Belysning i garage?

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ibland behöver man inspiration för att komma till skott...

Har sedan vi köpte huset tänkt byta belysningen i garaget. Tre stycken glober med glödlampa gav typ nästan ingenting i upplysning.
Två stycken Jula-armarturer är nu monterade. Blir en tredje imorgon. Ett sånt lyft!

Zeromannen

Guest
Stod och beundrade den nya förbättrade belysningen i garaget när jag hör nått som prasslar. Är det nån katt utanför porten tänkte jag och lyssnade lite noggrannare. Men va f-n, det kommer ju inifrån garaget! Kollar ned i brunnen (som är snustorr sedan många år) och där sitter en råttjävel på 2dm + svans och stirrar på mig!

Fram med svetsen och ett par loppor så kommer han inte in den vägen iaf.?

Last edited by a moderator:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fyll brunnen med vatten om vattenlåset fungerar, sedan slår du en skvätt matolja uppe på så dunstar det inte så lätt

Zeromannen

Guest
Fyll brunnen med vatten om vattenlåset fungerar, sedan slår du en skvätt matolja uppe på så dunstar det inte så lätt
Diskuterade detta med hustrun, är det vattenlåset som gör att dom inte vågar ”dyka ner”?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vattenlåset kan möjligen hindra dom från att dyka upp!

Den har troligen kommit in genom det torrlagda röret och blivit sittandes under gallret.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vattenlåset kan möjligen hindra dom från att dyka upp!

Den har troligen kommit in genom det torrlagda röret och blivit sittandes under gallret.
Vattenlås hindrar inte råttor.
De kan simma långt.
Höll på med ett jobb i källaren på ett stort Hotell i Uppsala och hela tiden lät det *chunk* från ett ställe på rören ovanför. Var och varannan minut och ibland med längre mellanrum. Frågade till slut vad det var och det var den nya elektroniska råttfälla som löste ut i avloppet. Den hade några spjut som sköt ned i röret och sen drogs tillbaka automatisk för att döda nästa råtta när sensorn kände av den.
De hade någon kill-count som de fick raporterat också. De trodde de skulle nå 1000 innan helgen :oops:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
De kan simma långt.
Höll på med ett jobb i källaren på ett stort Hotell i Uppsala och hela tiden lät det *chunk* från ett ställe på rören ovanför. Var och varannan minut och ibland med längre mellanrum. Frågade till slut vad det var och det var den nya elektroniska råttfälla som löste ut i avloppet. Den hade några spjut som sköt ned i röret och sen drogs tillbaka automatisk för att döda nästa råtta när sensorn kände av den.
De hade någon kill-count som de fick raporterat också. De trodde de skulle nå 1000 innan helgen :oops:
Hade ett långt utdraget krig mot råttor på jobb under förra året, kan bekräfta att vattenlås stoppar absolut inte en råtta.
Investerade i CO2 fällor, precis sådana som slår ut ett spjut och med räknare för att se hur många den haft ihjäl.
Oerhört effektiva och ett fantastiskt komplement till att jaga asen manuellt... :D
Till TS, råttan kommer ju klart inte ta sig igenom gallret där men du kan ju alltid sätta ut några taktiskt placerade fällor runt kåken utomhus och se om något fastnar.
Det är bättre att ta tag i sånt innan det blir ett problem, annars står du där några månader senare med ett gäng svindyra high tech CO2 fällor, åtelkameror och åtskilliga gnagares liv på ditt samvete :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
De kan simma långt.
Jo, jag vet, men jag tänkte att dom skulle undvika att göra det om dom inte var tvugna.
(typ om dom inte kommer åt mat, varför skulle dom då simma in?)

Jag har utanför mig bisamråtta (som förvisso är någonting helt annat) dom jävlarna kan vara under ytan i 20 minuter.
Dom skulle ju lätt ta sig in i huset genom avloppet, om dom inte vore för feta.
Den som var ivägen för skopan när vi grävde avloppet vägde 2 kilo minst

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har sett dom där CO2 fällorna på YouTube, det verkar vara blandade åsikter om hur dom fungerar.
Alltså dom fungerar ju skitbra bara man får råttdjäveln att stoppa in huvudet tillräckligt djupt.

Annars brukar jag kolla på en engelsman som skyddsjagar råttor med luftgevär och gunscope.

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Vid lyftplatsen i garaget så har jag totalt 5 armaturer från Jula, 2x36w. 3 i taket och 2 utmed väggarna på ca 1 meters höjd. Har målat om nu och bytt till LED-lysrör på 14w istället. Det blev verkligen skillnad som dag och natt tillsammans med vita väggar och tak. Golvfärgen står standby, det ska bara bli lite varmare först

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vid lyftplatsen i garaget så har jag totalt 5 armaturer från Jula, 2x36w. 3 i taket och 2 utmed väggarna på ca 1 meters höjd. Har målat om nu och bytt till LED-lysrör på 14w istället. Det blev verkligen skillnad som dag och natt tillsammans med vita väggar och tak. Golvfärgen står standby, det ska bara bli lite varmare först

Ja, skit samma om vita väggar så småningom blir smutsiga i ett garage, det reflekterade ljuset är guld värt, och det går ju att måla om när det blir för illa.

Jula armaturerna ser bra ut, förutom att dom inte verkar ge något ljus uppåt

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Brukar försöka stryka på ny färg vartannat år. Har mest garaget till rekond men det blir smutsigt ändå ? Hjälper knappt hur många lampor man har om det är smutsigt överallt

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Svetsar man något i garaget så skadar det inte att svetshörnet inte är rent blank vitt om än väl upplyst.
Svetsblänk från väggar och golv är jobbigt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Svetsar man något i garaget så skadar det inte att svetshörnet inte är rent blank vitt om än väl upplyst.
Svetsblänk från väggar och golv är jobbigt.
Jag hjälpte en kompis att renovera ett mekgarage (det var tänkt att jag skulle hålla till där också) och vi målade upp till 150cm med en brandskyddsfärg som var vit, de var någorlunda matt också, men tydligen svindyr. (vi hade sponsring på färgen)

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Stod och beundrade den nya förbättrade belysningen i garaget när jag hör nått som prasslar. Är det nån katt utanför porten tänkte jag och lyssnade lite noggrannare. Men va f-n, det kommer ju inifrån garaget! Kollar ned i brunnen (som är snustorr sedan många år) och där sitter en råttjävel på 2dm + svans och stirrar på mig!

Fram med svetsen och ett par loppor så kommer han inte in den vägen iaf.?

Råttorna finns i hela avloppsnätet. Därför är det viktigt att i största mån undvika att få matrester i köksvasken. Då blir det förhoppningsvis attraktivare att simma in till grannens avlopp...
Man ska också se till att man inte har några avstick på avloppsstammen som inte används, som till exempel din golvbrunn. Torrlagda avloppsrör är perfekta att bosätta sig i.
Har själv en brunn som inte används, på ett långt avstick. Ser till att slå vatten i den med jämna mellanrum för att undvika just detta efter vi fick in en råtta i huset.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Råttorna finns i hela avloppsnätet. Därför är det viktigt att i största mån undvika att få matrester i köksvasken. Då blir det förhoppningsvis attraktivare att simma in till grannens avlopp...
Man ska också se till att man inte har några avstick på avloppsstammen som inte används, som till exempel din golvbrunn. Torrlagda avloppsrör är perfekta att bosätta sig i.
Har själv en brunn som inte används, på ett långt avstick. Ser till att slå vatten i den med jämna mellanrum för att undvika just detta efter vi fick in en råtta i huset.
Blir det blött så kan det förvisso göra att dom inte väljer att bosätta sig där men det hindrar inte på något sätt att dom kommer in. Jag fick in en råtta i tvättstugan som hade tagit sig in genom avloppet. Tidigare ägare hade varit pragmatisk och nöjt sig med att det var ett hål ner som man stoppade slangarna till tvättmaskin och torktumlare i för att bli av med vattnet. Något underligt val kan tyckas eftersom det saknades vattenlås. Underligt nog hade jag inga problem med dålig lukt i tvättstugan trots att det var den utgående stammen från hela bostaden vilket betyder att även toalettvattnet gick ut den vägen. Men i alla fall.

Jag upptäckte att jag nog hade ett sådant problem när jag fick problem med vatten över hela golvet när jag tvättade eller körde torktumlare och det visade sig bero på att någon gjort schweizerost av slangarna från maskinerna och dessutom tuggat på kabeln till tvättmaskinen vilket visade sig genom att jordfelsbrytaren löste ut. När jag började kolla så upptäckte jag orsaken till problemet.
Eftersom jag förstod att det var möss eller råttor så köpte jag ett gäng musfällor som det visade sig var för små. Dom blev tömda ut utlösta utan att någon fastnade så då valde jag att lägga ut råttgift där istället.
En dag när jag var på jobbet och sambon jobbade hemifrån och hade tänkt tvätta lite så var det plötsligt något som rörde sig i tvättkorgen. Det var en nästan död råtta som var rätt medtagen efter att ha ätit råttgift. Den slog jag raskt ihjäl när jag kom hem och sedan blev det att köpa lite VA prylar för att fixa ett riktigt vattenlås och korrekta anslutningar för avvlopp från maskinerna plus att jag fick byta deras avloppsslangar och elanslutning.

Det visade sig lite senare att den lilla gynnaren hade valt att bosätta sig i en baslåda från bilen som jag för tillfället förvarade i tvättstugan. En 4 tums basport var rymlig och fin att krypa in genom och det var ju mjukt och ombonat där inne. Så det blev att slänga baslådan också.

Zeromannen

Guest
Nu har jag fyllt vatten i brunnen i garaget iaf. Men jag kom på att jag har en gammal toalett i källaren också. Den stod oanvänd i många år, helt snustorr och när jag öppnade toasitsen så var det fullt med råttskit i botten på toaholken. Plockade bort toaletten, kapade 110-röret och satte en propp på änden. Kan det vara så illa att det bor en rackare där i röret?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Nu har jag fyllt vatten i brunnen i garaget iaf. Men jag kom på att jag har en gammal toalett i källaren också. Den stod oanvänd i många år, helt snustorr och när jag öppnade toasitsen så var det fullt med råttskit i botten på toaholken. Plockade bort toaletten, kapade 110-röret och satte en propp på änden. Kan det vara så illa att det bor en rackare där i röret?

Vattenfyllda/våta rör hindrar inte råttorna från att röra sig i rören, men de bor ogärna där.
Så om där bor en råtta hos dig kan jag inte svara på. Beror nog på hur avloppsstammen ser ut.
Beroende på vilken hemförsäkring du har så brukar man kunna få råttgift gratis. Men då är risken att råttan/råttorna dör i det torrlagda avloppsröret.

Jag hoppas att du inte pluggade med plastpropp. Var så jag fick in råttan när jag renoverade badrummet… Plåt med tegelsten på!

Zeromannen

Guest
Vattenfyllda/våta rör hindrar inte råttorna från att röra sig i rören, men de bor ogärna där.
Så om där bor en råtta hos dig kan jag inte svara på. Beror nog på hur avloppsstammen ser ut.
Beroende på vilken hemförsäkring du har så brukar man kunna få råttgift gratis. Men då är risken att råttan/råttorna dör i det torrlagda avloppsröret.

Jag hoppas att du inte pluggade med plastpropp. Var så jag fick in råttan när jag renoverade badrummet… Plåt med tegelsten på!
Är en ganska kort rörbit från grenröret, typ 2,5m, 110-rör. Röränden var slät, satte en muff och sedan en propp, sedan några skruvar från varje sida som säkerhet. Proppen av modell för permanent tätning, inte sån där blå som man sätter på innan man gjuter golvplatta för att förhindra att det kommer smuts i ledningarna. Sån här https://www.byggmax.se/markpropp-p3...4U8W2fTemQLTg7c_fyMpxoC20AQAvD_BwE#1300=53186

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Är en ganska kort rörbit från grenröret, typ 2,5m, 110-rör. Röränden var slät, satte en muff och sedan en propp, sedan några skruvar från varje sida som säkerhet. Proppen av modell för permanent tätning, inte sån där blå som man sätter på innan man gjuter golvplatta för att förhindra att det kommer smuts i ledningarna. Sån här https://www.byggmax.se/markpropp-p3...4U8W2fTemQLTg7c_fyMpxoC20AQAvD_BwE#1300=53186
Plast propp äter dom sig igenom på några timmar. Vet detta då jag hade jakt på en råtta som skrämde bägge katterna. Sköt den fan med pumpgeväret under en bokhylla? blev ju ändå att plocka ur o flytta på bokhylla för att sanera efter avlivningen.

Plast är inget Som helst hinder för en råtta. Gjutgärn o plåt är melodin.

Största modellen råttfällor monteras med skruv i golvet, alternativt med en liten bit tunn KjÄTtINg. Inte säkert dom stora asen stryker med i en slagfälla. Bur är bättre.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning