Bensin i oljan

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag håller på hjälpa en vän med sin Fireblade 929. Han kom med den för att den var svårstartad/inte startade och när vi öppnar oljepluggen kommer det ut ca 8 liter olja/soppa-blandning.

Drar jag runt motorn på vevaxeln så går det rätt tungt... Även utan olja orkar inte startmotorn dra runt den, så antagligen har den skurit någonstans.

Frågorna är då;
Vad äre som har orsakat att det är en massa soppa i oljan?

Är det dödsdommen på motorn eller ska jag börja ta isär och se vilka delar som bör bytas?

Dvs, kommer arbetstiden som läggs ner vara mindre än slanten en ny motor kostar?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vanligaste sättet att bensinfylla motorn är att soppakran stått påslagen/läckt i kombination med en eller flera läckande flottörer.

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
hm detta kan vara intressant att följa .kom igen sh folk

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Vanligaste sättet att bensinfylla motorn är att soppakran stått påslagen/läckt i kombination med en eller flera läckande flottörer.

Så är det säkert men för trådens skull så kan man ju tillägga att det är insprut på en 929.

Är ni säkra på att det är soppa och inte kylarvätska i oljan?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
99% att det är bensin, både känns som det och luktar som det, ingen missfärgning eller separation

Ärligt talat så fick jag för mig att det var insprut och därför tyckte jag det var så konstigt, men jag har int kollat under tanken så var som osäker, men då hade man kanske rätt ändå :p

Har hänt på min aprilia en gång när jag mappat den och det blitt fel, att den sen pumpat in bensin i sinne (tills jag drog kontakten till tanken). Men den här cykeln har ju bara stått i garaget och filosoferat/rullat på vägen i normal takt

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Hur är historiken? Gick den bra tidigare? Har den stått länge?

Var det verkligen 8 liter eller höftade du?

/Fredde

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Den har gått en hel säsong som den ska, slutet på förra säsongen började den tveka lite tydligen, sen har den stått över vintern

Höftat, men jag hällde över i en dunk som man ser utifrån och som jag tankat 10 liter i flera gånger förr, så jag vet ungefär. Om jag säger 6-8 liter så är det 100% säkert iaf. Oljan flöt som bensin

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så är det säkert men för trådens skull så kan man ju tillägga att det är insprut på en 929.

Är ni säkra på att det är soppa och inte kylarvätska i oljan?

Tack för det, har ju aldrig ägt en sporthoj nyare än 1973 :gnissla, balndade ihop ned ur-bjejdarna, såna har ägare har jag hjälp en del. Men om det är sprut på jycklet så kan det vara läge att kolla bränsletryckventilen, om den har ett membran och det är paj så kan det fylla insuget (via vacuumledningen) med bensin som sedan rinner förbi kolvringarna och mer i vevhuset. Det skulle jag iaf kolla först. Sedan även O-ringarna som vanligtvis tätar av spridarnas trycksida.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Även utan olja orkar inte startmotorn dra runt den, så antagligen har den skurit någonstans.
Kan ju lika gärna bero på att batteriet är urladdat efter alla misslyckade startförsök.
Plocka ur batteriet och sätt det på laddning med högst 1A (laddare för MC) tills det är upp på 14,4V under laddning. Byt oljefilter och fyll på ny olja. (Eller ta åtminstone loss oljefiltret och töm det på bensin olja innan ni sätter tillbaka det och fyller på ny olja) Stäng bensinkran och fyll på bensin i tanken. Sätt dit batteriet igen. Ta ut hojen utomhus för jag är rädd för det är fett med bensinångor där den stått och gör nytt försök starta den. Med öppen bensinkran. Går den igång skulle jag bara köra motorn några minuter till motorn är varm (inte köra hojen) och sedan stänga av och byta oljefilter och olja igen. För att helt säkert få ut all bensin ur motorn som kan minska viskositeten på oljan och försämra smörjningen. Innan jag kör med hojen.

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Batteriet är nytt och startmotorn är genomgången, som sagt så går den tungt även om jag drar den för hand på vevpartiet

Motorn har gått ett bra tag med startproblem så antagligen har det vart bensin i oljan ett längre tag

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
"Drar jag runt motorn på vevaxeln så går det rätt tungt... Även utan olja orkar inte startmotorn dra runt den, så antagligen har den skurit någonstans."

Ni har fått in bensin i cylindrarna. Det kan ligga kvar bensin även efter att ni tömt ur oljan/bensinen.

Efter att ni fyllt på ny olja och bytt oljefilter så lossar ni på tändstiften och kör runt med startmotorn för att tömma cylindrarna på bensinen.

Efter detta går nog hojen igång igen och man bör varmköra så att sista bensinresterna/ångorna går ut via vevhusventilationen.

Sista frågan som bör lösas är varför bensin kunde komma in i motorn "in the first place" ?

Läckande spridare?

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
"Drar jag runt motorn på vevaxeln så går det rätt tungt... Även utan olja orkar inte startmotorn dra runt den, så antagligen har den skurit någonstans."

Ni har fått in bensin i cylindrarna. Det kan ligga kvar bensin även efter att ni tömt ur oljan/bensinen.

Efter att ni fyllt på ny olja och bytt oljefilter så lossar ni på tändstiften och kör runt med startmotorn för att tömma cylindrarna på bensinen.

Efter detta går nog hojen igång igen och man bör varmköra så att sista bensinresterna/ångorna går ut via vevhusventilationen.

Sista frågan som bör lösas är varför bensin kunde komma in i motorn "in the first place" ?

Läckande spridare?
Jag tror du är på rätt spår, jag skulle ta ur tändstiften och kolla färgen på de.

929:a har väl ingen bensinkran???

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Coolt om ni får igång den o det står en liten eldkvast ur vevhusvent. :) så han bränner rent, haha
Skämt åsido, lagringarna kan ju omöjligt må bra av att gå med 70/30 bensin/olja blandning? Det märks rätt omgående när ni fått snurr på den iofs

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Som ovan. Se till att motorn verkligen är helt tom på bensin och häll i någon billig olja och försök dra runt. Risken är väl att kolven försökt komprimera bensin i flytande form=hydrolock och du krökt veven...

Det som går ner sig först vid tveksam oljefilm är troligen staklagren. Därefter kolvar/cylinder och kammar. Jag hade börjat med att lyfta av ventilkåpan och tittat på kammarna. Är där pittingskador så har det stått länge och då är resten garanterat skrot. Ser de fina ut så hade jag lyft av toppen och inspekterat loppen. Är allt där fint är det värt att plocka ner och renovera....

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
Har man tur och bara kört på startmotorn så kan ibland vevstakarna klarat sig. Skadar inte att tömma ur cylindrarna och försöka starta för att sen se om den går som den ska. Annars blir det renovering och/eller ny motor.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Batteriet är nytt och startmotorn är genomgången, som sagt så går den tungt även om jag drar den för hand på vevpartiet

Motorn har gått ett bra tag med startproblem så antagligen har det vart bensin i oljan ett längre tag

Är batteriet även bra laddat? Hur går det med startkablar? Går den fortfarande trögt?

Biltemabatterier kan ju vara trasiga redan när dom är nya men det kanske inte är där ni handlat batteri?

Ett kompprov är nog att rekomendera

Visar det sig sedan vara ok så skulle jag nog testa och köra ett kort tag och kolla oljenivån flitigt.

Att börja renovera en motor man inte är säker på att den är trasig tycker jag är onödigt arbete. Då det värsta som kan hända är att motorn verkligen haverar och man får handla en ny från skroten.

Den kostnaden är nog ändå inte mycket högre än vad en renovering landar på så...

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Av med stiften och lys ner i förbränningsrummet, men en ficklampa och kolla att det är torrt och fint och inte dyngsurt.

Hojen kan gott stå utan stift ett tag så ev soppa får dunsta ur.

/Fredde

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Massor med bra tips alla, tack för det!

Vad tror ni om anledningen till att det soppafyllts kan vara då? Ingen som vet av att det har hänt på nån fireblade tidigare? Ska kika igenom det där med membran osv men tänkte ifall det är nån som skruvat i dessa förut och vet mer exakt så att man inte lägger ner jobb i onödan

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Har plockat pluggarna osv, och den går runt lättare men känns ändå som att den skulle vara lättare att dra runt än vad den är. Det gnisslar en del också, men å andra sidan är den rätt torr från bensinen i oljan.

2an och 3an var blöta på stiften ända längst upp

Cykeln har garanterat gått flera gånger med det här problemet

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj