Belysning på PW80, PY80, Chappy stator/spole

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ljusspolen till DT med brytarlös tändnìng finns för en hundring, det finns plats på tändplattan för en ljusspole så det enklaste vore ju att skruva dit en lös ljusspole. Det som är bra med DT spolen är att en är lite kraftigare med 25W framlampa vilket ju inte är nån nackdel.

På de bilder jag hittat på nätet så verkar tändplattan på PW80 och DT50 med CDI se ut att vara väldigt lika. Finna kompletta tändplattor med primärspolen, pickup och ljusspole på amazon.se som det skrivs ska passa PW80 men frågan är om den är tänkt till 15 eller 25W framlampa.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ljusspolen till DT med brytarlös tändnìng finns för en hundring, det finns plats på tändplattan för en ljusspole så det enklaste vore ju att skruva dit en lös ljusspole. Det som är bra med DT spolen är att en är lite kraftigare med 25W framlampa vilket ju inte är nån nackdel.

På de bilder jag hittat på nätet så verkar tändplattan på PW80 och DT50 med CDI se ut att vara väldigt lika. Finna kompletta tändplattor med primärspolen, pickup och ljusspole på amazon.se som det skrivs ska passa PW80 men frågan är om den är tänkt till 15 eller 25W framlampa.

Ibland kan man hitta mått på tändplattor om man bildgooglar och söker lite bland annonser på ebay och liknande.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ibland kan man hitta mått på tändplattor om man bildgooglar och söker lite bland annonser på ebay och liknande.

Jag ska forska vidare, annars är väl 95 kr en överkomligt fel köp om spolen inte passar. Egentligen är det ju lite vansinnigt med att hålla på att montera lyse på en PY80 men det förlänger ju säsongen något för junioren.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ska forska vidare, annars är väl 95 kr en överkomligt fel köp om spolen inte passar. Egentligen är det ju lite vansinnigt med att hålla på att montera lyse på en PY80 men det förlänger ju säsongen något för junioren.

Hur länge kör han när han kör?
Jag har två såna här den ena använder jag som pannlampa hemma på gården.
Den andra monterad på cykeln och därmed har jag två batterier så jag kan skifta batteri när det första är tomt. Det räcker väl 1 timme åtminstone med ganska bra lyse.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Han kan ju durra på ganska länge, men sen är väl pappa minst lika intresserad av att testa att få till "riktigt" lyse på PY80:in. Annars så är ju ett total loss system med en LED-arbetslampa och ett 12V mcbatteri där oljetanken satt den enkla lösningen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Under mitt googlande så verkar det som att man kan konvertera DT50MX till 12 V med att bara byta lampor, batteri, regulatorn och blinkrelä.

I sånt fall borde ju en ljusspole från DT50MX vara bra och sen en 12V regulator, dock är jag lite osäker på vilka 12V lampor dom använder. Men orkar bara ljusspolen ge 12V så måste ju effekten bli den samma men strömmen halveras.

Läste om nån med trasig regulator på en DT med 6V system som fick en 12V H4 att lysa bra då det var det enda som höll, nu får man nog ta detta med en nypa salt och räkna med att H4:än lyser dåligt på tomgång.

Funderar på att chansa och köpa en DT50MX spole och se om den går dit, sen får man väl testa och mästa vilken spänning och effekt spolen orkar ge och utifrån det bestämma sig 6 eller 12V och utifrån det sen köpa regulator.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Under mitt googlande så verkar det som att man kan konvertera DT50MX till 12 V med att bara byta lampor, batteri, regulatorn och blinkrelä.

I sånt fall borde ju en ljusspole från DT50MX vara bra och sen en 12V regulator, dock är jag lite osäker på vilka 12V lampor dom använder. Men orkar bara ljusspolen ge 12V så måste ju effekten bli den samma men strömmen halveras.

Läste om nån med trasig regulator på en DT med 6V system som fick en 12V H4 att lysa bra då det var det enda som höll, nu får man nog ta detta med en nypa salt och räkna med att H4:än lyser dåligt på tomgång.

Funderar på att chansa och köpa en DT50MX spole och se om den går dit, sen får man väl testa och mästa vilken spänning och effekt spolen orkar ge och utifrån det bestämma sig 6 eller 12V och utifrån det sen köpa regulator.

Köp en H4 LED-lampa så lyser den nog bra oavsett varvtal.

Och andra sidan så tror jag man kan stjäla tillräckligt med ström från tändspolen till att driva en H4 LED, dom finns ju till och med i 6 volts utförande.
 
Last edited:

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Intressant projekt!
Jag har bytt till brytarlös tändning på några äldre mopeder och mindre 2 takts motorcyklar, det var dock ganska många år sedan, men en del av tillverkarna jag köpte delar från då är fortfarande aktiva.

Det finns några olika alternativ att välja på, tändsystem från Yamaha DT50MX ska vara "bolt-on" på Chappyn och är nog det billigaste alternativet, annars så finns det kompletta system från PowerDynamo, två olika system från HPI (InnerRotor Ignition och 2ten Ignition) och ett system från MVT, men dom systemen börjar på ca 350 euro.

HPI och MVT systemen är helt kompletta med svänghjul, dock så har iaf HPI ett mycket lättare svänghjul, och det ger ju en ganska stor skillnad i motorkaraktär på en såpass liten motor. Har själv använt HPI (har för mig att det var 2ten) på ett "café moppe" bygge bestående av delar från en Honda MB50 och en Honda MT50 och det lättare svänghjulet gjorde motorn ganska nervös, men den var ganska hårt trimmad. PowerDynamo satt monterat på en gammal RD jag hade hade och det fungerade fint.

Länk till artikel om byte till brytarlös tändning från DT50MX på Yamaha FS1 och Chappy https://semestergas.se/brytarlost-tandsystem-fran-yamaha-dt50mx-pa-fs1-och-chappy/amp/

Det finns H4 LED glödlampor med inbyggt motstånd och en liten inbyggd reflektor, en sån löste problemet med att SBP klagade på dålig ljusbild på min BMW F650GS
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror jag chansar och hoppas att spolen från DT passar på tändplattan på PY80:in och sen utgår jag från de förutsättningarna då det gäller spänning och ström om nu spolen passar, voltregulator och likriktare får bli nästa steg om det behövs.

Tänkte att jag köper en endurokåpa med BA20D sockel då har man ju alla möjligheter till lampor, 6V, 15W, 20W, 25W och 12V 25W, 35W, 40/45W plus att det verkar finnas olika LED i BA20D. Spolen, kåpan och en 6V och en 12V lampa kostar ca 450 kr med frakt från mopeddelar så det är det ju inte mycket pengar.

Tänker vidare att jag inte jordar belysningsspolen i tändplattan utan drar ut jordkabeln och jordar i ramen om man sen skulle velat ha fullvågslikriktning.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Köp en H4 LED-lampa så lyser den nog bra oavsett varvtal.

Och andra sidan så tror jag man kan stjäla tillräckligt med ström från tändspolen till att driva en H4 LED, dom finns ju till och med i 6 volts utförande.
LED är det enda rätta i detta fallet. En DTs framlampa lyser jäkligt dålig om man inte ligger på maxvarv.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
LED är det enda rätta i detta fallet. En DTs framlampa lyser jäkligt dålig om man inte ligger på maxvarv.
Det tror jag också, dock så tror jag det är lämpligt att börja med glödljus för att få koll på spänningen och effekten som spolen ger, sen är LED-konvertering nästa steg för att få hyfsat ljus.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En uppdatering, beställde en kåpa med lykta och en ljusspole till DT50MX men ljusspolen passade inte. Radien på kärnan mot svänghjulet såg ut rätt men det skiljde på hålavståndet vilket upptäcktes då jag skulle skruva dit den. Beställde då en komplett tändplatta från Amazon https://www.amazon.se/gp/product/B09WYMZF59/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 dock kvarstår ju frågan nu vad har jag köpt?

Nån som känner till CY80 vid en googling får jag upp en Honda som har lysen, LX80PY visar samma hoj som PY80. Nån som vet om Hondan kan tänkas ha samma tändsystem som Yamaha? Är det lite som på den gamla goda tiden då mopederna hade Stefa eller Borsch?

Hade i alla fall varit fint att veta om spolen är tänkt till 6 eller 12 V, ljusspolen har dubbla lindningar så jag misstänker att en är till batteriladdningen och den andra till lyset. I detta fallet borde det vara bättre med att använda tappningen till batteri som borde ge något högre spänning då den har något högre resisrans än andra tappningen.

Efter fyra dagars älgjakt måste både hunden och husse vila en dag så jag funderar på att ta tag med detta projekt nu.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad ni krånglar till det :)

För att jag är sån, jag vill göra saker så seriöst det går. Vill att det ska se ut som fabriksgjort?

Nu sitter spolen på plats, lossade jorden till spolen så att jag har separata ledare till spolen om jag vill fullvågslikrikta. Testade koppla in en H4 på helljustråden (halvljuset var trasigt) och med den inkopplad hamnade jag på runt 9-10V på hyfsat fulla varv. Kopplade då in 25/25W lampan men här nådde jag 14-15V just vid lite små gasning så jag slutade där.

Min slutsats är att det bör vara en 12V spole och om man köper en 12V regulator borde detta funka hyfsat. Tänker likrikta spänningen till LED-bakljus och bromsljus i alla fall till att börja med, sen kan det nog bli även bli likriktning och LED konvertering av framlyktan.

Nu är funderingen vilken regulator man ska ha men en sån här bör ju fungera https://www.mopedrenovering.se/vete...enerator/voltregulator-12-v-med-kabelset.html
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fler funderingar, skulle velat få tag på en enkel brytare för styret som bara innehöll hel och halvljusomkopplare men det verkar svårt att hitta och sen låta lyset vara på hela tiden. Mopedrenovering har volyregulator och MT50 ljusomkopplaren så det lutar väl att det får bli den, vet inte hur den är gjord om man bara kan använda hel och halvljusomkopplare eller om dem hänger ihop men knappen för av, på och parkeringsljus men skulle ni koppla förbi regulatorn så den blir obelastad om man slår av lyset? Känns ut som att det är väldigt onödigt att belasta regulatorn i det läget lyset är av, tror att DT50 har nån sån koppling som brukar glappa och då eldas lamporna upp.

Helst hade jag som sagt bara velat ha en enkel on-on switch för styre som hel och halvljusomkopplare, men I detta fall känns det overkill att börja tillverka ett styrfäste för en sån brytare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är vi redo för höstmörkret.

Har kopplar elsystemet fick bli hel och halvljus via MT50 switchen så man kan slå av framlyktan dock tog jag bort knappen så man inte enkelt kan slå av belysningen då det känns onödigt och lär väl belasta regulatorn onödigt mycket.

Tog och halvvågs likriktade med en 4007 diod till LED-bakljuset och det funkade, Ska koppla in bromsljuset med det få bli i vinter sen får det nog ni en AMP superseal kontakt till baklampan så man snabbt kan lossa plasten bak.

Lös faktiskt riktigt hyfsat mot vad jag hade förväntat mig. Nu får det nog bli test av BA20D LED-lampa fram då jag vet att det hela funkar.

20220909_191805.jpg20220909_191741.jpg20220909_202352.jpg
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top