Belysning i garage?

Zeromannen

Guest
Märkt att jag börjat se sämre i garaget på äldre dar. Mitt garage är relativt litet, 6x3,3m och jag har idag 4st lysrörsarmaturer med 2 x 36W i varje armatur. Varje lysrör ska ge ca. 3300 lumen, så runt 26000 lumen totalt. Köpte idag en led-armatur på Jula på 5000 lumen, mest för att testa och att det var rea. Men jag är kluven till vad som är bäst. Hur ska man resonera?

Ibland när jag grejar med något så använder jag lösa arbetsstrålkastare, men ni vet hur det är, när man ska pilla så skuggar händerna skenet från lampan osv. Är det bästa att komplettera mina lysrör med kanske 4st led-armaturer som placeras mellan befintliga armaturer, eller där vägg möter tak? Eller är det bara att inse att ens bäst-före-datum har passerat ?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Jag har också dom där från jula i min verkstad. Lyser oerhört mycket för pengarna

Zeromannen

Guest
Provmonterade Jula-armaturen mellan mina lysrör som sitter på 150cc. Med denna armaturen på 75cc mellan så lyser det riktigt bra på golvet i ”mellanrummet”. Fördelen med att behålla lysrören är att dessa armaturerna är av typen med kupiga klarglasplast så dom lyser lika mycket åt sidorna som nedåt, så hela garaget blir upplyst ungefär lika mycket (lite då med mina ögon sett). Led-armaturen verkar lysa mer koncentrerat nedåt, ganska dålig spridningsvinkel mao. Så dom kräver nog ganska tätt cc-avstånd om man ska byta all belysning till såna.

Jag tror jag kommer köpa 3st ytterligare och montera dessa mellan mina vanliga lysrör som komplementering.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har ett helt gäng LED-armaturer på en bra bit över 500 W sammanlagt på ca 60 kvadrat. Ibland räcker det inte ändå och då är det pannlampa som gäller. Jag har två st så alltid minst en är fulladdad. Pannlampa är ett fint komplement speciellt om man ska in under ett hjulhus eller nåt liknande.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Byt ut lysrören i dina armaturer till LED istället om du inte redan har gjort det.
Vi gjorde det på lagret på jobb för ett tag sen och det gjorde vansinnigt stor skillnad.

Zeromannen

Guest
Byt ut lysrören i dina armaturer till LED istället om du inte redan har gjort det.
Vi gjorde det på lagret på jobb för ett tag sen och det gjorde vansinnigt stor skillnad.
Tanken har slagit mig, men rent lumen-mässigt verkar det inte vara så stor skillnad, men det kanske blir skillnad rent ljusmässigt ändå?

Har länge haft en sån där skrivbordslampa med en arm som går att justera upp och ned med vanlig E27-lampa ovanför arbetsbänken när man småpillar med saker som kräver extra ljus. Testade sätta Led-armaturen ovanför bänken, jisses vilken skillnad! Plötsligt hittar man hur många ställen som helst där man kan sätta Led på!

Köpte även ett gäng E27’or Led som ska motsvara 100W som jag satte i dubbelarmaturen i sängkammaren. Nu kan jag se skillnad på blåa och svarta kallingar igen när jag öppnar garderoben (y)

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Jag ska ta några bilder i mitt garage. Återkommer

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Gamla lysrör (om du inte bytt på många år) ger väldigt mycket sämre med ljus än nya. Och idag skulle jag stoppa i LED-lysrör.

Jag har 20 år gamla lysrör i mitt garage, har tänkt byta men inte gjort. Om någon har en före/efter-upplevelse med bilder eller bara kan beskriva så skulle det vara guld. Tänkte mig typ såna här.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För många många år sedan jobbade jag på en lastbilsverkstad, arbetsmiljöverket förannonserade ett besök för att kolla arbetsmiljön, så helt plötsligt var det massor som skulle fixas.

Bland annat tog vi ner alla lysrörs-reflektorer och tvättade dom med kraftig avfettning och ångtvätt, sedan sattes det i nya lysrör i i armaturerna. (dom kraftigaste som fanns då)
Golven skurades ett flertal gånger så att dom blev ljusgrå igen.
När man gick från ett fack där det inte var fixat och in till ett som var fixat blev man bländad.
När man gick åt andra hållet tyckte man att det blev mörkt.
Folk slutade ta med sig sladdlampor under lastbilarna, då det ljusgrå golvet faktiskt reflekterade tillräckligt mycket ljus helt plötsligt.

Arbetsmiljöverket kom, när han mätade ljuset gick han till den absolut ljusaste punkten i verkstaden och sträckte armen med ljusmätaren så högt över huvudet han kunde och vände och vred på den och till slut sa han, ja det var så nära så vi säger väl att det var okej...

Då lärde jag mig att det absolut viktigasre var ett ljust golv och ljusa väggar, och att man aldrig kan ha för många armaturer i taket.
När vi byggde dubbelgarage åt farsan satte vi tre armaturer över varje bilplats, plus två emellan bilplatserna som man kan tända separat om man bara ska gå in/ut ska man meka tänder man alla åtta.

När dom lysrören ska bytas blir det lysdiod-rör för energibesparingen så kan man ha garaget som solarium också.

Zeromannen

Guest
Köpte 8st armaturer ytterligare. Provmonterade 4st och placerade dom centralt där man oftast står när man skruvar med något. Blev ett fantastiskt lyft!
När jag köpte huset satt det en sån där glob mitt i garaget med en 40w lampa. Den motsvarade väl 300 lumen, nu blir det nästan 47.000 (befintliga 3350x8 + 5000x4). Nackdelen är att nu måste jag nog måla om för nu ser man ju alla skavanker..

Last edited by a moderator:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ett tips för er som polerar/lackerar saker i garaget är att sätta lite lyse i 45 graders vinkel på sidorna av den platsen, t.e.x där vägg möter tak

Riktig överkurs är väggmonterade armaturer i knähöjd

Zeromannen

Guest
Att det alltid ska spåra ur :lol !
Tanken var att jag skulle köpa några Led-armaturer för att få bättre ljus i garaget. Idag var jag och handlade ytterligare 5st:va. Mätte hur högt det är från golv till dom gamla armaturerna, 207cm, takhöjden är 220. Ska jag byta garageport till en med motor, som står på "att göra-listan" så kommer dom vara i vägen. Led-armaturerna bygger bara 7cm och då får en ny port plats. Såjag tänkte att det är väl lika bra att handla på sig några för att ha när dom gamla armaturerna åker ut. Totalt blir det 10st isf. när jag får bytt porten sedan.

Hustrun tycker jag ska måla om väggarna också, till något annat än den lugnande gröna:lol.
Vitt känns som att det blir smutsigt lätt, har vitt i taket. Tänkte nån grå kulör, vad har ni för färger i garagen?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hustrun tycker jag ska måla om väggarna också, till något annat än den lugnande gröna:lol
Värdelöst vetande, som iofs kan komma till nytta, är att blod inte syns så bra på gröna väggar. Det blir bara mörkare fläckar som inte väcker lika mycket uppmärksamhet.
Därför häkten ofta har gröna väggar.
Vad nu detta har med ditt garage att göra vet jag inte... :lol

Annars är ljusgrått en bra nyans som reflekterar ljus på ett behagligt sätt.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har en beigebrun som huvudfärg och en fondvägg i en mörkare närmare rött, kommer inte ihåg vad kulörerna heter. Vitt i taket och golvet är målat med ljusgrå Marmofloor och svart/vita flakes, den varianten av Marmofloor finns inte längre, var nog för giftig att hålla på med.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Jag har också dom där från jula i min verkstad. Lyser oerhört mycket för pengarna
Me three. Hade iofs fyra riktigt kassa armaturer med totalt 3 av 8 lysrör i fungerande skick innan, men när jag tände ljuset i garaget efter bytet var det som att titta in i solen.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Värdelöst vetande, som iofs kan komma till nytta, är att blod inte syns så bra på gröna väggar. Det blir bara mörkare fläckar som inte väcker lika mycket uppmärksamhet.
Därför häkten ofta har gröna väggar.
Vad nu detta har med ditt garage att göra vet jag inte... :lol

Annars är ljusgrått en bra nyans som reflekterar ljus på ett behagligt sätt.
Man målade väl gamla krigsskepp, modell Vasa, röda på insidan, för att blodstänk inte skulle synas lika mycket, och stressa upp stämningen. Jag skulle nog ha blivit rätt stressad ändå, när det yr kanonkulor, träflis och kroppsdelar genom luften, ihop med kanonmuller och krutrök :4skrika

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning