Råttorna finns i hela avloppsnätet. Därför är det viktigt att i största mån undvika att få matrester i köksvasken. Då blir det förhoppningsvis attraktivare att simma in till grannens avlopp...
Man ska också se till att man inte har några avstick på avloppsstammen som inte används, som till exempel din golvbrunn. Torrlagda avloppsrör är perfekta att bosätta sig i.
Har själv en brunn som inte används, på ett långt avstick. Ser till att slå vatten i den med jämna mellanrum för att undvika just detta efter vi fick in en råtta i huset.
Blir det blött så kan det förvisso göra att dom inte väljer att bosätta sig där men det hindrar inte på något sätt att dom kommer in. Jag fick in en råtta i tvättstugan som hade tagit sig in genom avloppet. Tidigare ägare hade varit pragmatisk och nöjt sig med att det var ett hål ner som man stoppade slangarna till tvättmaskin och torktumlare i för att bli av med vattnet. Något underligt val kan tyckas eftersom det saknades vattenlås. Underligt nog hade jag inga problem med dålig lukt i tvättstugan trots att det var den utgående stammen från hela bostaden vilket betyder att även toalettvattnet gick ut den vägen. Men i alla fall.
Jag upptäckte att jag nog hade ett sådant problem när jag fick problem med vatten över hela golvet när jag tvättade eller körde torktumlare och det visade sig bero på att någon gjort schweizerost av slangarna från maskinerna och dessutom tuggat på kabeln till tvättmaskinen vilket visade sig genom att jordfelsbrytaren löste ut. När jag började kolla så upptäckte jag orsaken till problemet.
Eftersom jag förstod att det var möss eller råttor så köpte jag ett gäng musfällor som det visade sig var för små. Dom blev tömda ut utlösta utan att någon fastnade så då valde jag att lägga ut råttgift där istället.
En dag när jag var på jobbet och sambon jobbade hemifrån och hade tänkt tvätta lite så var det plötsligt något som rörde sig i tvättkorgen. Det var en nästan död råtta som var rätt medtagen efter att ha ätit råttgift. Den slog jag raskt ihjäl när jag kom hem och sedan blev det att köpa lite VA prylar för att fixa ett riktigt vattenlås och korrekta anslutningar för avvlopp från maskinerna plus att jag fick byta deras avloppsslangar och elanslutning.
Det visade sig lite senare att den lilla gynnaren hade valt att bosätta sig i en baslåda från bilen som jag för tillfället förvarade i tvättstugan. En 4 tums basport var rymlig och fin att krypa in genom och det var ju mjukt och ombonat där inne. Så det blev att slänga baslådan också.