Snowman89
Guest
Köpte mig nyligen en Peugeot Expert -08 med långa skåpet och 120hk dieseln.
Det visade sig dock att den kom med ett eller fler bekymmer..
Först ut så tänkte jag höra vad arbetstemperaturen bör ligga på?
Tidigare har jag haft VAG bilar som lagt sig på 90grader och sen legat kvar där.
Denna lägger sig dock precis ovanför 80grader, på typ 82-84grader och stannar där.
Är detta normal arbetstemp för denna bil eller kan det vara en kass termostat?
Sen har jag upptäckt ett spännande elfel..
När man kör på bilens halvljusautomatik så händer det att instrumentbelysningen går från 100% belysning till 75% lite då och då.
Samtidigt som den sjunker till 75% så tänder sig bakgrundsbelysningen på stereo/ac och mittkonsoll.
När belysningen i instrumenteringen lyser till 100% så är belysningen på stereo/ac och mittkonsoll avstängd.
Slår man dock över till konstant halvlljus så lyser all belysningen på instrumenteringen, stereo/ac och mittkonsoll som den ska.
Är det någon som kan ha en aning om vad som kan vara fel?
Såvitt jag vet så är det samma bil som tex Citroen Jumpy och Fiat Scudo av samma årsmodell.
Det visade sig dock att den kom med ett eller fler bekymmer..
Först ut så tänkte jag höra vad arbetstemperaturen bör ligga på?
Tidigare har jag haft VAG bilar som lagt sig på 90grader och sen legat kvar där.
Denna lägger sig dock precis ovanför 80grader, på typ 82-84grader och stannar där.
Är detta normal arbetstemp för denna bil eller kan det vara en kass termostat?
Sen har jag upptäckt ett spännande elfel..
När man kör på bilens halvljusautomatik så händer det att instrumentbelysningen går från 100% belysning till 75% lite då och då.
Samtidigt som den sjunker till 75% så tänder sig bakgrundsbelysningen på stereo/ac och mittkonsoll.
När belysningen i instrumenteringen lyser till 100% så är belysningen på stereo/ac och mittkonsoll avstängd.
Slår man dock över till konstant halvlljus så lyser all belysningen på instrumenteringen, stereo/ac och mittkonsoll som den ska.
Är det någon som kan ha en aning om vad som kan vara fel?
Såvitt jag vet så är det samma bil som tex Citroen Jumpy och Fiat Scudo av samma årsmodell.