Bensin flyger 3m ur avgasröret?! behöver hjälp, tack.

Ketchup

Medlem
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Yamaha dt 125 lc -82, honda shadow 600 -96, MCB 49cc -50? Ich
Ligger denna tråd fel får någon gärna flytta. :)

Nu är det så att jag har en Cagiva Mito EV 1995 125cc som är Ostrypt.

För ca 2 månader sen rasade den, lager i motorn (vevlager uppe & nere på veven, & på sidorna byttes) även vevstake, kolv, packningar & lite sånt byttes.

I början när den va ihop plockad & klar för körning gick den helt normalt men sen efter ett tag (nån vecka(?)) så började tomgången att bli lite knasig, så ja skruvade löst förgasaren & plockade isär den, gjorde rent & även blåste rent i lite hål.
felet hittades, det verkade ha varigt lite lite skit i en del som styr tomgången (litet rör typ) så ja skruvade tillbaka allt & vips så funkade den som den skulle igen, startade direkt & hade en fin tomgång.

TILL PROBLEMET:

Nu för någon vecka sedan när ja skulle starta den så sprutade det ut ca 0,5L bensin ur avgasröret ca 3 meter. men sen startade den.

Och nu om jag lämnar bensinkranen på i någon timma eller så, så är den trög startad, vrider man på gasen fullt & provar på startmotorn några gånger så startar den efter ca 5 försök. När den väl är igång & man håller handen bakom ljuddämparen så blir handen alldeles blöt av bensin..

Och så sent som i går skruvade jag lös förgasaren igen för att undersöka efter något fel, men icke, hittade ingenting & tänkte att något hade väll hakat upp sig lite eller liknande, men så va det inte, för när ja skruvat tillbaka den & låtit den stå med bensinkranen på ON över natten så va det samma visa i dag igen..

Bör även nämna att efter ja skruvat tillbaka den & vridit på bensinkranen i går så rann det fullt med bensin ur en av dräneringsslangarna, så knackade lite på förgasaren & det slutade upp.

Så vad kan jag göra för att laga det här?
Kan inte tänka mig vad det kan vara så därför jag vänder mig hit.

Är det något ni inte förstår eller har synpunkter om så tveka inte att skriva! :)

/erik

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Flottören hänger sig. Antingen läcker den eller så kan det vara så enkelt att flottörhuspackningen har hamnat snett och kommer emot flottören så att den inte kan stänga.
Plocka loss och kolla, passa även på att rengöra nålventilen. Bensinkranen finns där för att användas.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Jodå, den här tråden ligger på rätt ställe.

Byt nålventil och se över flottören att den går lätt och fint.
Nålventilen är en slitdel som bör bytas emellanåt.

"Kanske" räcker med rengöring!

Mats

Ketchup

Medlem
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Flottören hänger sig. Antingen läcker den eller så kan det vara så enkelt att flottörhuspackningen har hamnat snett och kommer emot flottören så att den inte kan stänga.
Plocka loss och kolla, passa även på att rengöra nålventilen. Bensinkranen finns där för att användas.

Att flotören har gått & hängt sig har jag också tänkt på, så hade det å åtanke i går när jag skruvade lös men ingenting tydde på det, båda flotör "kuddarna" gick relativt (allting är relativt) mjukt & lent.

Flotörhuspackningen är en typ av O-ring som är format runt flotör koppen så att den ligger snett är nog att utesluta.

Plocka lös & kolla antar ja att ja måste göra igen & även rengöra IGEN, men som sagt så har jag redan rengjort, i alla hål & skrymslen som en förgasare har invändigt i princip:p

Och ja, bensinkranen är till för att användas men detta är ju ett jobbigt problem för en pedant som mig. ;)

Jodå, den här tråden ligger på rätt ställe.

Byt nålventil och se över flottören att den går lätt och fint.
Nålventilen är en slitdel som bör bytas emellanåt.

"Kanske" räcker med rengöring!

Mats

Vart kan man hitta ny nålventil till denna då?

När ni säger "rengöring" hur menar ni då? för hand (vilket jag har gjort + med tryckluft) eller menar ni någon typ av kemikalier som man ska bada förgasaren i eller dyl?

/erik

Last edited:

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Då du byter nålventil så är det kanske läge att även byta nålsätet. Det behövs så lite för att det ska rinna igenom bensin. Kostar inte så mycket. Orginaldelar är väl att föredra, så kontakta din närmsta märkeshandlare.

Ketchup

Medlem
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Då du byter nålventil så är det kanske läge att även byta nålsätet. Det behövs så lite för att det ska rinna igenom bensin. Kostar inte så mycket. Orginaldelar är väl att föredra, så kontakta din närmsta märkeshandlare.

okej.. men finns ingen Cagiva återförsäljare i Sverige ju :/

Kan det inte vara något annat fel?
Vart hittar jag nålventil mm till min förgasare då?
Är en MIKUNI, står typ: " TM MIKUNI corp. " på förgasaren. gissar på att det är en 28mm(?)

/erik

Ketchup

Medlem
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
kontakta dessa, de har det mesta för mikuni förgasare.

http://www.mikuni.se/

bra i gasen har mikunidelar ,
mycket trevligare än gringubbarna på stibo blev nästan utskälld i våras när jag ringde dom angående munstycken till tm:en

http://www.braigasen.com/webshop.htm

Prova med Biscaya annars, dom är Cagiva återförsäljare.

http://www.biscaya.com/

Alla tre har nu fått sig ett varsitt mejl så får vi se om någon har vad jag behöver eller vem som verkar bäst:)

Jag kom även på, (är dålig på både namn & att beskriva men ger det ett försök)

Över/runt "ventilen" (eller vad man kallar den som flotörerna trycker upp på för att bensinen ska rinna), där är det som en stor plastbit som omfamnar flotörerna bla, den har där vid "ventilen" en liten O-ring (ca 1 cm i diameter) som ska täta men vid en närmare titt verkar den vara lite sliten, kan det vara den då tror ni?

/erik

Last edited:

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Det är o-ringen vid nålsätet. Är den otät så rinner bensin rakt igenom. Har varit med om detta själv. Räcker med ett litet gruskorn i nålsätet så tätar inte nålen.

Ketchup

Medlem
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Det är o-ringen vid nålsätet. Är den otät så rinner bensin rakt igenom. Har varit med om detta själv. Räcker med ett litet gruskorn i nålsätet så tätar inte nålen.

Okej, då ska jag ta en närmare titt på den & förmodligen byta ut den O-ringen.
Hoppas på att det är det som är felet :)

Vart kan man få tag på O-ringar? ska på biltema @ Sundsvall i morgon, finns det något O-rings sett där eller något liknande? :)

/erik

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Okej, då ska jag ta en närmare titt på den & förmodligen byta ut den O-ringen.
Hoppas på att det är det som är felet :)

Vart kan man få tag på O-ringar? ska på biltema @ Sundsvall i morgon, finns det något O-rings sett där eller något liknande? :)

/erik

Om du ända så till sundsvall imorgon så åk förbi momentum i granloholm. Kolla vägbeskrivning på eniro om du undrar vart dom ligger.
Där köper du lösa o-ringar så slipper du en sats. Dessutom är det speciellt gummi du ska ha o-ringen i. kommer inte ihåg vad det heter nu men säg att det är för bensin så får du rätt.

Ketchup

Medlem
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Om du ända så till sundsvall imorgon så åk förbi momentum i granloholm. Kolla vägbeskrivning på eniro om du undrar vart dom ligger.
Där köper du lösa o-ringar så slipper du en sats. Dessutom är det speciellt gummi du ska ha o-ringen i. kommer inte ihåg vad det heter nu men säg att det är för bensin så får du rätt.

Tyvärr så har jag inte skruvat lös/isär förgasaren nu utan den sitter på hojen så vet inte vilken storlek eller tjocklek jag ska ha, därför ja hade hoppats på en hel sats så kanske alltid någon passar tänkte ja.

Men tack så mycket för tipset ändå :)

/erik

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Bäst sätt att rengöra nålsätet är att ta en örontopps och hä på tandkräm och nurra runt ett tag då blir tätutan som ny:tummenupp har du en nålventil med gummispetts så är det liten risk att du behöver byta.
passa dig för stibo dom är inte klok!! man blir utskälld om man ringer dit!!

Ketchup

Medlem
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Bäst sätt att rengöra nålsätet är att ta en örontopps och hä på tandkräm och nurra runt ett tag då blir tätutan som ny:tummenupp har du en nålventil med gummispetts så är det liten risk att du behöver byta.
passa dig för stibo dom är inte klok!! man blir utskälld om man ringer dit!!

okej, ska nog plocka ner & prova att rengöra så gott jag kan i dag.

Ja gummispets har jag, får vell se nu då, funkar det inte med att rengöra så byter jag O-ringen vid nålsätet, funkar inte det så beställer jag förmodligen ett packningskitt med nålventil etc, från Biscaya Motor, dom verkade mycket trevliga! :)

/erik

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...