Behövs specialfett för beläggens fästpinnar?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Bör man använda något speciellt fett till bromsokens glidpinnar?
Jag har hittills kört med vanligt universalfett när jag har smort glidpinnarna men jag tycker att gummiskydden har blivit sladdriga?
Kan det bero på fettet?
När man köper bromsdetaljer brukar man ju få med små påsar med smörja.
Jag har för mig att det brukar vara vitt.
Kan man köpa sådan smörja och vad kallas det då?
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Fast dyligt silikonfett behövs bara på bromskolvarna och dess tätningar. Resten av bromsystemet (glidskenor och bromspinnar) går utmärkt att smörja med vanligt fett.
okej. standardfett får det bli. blir fett bra.
Tackar för hjälpen.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag brukar använda kopparpasta eftersom den tål lite mer värme.
Ja det är kanske inte så dum ide.
Jag tror jag ska prova det.

Det måste bara vara någon smörja som går bra ihop med gummiskydden.
Jag vet inte hur det är med kopparpasta där, men det borde ju inte vara några problem.
 

Alfetta

Nybörjare
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Vasa
Hoj
Yamaha Thundercat
Om det är aluminium i oket så använd INTE kopparfett, koppar och aluminium tycker inte om varandra
/Kaj
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om det är aluminium i oket så använd INTE kopparfett, koppar och aluminium tycker inte om varandra
/Kaj

I teroin så har du helt rätt. Har dock aldrig märkt av några verkliga problem med galvaniska strömmar orsakat av kopparfett.
 

falsche

Robban
Gick med
17 Oct 2006
Ort
Kalmar (Trekanten)
Hoj
-99 Suzuki (törs inte skriva modell)
I teroin så har du helt rätt. Har dock aldrig märkt av några verkliga problem med galvaniska strömmar orsakat av kopparfett.

Lägg kopparpasta runt fälgnavet o låt de sitta något år så får du se =)

Tebax till huvudfrågan, ja det finns speciellt "fett" till gliddetaljerna till bromsok. Fråga hos vem som, meca,autoexperten de har säkert hemma på tub.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jahapp.
Nu har jag varit till mekonomen och köpt en liten svindyr tub med ”wagner silicone brake lubrikant”
Speciell smörja för okens pinnar, enligt den smilande försäljaren bakom disken.

Antagligen är jag blåst. Men kanske ändå inte?
Jag läste någonstans att det inte var rekommendabelt att köra med petroleumbaserade smörjmedel. (alltså vanligt fett?)
Petroleumbaserat smörjmedel kan skada gummit och göra det mjukt.
(precis så som jag upplever jag att mina gummiskydd har blivit, sladdriga och slappa)

Men nu har jag superduperspecialsmörja till pinnarna så länge jag lever iallafall.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jahapp.
Nu har jag varit till mekonomen och köpt en liten svindyr tub med ”wagner silicone brake lubrikant”
Speciell smörja för okens pinnar, enligt den smilande försäljaren bakom disken.

Antagligen är jag blåst. Men kanske ändå inte?
Jag läste någonstans att det inte var rekommendabelt att köra med petroleumbaserade smörjmedel. (alltså vanligt fett?)
Petroleumbaserat smörjmedel kan skada gummit och göra det mjukt.
(precis så som jag upplever jag att mina gummiskydd har blivit, sladdriga och slappa)

Men nu har jag superduperspecialsmörja till pinnarna så länge jag lever iallafall.
Ja du är blåst.....
Silikonfett krävs bara på bromskolvarnas tätningar resten är av vanligt gummi som tål petroleum.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Aluminiumpasta.
Som nämnts.
Har aldrig haft problem med kopparpasta.
Som nämnts.
Ändå.
Finns på "läppstift".
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Ja du är blåst.....
Silikonfett krävs bara på bromskolvarnas tätningar resten är av vanligt gummi som tål petroleum.
buäääähhh:4skrika
Jag vill inte vara blåst!!

Och förresten, när jag vankade omkring i butiken så hittade jag en tub som jag först trodde innehöll specialmedel för pinnarna, men när jag frågade killen bakom disken om detta så sa han att, nejdu, det där medlet är för gummitätningarna till kolvarna, här har du medel för pinnarna, och så plockade han fram ”min tub”.

Det finns alltså ett specialmedel för kolvarna och ett annat för pinnarna! Pungt.
(Ha, så, Vad säger du nu då?):arsele :)

Så sa i alla fall försäljaren bakom disken, och jag tror på honom, det gör jag, för det känns mycket mycket bättre när jag gör det.:)
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Behåll din dyra tub till den dan du ska renovera ett OK lr en bromscylinder!

Smörj pinnarna med kopparfett, men inte mycket! Du vill inte ha ner det på skivorna lr på beläggens slityta.

Jag för övrigt brukar inte engagera mig längre i att smörja glidpinnarna till beläggen.

Glidpinnarna till OKET (om det är flytande) däremot är viktigt att smörja.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu skall vi komma överens om vad som är vad här..
03590136.gif


Pinne 3 smörjes med små mängder kopparfett (eller alufett om man nu är rädd för galvansikt helvete)
Pinne8 och medföljande gummi smörjes med vanligt fett (personligen använder jag Maximas blå)
Kolv5 och tätning 2 smörjes med silikonfett
 

falsche

Robban
Gick med
17 Oct 2006
Ort
Kalmar (Trekanten)
Hoj
-99 Suzuki (törs inte skriva modell)
Nu skall vi komma överens om vad som är vad här..
03590136.gif


Pinne 3 smörjes med små mängder kopparfett (eller alufett om man nu är rädd för galvansikt helvete)
Pinne8 och medföljande gummi smörjes med vanligt fett (personligen använder jag Maximas blå)
Kolv5 och tätning 2 smörjes med silikonfett

Du har säkert rätt, men du e garanterat omständig :tummenupp
Pinne 3 går kanon m Alu lr Koppar. Resten smörjer man normalt sett m silikonfett. (talar som märkesverkstads mek)

smörjer man dessa för att beläggen ska glida tillbaka utan o kärva eller?

Jajjemen, väldigt ofta strular bromsarna pga att klossarna eller okets glidpinnar kärvar.

(på bilar, de rullar ju under knepigare omständigheter salt o slask)
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top