Bekymmer med instrumentbelysningen/bakgrundsbelysningen. Peugeot Expert -08

Snowman89

Guest
Köpte mig nyligen en Peugeot Expert -08 med långa skåpet och 120hk dieseln.
Det visade sig dock att den kom med ett eller fler bekymmer..

Först ut så tänkte jag höra vad arbetstemperaturen bör ligga på?
Tidigare har jag haft VAG bilar som lagt sig på 90grader och sen legat kvar där.
Denna lägger sig dock precis ovanför 80grader, på typ 82-84grader och stannar där.
Är detta normal arbetstemp för denna bil eller kan det vara en kass termostat?

Sen har jag upptäckt ett spännande elfel..
När man kör på bilens halvljusautomatik så händer det att instrumentbelysningen går från 100% belysning till 75% lite då och då.
Samtidigt som den sjunker till 75% så tänder sig bakgrundsbelysningen på stereo/ac och mittkonsoll.
När belysningen i instrumenteringen lyser till 100% så är belysningen på stereo/ac och mittkonsoll avstängd.
Slår man dock över till konstant halvlljus så lyser all belysningen på instrumenteringen, stereo/ac och mittkonsoll som den ska.
Är det någon som kan ha en aning om vad som kan vara fel?

Såvitt jag vet så är det samma bil som tex Citroen Jumpy och Fiat Scudo av samma årsmodell.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ang. instrumentbelysningen så är det troligtvis inte konstigare än så att du har en solsensor som bara är aktiverad när ljusomkopplaren är i läge "Auto".

Läs Sveriges minst lästa bok, instruktionsboken, så kanske du får lite klarhet i det hela. Möjligtvis står det även där om normal arbetstemp. för motorn.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag har samma bil. Mitt reglage för lyset glappar lite när den ligger på halvljus. Pillar jag lite försiktigt på spaken så kan jag få instrumentbel att flimra. Blir stabilt om jag slår på "kvällsbel".
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Finns varken solsensor eller auto-läge på dom där sillhinkarna, jag gissar på spaken.
 

Snowman89

Guest
Ang. instrumentbelysningen så är det troligtvis inte konstigare än så att du har en solsensor som bara är aktiverad när ljusomkopplaren är i läge "Auto".

Läs Sveriges minst lästa bok, instruktionsboken, så kanske du får lite klarhet i det hela. Möjligtvis står det även där om normal arbetstemp. för motorn.
Har redan kikat i manualen och det står inget där som hjälper mig det minsta..
 

Snowman89

Guest
Jag har samma bil. Mitt reglage för lyset glappar lite när den ligger på halvljus. Pillar jag lite försiktigt på spaken så kan jag få instrumentbel att flimra. Blir stabilt om jag slår på "kvällsbel".

Det låter som att jag har exakt samma bekymmer som dig..
Fråganr ifall det går att ta isär spaken och göra rent och få de att sluta blinka?
Vad ligger din på för arbetstemp?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det låter som att jag har exakt samma bekymmer som dig..
Fråganr ifall det går att ta isär spaken och göra rent och få de att sluta blinka?
Vad ligger din på för arbetstemp?

Jag skiter i ljuset faktiskt. Det påverkar inte bilens färdbel så då fråd et vara. Men det bör inte vara så svårt o ta isär o göra rent. Eller byta.

Har inte kollat, nålen brukar ligga strax under horisontalläge, vet inte vad det står där. Men borde vara 90?

Kan kika på vägen hem i eftermiddag om jag kommer ihåg.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
[h=2]Peugeot[/h]Vad hade du räknat med? :crash
 

Snowman89

Guest
Jag skiter i ljuset faktiskt. Det påverkar inte bilens färdbel så då fråd et vara. Men det bör inte vara så svårt o ta isär o göra rent. Eller byta.

Har inte kollat, nålen brukar ligga strax under horisontalläge, vet inte vad det står där. Men borde vara 90?

Kan kika på vägen hem i eftermiddag om jag kommer ihåg.
Haha jo lite så känner jag med.

Aha men då ligger den nog på samma som min bil.
90 är horisontellt och strecket precis under 80.
Min ligger precis ovanför 80, så typ 82-84grader.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Haha jo lite så känner jag med.

Aha men då ligger den nog på samma som min bil.
90 är horisontellt och strecket precis under 80.
Min ligger precis ovanför 80, så typ 82-84grader.

ImageUploadedByTapatalk1444822972.828090.jpg

Så ser det ut på min. Där ligger den mest hela tiden.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top