Halloj på er alla el-kunniga 2-hjulsentusiaster (och ev. andra)!
Jag ska montera belysning på en crosshoj (finns inget batteri i den och ska inte monteras något pga. först och främst utrymmesbrist).
Helst både framlyse och baklyse och det finns en framlykta med H4-lampa tillgänglig.
Det finns ett HPI (Horse Power Ignition) ljussystem till nämnda crosshoj.
Systemet består av tändplatta med 4 st. kopparspolar, svänghjul, tändspole och CDI-enhet.
Det ger max 12 V AC (växelspänning) och max 60 W. Dessa 2 varierar alltså med motorns varvtal.
Från spolarna på tändplattan går 1 kabel med spänning ut, dvs. den som ska mata en lampa av något slag.
Min tanke är att byta den vanliga H4-lampan och använda en H4 LED-lampa (LUXTAR Q1 LED H4 från Xenonkungen)
View attachment 453845
och enbart använda halvljuset (25 w).
Jag ska också koppla in ett baklyse av något slag. Gärna LED-lampor, kanske av den här typen
View attachment 453846
Finns även en KOSO vattentemperatursensor + display som drivs med 12 V, som ska kopplas in.
Jag förstår att det behövs en likriktare, eftersom LED-lampan fungerar/mår bäst av DC (likspänning). Därför har jag investerat i en sån här:
View attachment 453844
Så till det lite mer el-tekniska.
Lamphuset fram kommer att monteras framför/mot gaffelbenen och ovanför plaststänkskärmen, och jag tänker dra en jordkabel parallellt med matarkabeln och fästa i motorn, istället för att chansa på att den jordar bra i fästskruvarna till gaffelbenen.
Finns här någon som kan göra en hyfsat enkel skiss (eller en bra beskrivning i form av skriven text) som visar hur jag bör koppla ihop enheterna/komponenterna?
Braaap!
/H
Jag ska montera belysning på en crosshoj (finns inget batteri i den och ska inte monteras något pga. först och främst utrymmesbrist).
Helst både framlyse och baklyse och det finns en framlykta med H4-lampa tillgänglig.
Det finns ett HPI (Horse Power Ignition) ljussystem till nämnda crosshoj.
Systemet består av tändplatta med 4 st. kopparspolar, svänghjul, tändspole och CDI-enhet.
Det ger max 12 V AC (växelspänning) och max 60 W. Dessa 2 varierar alltså med motorns varvtal.
Från spolarna på tändplattan går 1 kabel med spänning ut, dvs. den som ska mata en lampa av något slag.
Min tanke är att byta den vanliga H4-lampan och använda en H4 LED-lampa (LUXTAR Q1 LED H4 från Xenonkungen)
View attachment 453845
och enbart använda halvljuset (25 w).
Jag ska också koppla in ett baklyse av något slag. Gärna LED-lampor, kanske av den här typen
View attachment 453846
Finns även en KOSO vattentemperatursensor + display som drivs med 12 V, som ska kopplas in.
Jag förstår att det behövs en likriktare, eftersom LED-lampan fungerar/mår bäst av DC (likspänning). Därför har jag investerat i en sån här:
View attachment 453844
Så till det lite mer el-tekniska.
Lamphuset fram kommer att monteras framför/mot gaffelbenen och ovanför plaststänkskärmen, och jag tänker dra en jordkabel parallellt med matarkabeln och fästa i motorn, istället för att chansa på att den jordar bra i fästskruvarna till gaffelbenen.
Finns här någon som kan göra en hyfsat enkel skiss (eller en bra beskrivning i form av skriven text) som visar hur jag bör koppla ihop enheterna/komponenterna?
Braaap!
/H