Behöver visa råd!

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Har uppkörning nästa vecka. Jag får min övningskörslapp för en godkänd handledare typ 2 dagar innan min uppkörning. Kommer hinna köra 1 gång med honom innan uppkörningen.

Jag började på kortet förra året, körde 3-5gånger med trafikskolan men gubben där är känd för att inte lära ut något, och det gjorde han inte särskilt inte till en privatkille som mig. Jag skippade det och försökte själv. Har ingen att köra med privat heller. Kuggade 2 gånger. Sen blev det vinter.

Nu har jag uppkörning, ska jag ta en lektion och chansa en uppkörning eller ska ja skjuta upp ½månad så jag hinner köra lite.

Det är ju 125kortet, jag fyller 18 i nov, vill ha något över sommaren och ganska kul att kunna öva själv med mcn i trafiken.

Jag är sugen på få kortet snabbt, men vill ändå va säker, så skjuta upp lockar ju lite. Vad borde jag göra?

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Pr0bz skrev:
2172025 Har uppkörning nästa vecka. Jag får min övningskörslapp för en godkänd handledare typ 2 dagar innan min uppkörning. Kommer hinna köra 1 gång med honom innan uppkörningen.

Jag började på kortet förra året, körde 3-5gånger med trafikskolan men gubben där är känd för att inte lära ut något, och det gjorde han inte särskilt inte till en privatkille som mig. Jag skippade det och försökte själv. Har ingen att köra med privat heller. Kuggade 2 gånger. Sen blev det vinter.

Nu har jag uppkörning, ska jag ta en lektion och chansa en uppkörning eller ska ja skjuta upp ½månad så jag hinner köra lite.

Det är ju 125kortet, jag fyller 18 i nov, vill ha något över sommaren och ganska kul att kunna öva själv med mcn i trafiken.

Jag är sugen på få kortet snabbt, men vill ändå va säker, så skjuta upp lockar ju lite. Vad borde jag göra?

Tycker du att du är en säker förare trots att du bara har kört ett par timmar? Du kan ju ha "tur" på uppkörningen men frågan du borde ställa dig själv är om du är mogen att köra ensam i trafik, hur kul det än må vara.
Självklart ska du dock göra det som känns rätt för dig men jag har haft mycket nytta av dom timmarna som jag körde med både handledare och körskola.

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
BMW F 800GS
Skjut upp och spara pengarna låter som lite körning för att klara det...
Körde själv som privatist i fler månader och kuggade, behövde öva på banorna med körskolan
(Men man vet aldrig)

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Skjut upp en halv månad! Det skulle jag ha gjort iaf. Så mkt åkning missar du ju inte plus att du blir mer säker på att du fixar kortet :)

rAWTAZ

Skvimpa.
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Liten sladdrig offroad-Honda från -98
Håller med, skjut upp det en aning. Kanske kan du tom ställa dig på backuptider så du får en tid innan 1,5 månader gått?

Det finns ingen ursäkt för att inte utbilda sig till en BRA förare om man inte redan är det. Och det är du nog inte om du inte kört mer :)

Ingen prestige direkt, men själv har jag alltid tagit riktigt rejäla utbildningar för mina kort. Har ABC och har nog lagt ner cirka 37-38 tusen på dem. Åsikterna om hur vettigt det var lär ju gå isär :hihi

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Ah ska skjuta upp imorgon :)

Ja känner verkligen hur jag har mognat i sinne som förare iaf. Förra året när jag satt mig på hojen, först en uppvärmningsrunda, sen ville ja bara gasa skiten ur den.

Idag när ja starta hojen första gången i år, ja lät den stå 2-3min me tomgång på, körde sakta iväg inte över 3000rpm. Jag gasade nästan inte ens ur den när jag hade kört ett tag. Var uppe i max 7000rpm och 90km/h. Kändes faktiskt moget och skönt :)

"Ojje"

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
Honda CBX 1000
Det beror ju på om du kan köra mc, om du känner dej tillräckligt bra?

Jag själv övningskörde privat 3 gånger och inte en lektion hos någon mc skola och lyckades på första försöket.
Jag hade i och för sej kört moppe länge och även en hel del crossar.

Sen är det ju en fördel ifall man har kört bil innan, då får man ju trafikrytmen gratis!

Vad du än gör! Lycka till!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...