss fyllt 22)

hon heter isabell och är 16 :tungan
hon bor på stigarna nästan uti sjögge. om du vet vem han är?
börjar själv känna mig gammal när man tänker tillbaka och då är jag bara 17.
illa

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM