Behövs styrdämpare till en 929:a?

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tja alla,

köpte i november en 929:a, 01 och undrar nu om jag behöver lägga en massa deg på att skaffa en styrdämpare till den. Det bör tilläggas att jag kommer köra på bakhjulet en hel del.

Och nu vill jag inte veta att det är det säkra före det osäkra utan om det verkligen behövs. Vad jag förstår så måste man ha det på äldre R1:eek:r men vad jag förstår så är det inte lika illa på Bladen.

Tack tack, Vi ses på slangen...
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
JEPP. Ett lite snett nedslag och tillhörande vobbel e inte skoj.
Jag tycker det är ett måste om man kör aktivt och även gillar att uiiiila :tummenupp
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag har en -00 R1a och ängnade hela förra sommaren åt att lära mej wheela.

Råkade få "vobbel" 2ggr, 1 gång när jag lyfte framhjulet i en kurva i 50 km/h
och 1 gång vid ett ganska snett nedslag i ~170km/h och framhjulet nästan stod still. Men gemensamt för bägge var att det var inte speciellt hårresande.

Har jag haft tur eller bör jag också införskaffa en styrdämpare?

Hoppas det är ok om jag "lånar" tråden till en fråga om vobbling i allmänhet.
 

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Kumla
Hoj
Såld
Läs boken A twist of the wrist II så får du se om du behöver en styrdämpare eller inte... :)
 

Stockel

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
CBR954
Tyckte inte att det behövdes på min. Kände inga tendenser till wobbel varken när jag försökte jula eller på gropiga landsvägar. I och för sig körde jag varken långt eller fort på bakhjulet.

Däremot på 954:an... stor skillnad.

Grattis till en skön hoj!
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Helt onödigt på en 929:a; endast vid stenhård landsvägskörning kan framändan fladdra litegrann, om underlaget är tvättbrädeasfalt.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
De är inte just mycket bättre än på en R1, det där är mest myter och snack tycker jag, folk säger så mycket olika.
Egentligen bör man ju skaffa en styrdämp för sin egen skull, det kan alltid uppkomma situationer när du får ett rejält vobbel.
Tycker du inte att du känner att det behövs överhuvudtaget, för det beror ju till viss del på körsätt så köp ingen, det låter ju ibland som om hojarna vobblar fram vid vanlig körning och riktigt så illa är det inte med någon modell.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
R1 wannabe skrev:
Har jag haft tur eller bör jag också införskaffa en styrdämpare?

Hoppas det är ok om jag "lånar" tråden till en fråga om vobbling i allmänhet.
Det är nog du som har haft tur tror jag. Fick världens wobbel efter att jag lyft framhjulet (över en "minikulle") och sen gått över en ojämnhet i marken. Farten var väl över 200... Styret slog i stopparna i ramen flera gånger. Bromskolvarna var tillbakatryckta tillåme.

Tur som fan har jag kört RD125 -81 i flera år innan, så jag visste hur jag skulle göra. Men jag tror aldrig jag varit så nära förut, tror aldrig jag kommer komma så nära utan att gå omkull igen.

Förövrigt förändrades min syn på gatåkning efter det.

*Edit, det var ju iofs med R6an, men R1an ska väl vara ännu mer wobbelvillig?
 

Aspackad

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Åkte till en början på min gamla 929:a, utan styrdämpare, utan några större bekymmer. Tyckte dock att den var en aning orolig under fullgasacceleration, men det var inget som jag fäste någon större vikt vid. Däremot efter ett något snett nerslag från slangen i närmare 160 och en grotesk tank-slapperupplevelse, så blev det närmast körskoletempo på körningen de nästföljande två veckorna tills det att jag fick hem min öhlinare. Skillnaden var som natt och dag. I övrigt, fråga race-puttarna om de åker med styrdämpare eller inte.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Tror att innan man känt av ett ordentligt styrslag så kommer man nog inte förstå vikten av en styrdämpare.

Så var det för mig iallafall.
 

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Jag har 2st 929:eek:r och jag håller med er allihopa :)
Egentligen behövs det ej någon styrdämpare för hojen är i grund och botten mycket stadig. Men jag skaffade en styrdämpare till racehojen mest för skojsskull och tyckte att det ändå gjorde positiv skillnad ( nu går den som på räls ). Skaffade sedan en till gathojen också bara för att jag tyckte det var skönt att ha då jag också ser det som en säkerhetsfunktion. Vobbel vill man undvika så jag tycker själv att det är värt pengarna ändå. Jag tycker personligen att det också borde vara standard på alla sporthojar.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
OlleR skrev:
Det är nog du som har haft tur tror jag. Fick världens wobbel efter att jag lyft framhjulet (över en "minikulle") och sen gått över en ojämnhet i marken. Farten var väl över 200... Styret slog i stopparna i ramen flera gånger. Bromskolvarna var tillbakatryckta tillåme.

Tur som fan har jag kört RD125 -81 i flera år innan, så jag visste hur jag skulle göra. Men jag tror aldrig jag varit så nära förut, tror aldrig jag kommer komma så nära utan att gå omkull igen.

Förövrigt förändrades min syn på gatåkning efter det.

*Edit, det var ju iofs med R6an, men R1an ska väl vara ännu mer wobbelvillig?
Låter som om jag borde skaffa en styrdämpare.
Jag provade att vara lite oförsiktig på en Kawasaki Z1000 (-81 tror jag) och det vobblet önskar man inte ens sin ovän :näsblod
Trodde inte det kunde bli så på de nyare bågarna.
 

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
jötteborj
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
R1 wannabe skrev:
Låter som om jag borde skaffa en styrdämpare.
Jag provade att vara lite oförsiktig på en Kawasaki Z1000 (-81 tror jag) och det vobblet önskar man inte ens sin ovän :näsblod
Trodde inte det kunde bli så på de nyare bågarna.

hur är det med mindre maskiner då?? typ 600:a ?
tycker ni att det ska "behövas" på en så "liten" maskin?

börjar känna att man kanske borde skaffa sej styrdämpare bara för säkerhets skull???? :3freak
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Precis som någon innan sa, efter man upplevt ett fetvobbel i en kurva så ter sig en styrdämpare som en synnerligen smart idé!! :död

Men det är klart, gillar man DEN adrenalinkicken så strunta i en!! :3freak
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag är ingen expert, men det verkar som att en styrdämpare kan invagga en i falsk säkerhet. dvs att man tror ha bättre kontroll på hojen än vad man igentligen har. (detta gäller då först o främst nybörjare)

vilket kanske resulterar i att den med styrdämpare kanske kör "mer" över sin förmåga än den som kör utan.

jag har ingen på min R6 & kommer heller inte att skaffa någon.
men vissa kanske köper/skaffar styrdämpare i poseringssyfte.
vad vet jag :D
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
wonderwizard skrev:
jag är ingen expert, men det verkar som att en styrdämpare kan invagga en i falsk säkerhet. dvs att man tror ha bättre kontroll på hojen än vad man igentligen har. (detta gäller då först o främst nybörjare)

vilket kanske resulterar i att den med styrdämpare kanske kör "mer" över sin förmåga än den som kör utan.

jag har ingen på min R6 & kommer heller inte att skaffa någon.
men vissa kanske köper/skaffar styrdämpare i poseringssyfte.
vad vet jag :D
Jag tror att folk redan kör så mycket över sin förmåga att det inte spelar så stor roll längre, tror det är större chans att gå omkull på ett wobbel än det är att gå omkull av den ökade känslan av kontroll av att ha en.

Jag hoppas att du slipper gå omkull när du får ditt första riktiga wobbel och inser att det borde sitta monterat. Jag har kört betydligt hårdare än va jag gjorde den gången och ändå höll det på bli slutet. (det var på en raksträcka)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top