Behövs det licens?

carpediem

WHY IS RUM GONE?
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki rm 250 05 fmx mod
Tjo är 17år och kör för det mesta cross, men vill ha någon annan aktivitet på sidan om så att det inte blir så enformigt och sålde nyss min moppe för 20tusen och dom pengarna tänkter jag ta o köpa en race hoj för:yoparty men det kommer bli så att jag antagligen kommer köra max 1-2gånger per månad och undrar då om jag ta licens för att endast träna på bana eller är det som med motocross att det endast behövs när man tävlar?
mvh

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Har du körkort så kan du köra "vanliga" bandagar i gatruppen.

Har du inte körkort och vill köra licensträningar så krävs det licens.

carpediem

WHY IS RUM GONE?
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki rm 250 05 fmx mod
Har du körkort så kan du köra "vanliga" bandagar i gatruppen.

Har du inte körkort och vill köra licensträningar så krävs det licens.

Ifall nu nu inte noterade så skrev jag att jag e 17:) aha men hur mycket kostar det o ta en licens då?

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Ifall nu nu inte noterade så skrev jag att jag e 17:) aha men hur mycket kostar det o ta en licens då?

Jo, men det fins ju 125cc hojar också ;)

En licenskurs brukar ligga på 1000-2000kr. En dag teori och en dag praktik på banan. Sedan kostar en B-licens ca 2500kr/år. Är man junior är det lite billigare, men jag vet inte exakt vad som krävs för att kvala in som junior.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Samtidigt behöver man väll inte lösa ut licensen för att köra licensträningar?
Så länge man gått och klarat av rr licenskursen ska det väll vara grönt?

carpediem

WHY IS RUM GONE?
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki rm 250 05 fmx mod
Jo, men det fins ju 125cc hojar också ;)

En licenskurs brukar ligga på 1000-2000kr. En dag teori och en dag praktik på banan. Sedan kostar en B-licens ca 2500kr/år. Är man junior är det lite billigare, men jag vet inte exakt vad som krävs för att kvala in som junior.

Nää 125a e inte så lockande, vill hellre köra någon större hoj med mer effekt typ 600cc dels för att det e roligt med lite mos, även fast det säkert kommer finnas 125cc förare som kommer dra mig, och för att det blir mindre mekande med större motor vilket blir billigare, men ska man ta kontakt me någon bana/klubb för att fixxa tid för licenskurs? bor ca 40min från södertälje och dom har väl en roadracing bana där bredvid crossbanan eller e jag dum i huvet?

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Samtidigt behöver man väll inte lösa ut licensen för att köra licensträningar?
Så länge man gått och klarat av rr licenskursen ska det väll vara grönt?

Det var inte så (på LMS) 2007, men till 2008 räcker det igen med licensintyg:

"Efter ett "provår" med Amatörlicenskrav så tar LMS RR bort det kravet igen.
Alltså, 2008 kör vi endast med godkänd licenskurs eller motsvarande intyg"

carpediem

WHY IS RUM GONE?
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki rm 250 05 fmx mod
Det var inte så (på LMS) 2007, men till 2008 räcker det igen med licensintyg:

"Efter ett "provår" med Amatörlicenskrav så tar LMS RR bort det kravet igen.
Alltså, 2008 kör vi endast med godkänd licenskurs eller motsvarande intyg"

Så jag kommer allså endast behöva gå kursen för att få träna på bana detta år? men håller alla banor i licenskurs eller e det visa "ställen" som har hand om det?

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Så jag kommer allså endast behöva gå kursen för att få träna på bana detta år? men håller alla banor i licenskurs eller e det visa "ställen" som har hand om det?

På vissa banor så kraävs det tydligen inte att man har löst ut sin licens, men på andra så måsta man ha löst ut licens för att köra. På Falkenberg (som kanske inte är så aktuellt för just dig) så krävs det uttagen licens.

Värt att tänka på om man inte lösre ut licens är ju att skaffa en privat presonförsäkring som täcker en ev. skada om olyckan är framme.

De flesta klubbar annordnar licenskurser. Kolla med din närmaste klubb när och var de har sin kurs.

Love

#41 SST600 www.ninjaracing.se
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
ZX6R-09 + ZX10-09
Nää 125a e inte så lockande, vill hellre köra någon större hoj med mer effekt typ 600cc dels för att det e roligt med lite mos, även fast det säkert kommer finnas 125cc förare som kommer dra mig, och för att det blir mindre mekande med större motor vilket blir billigare, men ska man ta kontakt me någon bana/klubb för att fixxa tid för licenskurs? bor ca 40min från södertälje och dom har väl en roadracing bana där bredvid crossbanan eller e jag dum i huvet?

Närmaste bana för dig blir Sviesta/Linköping.. I södertälje finns bara gokart-banan mig veteligen, Där kör smc/bmw-klubben iofs lite körningar men då krävs registrerad påställd hoj samt körkort..

carpediem

WHY IS RUM GONE?
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki rm 250 05 fmx mod
Närmaste bana för dig blir Sviesta/Linköping.. I södertälje finns bara gokart-banan mig veteligen, Där kör smc/bmw-klubben iofs lite körningar men då krävs registrerad påställd hoj samt körkort..

Okej =)

På vissa banor så kraävs det tydligen inte att man har löst ut sin licens, men på andra så måsta man ha löst ut licens för att köra. På Falkenberg (som kanske inte är så aktuellt för just dig) så krävs det uttagen licens.

Värt att tänka på om man inte lösre ut licens är ju att skaffa en privat presonförsäkring som täcker en ev. skada om olyckan är framme.

De flesta klubbar annordnar licenskurser. Kolla med din närmaste klubb när och var de har sin kurs.

Ähh e väl lika bra o lösa ut den där licensen ifall man endå ska gå kurs om grejs, men en sak till, finns det någon speciel road racing hoj annons sida?

Edit: vad har linköpings bana för hemsida ev telenummer till någon ansvarig där?

Last edited:

Love

#41 SST600 www.ninjaracing.se
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
ZX6R-09 + ZX10-09
Okej =)

Ähh e väl lika bra o lösa ut den där licensen ifall man endå ska gå kurs om grejs, men en sak till, finns det någon speciel road racing hoj annons sida?

Edit: vad har linköpings bana för hemsida ev telenummer till någon ansvarig där?

Annonser hittar du här på sporthoj under köp&sälj.. Sen kan du gå in på www.roadracing.se, där finns oxå annonser samt länkar till dom klubbar som arrangerar SM-tävlingar... Bla Linköping...

Du kan även gå in på Karlskoga:s hemsida (banan heter Gelleråsen). Dom har sin licenskurs 5-6 april :tummenupp
det är väl ungefär samma avstånd för dig...

Last edited:

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Försäkringen gäller väl inte om man inte löser ut licencen eller har jag fel? funkar det att köra med egen personförsäkring bara utan licens med racehoj?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ett tips till, kollaöver dina privata försäkringar, närmare bestämt olycksfallsförsäkring, för licensförsäkringen är inte särskilt bra.
sök här på SH så hittar du massor råd..

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...