Bekräftar myten

Ivan666

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
Ingen ännu, men snart!
Jag är på väg att infria myten att när man fyllt 40 så vill man åka hoj igen! Är 41, bor i Solna - Haga Norra, gift med underbar tjej och längtar efter att åka MC. För otroligt länge sedan åkte jag CB400N (min första efter 125:a), sedan CB650. Vid ett par tillfällen har jag hyrt motorcykel på semestern, bl.a. en Honda Black Widow (inte en sporthoj, men ändå).

Jag blev medlem här för att komma ifatt lite kunskapsmässigt och försöka förstå vad för maskin som skulle passa mig. Jag tänkte börja med en ganska stram budget och prova ett år, för att se om det är så kul som jag inbillar mig. Jag är för gammal för en raket, men vill nog ha lite adrenalinkickar ändå. Just nu lutar det åt en sportig 2-cylindrig maskin, typ Yamaha TRX 850. Någon italienare vågar jag mig inte på - har fått för mig att de är byggda mer med passion än ingenjörskunnande.

Eftersom jag är så otroligt gammal och vis , så vill jag inte köra som en vettvilling på allmän väg. Men jag vill gärna prova gränserna på bana! Jag är tacksam för tips om det finns någon motsvarighet till "open track days" i Sverige för oss som bara vill åka fort utan att tävla. Och som inte åker med de vassaste maskinerna.

Det var nog allt, vidga gärna mina vyer om jag fått något om bakfoten!
-Ivan

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Ivan666 skrev:
2556841 Jag är på väg att infria myten att när man fyllt 40 så vill man åka hoj igen! Är 41, bor i Solna - Haga Norra, gift med underbar tjej och längtar efter att åka MC. För otroligt länge sedan åkte jag CB400N (min första efter 125:a), sedan CB650. Vid ett par tillfällen har jag hyrt motorcykel på semestern, bl.a. en Honda Black Widow (inte en sporthoj, men ändå).

Jag blev medlem här för att komma ifatt lite kunskapsmässigt och försöka förstå vad för maskin som skulle passa mig. Jag tänkte börja med en ganska stram budget och prova ett år, för att se om det är så kul som jag inbillar mig. Jag är för gammal för en raket, men vill nog ha lite adrenalinkickar ändå. Just nu lutar det åt en sportig 2-cylindrig maskin, typ Yamaha TRX 850. Någon italienare vågar jag mig inte på - har fått för mig att de är byggda mer med passion än ingenjörskunnande.

Eftersom jag är så otroligt gammal och vis , så vill jag inte köra som en vettvilling på allmän väg. Men jag vill gärna prova gränserna på bana! Jag är tacksam för tips om det finns någon motsvarighet till "open track days" i Sverige för oss som bara vill åka fort utan att tävla. Och som inte åker med de vassaste maskinerna.

Det var nog allt, vidga gärna mina vyer om jag fått något om bakfoten!
-Ivan

Då hade jag satsat på en lite äldre GSXR1100 (årsmodell beroende på budget).
Gör nu inte misstaget att köpa för klen hoj :näsblod

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Finns nog många hojar som du skulle trivas med, ingen kan göra valet åt dig utan håll ögonen öppna och kolla runt bland annonser ovh handlare så ska du nog hitta precis det du vill ha..

Ang. track days så är det bara kolla Bankörning för allmänheten avd. här på SH.(Tryck på forumknappen, scrolla ner, viola!)

Happy hunting!

IronMike

Guest
Om jag var lite gammal å stel i kroppen, men ändå vill känna lite fartvind för lagom pengar, så skulle jag välja en bekväm r-hoj kanske yamaha thunderace eller om slantarna räckte till en hayabusa. Då sitter ju även frugan ok bakpå.

:tummenupp

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Fornminne FJ 1100
Välkommen !

Angående hoj trodde jag att det var ett krav att man är 40+ för att få köra de riktiga raketerna.:va

Kolla på Honda cbr 1100 xx Superblackbird eller kanske en Suzuki Hayabusa om du klarar av utseendet utan att konvulgera.

Edit : oops de ovan föreslagna maskinerna kanske inte är de roligaste bansmiskarna precis.

Last edited:

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
...tänk om gällande Italienarna, de fungerar riktigt bra - min erfarenhet av dem är bättre än japshojjarna i alla fall (och jag äger en japshojj nu).

En Ducce ST4 eller ett Monster kanske??

Eller så finns det alltid en uppsjö villiga, fungerande, thailändare på marknaden - TL är en juste hojj det med!

Ivan666

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
Ingen ännu, men snart!
IronMike skrev:
2556971 Om jag var lite gammal å stel i kroppen, men ändå vill känna lite fartvind för lagom pengar, så skulle jag välja en bekväm r-hoj kanske yamaha thunderace eller om slantarna räckte till en hayabusa. Då sitter ju även frugan ok bakpå.

:tummenupp

Den där Thunderace har jag inte reflekterat över tidigare. Den tycks stå egendomligt lågt i pris med tanke på prestanda! Vad är haken? Ligger man ihopvikt som en märla över den? Och tar man sig vatten över huvudet om man går på en så potent maskin när man inte kört på länge?

Hayabusan är för dyr tyvärr, men visst ser den läcker ut.

-Ivan

Ivan666

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
Ingen ännu, men snart!
El Garto skrev:
2556898 Då hade jag satsat på en lite äldre GSXR1100 (årsmodell beroende på budget).
Gör nu inte misstaget att köpa för klen hoj :näsblod

Tack, GSXR 1100 verkar också spännande - tittade just på blocket och såg att de finns från 24000 och uppåt.

Men jag kanske ska förtydliga specen lite:
1. Priset bör inte överstiga 30-35tkr. Inte för att jag är fattig utan mer för att jag inte är säker på att det är min grej. Jag vill prova ett tag och om det faller väl ut så byter jag upp mig senare.
2. Balans och kurvegenskaper är viktigare än att den skräms med hiskelig acceleration.
3. Jag förelog själv en TRX för att jag läst att det är lättare att köra hojar som kan motorbromsa. Rätta mig om jag har fel, men är inte de fyrcylidriga rackarna över 100hk högvarviga med smalt effektregister och nästan frivarvar vid avslag?
4. Jag vill inte ha en alltför extrem körställning. Jag är som sagt inte purung längre!

Knepig kombination kanske?
-Ivan

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har aldrig provat trx,en.
verkar vara en rolig hoj dock och kollar man på bilder verkar skörställn inte extrem heller..
titta in i trx tråden.

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Hej och välkommen tillbaka.

Angående bankörning så kan jag rekommendera
www.banåkning.nu

Vi har den billigaste mig veterligen bankörningen här i Sverige.

Vi vill ha kvalitet på våra körningar.
Vi överfyller inte grupperna som många andra arrangörer gör.
Vi har oftast max 15 pers i varje grupp.
Och passen är 20min.
Max 3 grupper. Dvs. 1pass/h.
Ingen lunchpaus, det sköter vi mellan passen.

Nästa års datum börjar trilla in. Gelleråsen är redan inprickat i kalendern. Midlanda kommer, och kanske även Monzta

Mvh
Dal-Mausen

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Aprilia Tuono är en riktigt schysst hoj, bra sittställning och mycket vettig motor. Skottsäker motor och kvalitetskomponenter som Brembobromsar och Showagaffel. Absolut inget fel på italienarna när det kommer till ingenjörskonst men vill du ha lite längre mellan servicarna, satsa på Aprilia, du kommer inte bli besviken! :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...