Bensin läcker ner i motorrummet.

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Har en gammal GSX 400 från '82 som jag tänkte fixa till.

Problemet är att det har kommit ner bensin i motorrummet. Detta har blandats med oljan. Det jag undrar är hur bensinen kommit ned. Det är för mycket vätska i motorrummet nu, vilket gör att det skvalpar ut litegrann genom ett hål vid kopplingskåpan. Jag tror generatorkabeln kommer ut där...

Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara några skador i cylindern eller motorblocket eftersom cykeln gick förra sommaren.

Kan det vara så att bensinkranen inte håller tätt? Hojen har stått still fram tills nu, med undantag från nån enstaka kort provtur...

Har ny olja hemma så jag kan byta, men jag vill inte göra detta om bensinen rinner ner direkt.
Hur skall bensinkranen stå? Man kan välja mellan; PRI, ON och RES. Vad betyder PRI?? :tomten

Tacksam för snabba och bra svar! :)


Edit: Bensinkranen har nog stått i alla möjliga lägen under vintern/våren, är jag ganska säker på... :va ...tror jag...
 
Last edited:

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
Jidetoft skrev:
Man kan välja mellan; PRI, ON och RES. Vad betyder PRI?? :tomten

Tacksam för snabba och bra svar! :)


Edit: Bensinkranen har nog stått i alla möjliga lägen under vintern/våren, är jag ganska säker på... :va ...tror jag...


Den skall stå på ON eller RES. Har du på PRI flödar bensinen hela tiden... (inte bra)
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
foobar skrev:
Den skall stå på ON eller RES. Har du på PRI flödar bensinen hela tiden... (inte bra)

Okej, jag har nog trott att PRI var OFF, men så är det inte alltså... :död

Kan det vara så att kranen är slut och ON nu fungerar på samma sätt som PRI? Går det att kontrollera detta innan jag fyller på med ny (dyr) olja?? :)
 

Rupert

Medlem
Gick med
3 Sep 2004
Ort
tyresö
Hoj
xr 600
Jidetoft skrev:
Okej, jag har nog trott att PRI var OFF, men så är det inte alltså... :död

Kan det vara så att kranen är slut och ON nu fungerar på samma sätt som PRI? Går det att kontrollera detta innan jag fyller på med ny (dyr) olja?? :)

Japp bara att slita av slangen och kolla om det rinner...
Ska väl vid on och res vara vakum styrt och bara komma när motorn går runt.
 

gnagaren

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Bålsta
Hoj
Blackbird
Enligt min mening er enda sättet ett få soppa i oljan om du har slitna foder eller kolvringar,då trycks soppan igenom dessa vid kompresion.
Men då borde hojjen gå jävlit pissit oxå.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Om bensinkranen står på pri så är det "tryck" hela tiden av bensin från tanken.Läcker sedan någon av flottor nålarna i förgasarna så rinner bensin in i Insugninggummina och så småningom tar den sig förbi Kolvarna och ner i oljan.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Om förgasare flödar så rinner det in bensin in i insugningskanalerna,sen är det alltid någon ventil som står öppen.Och då är bensinen inne i toppenlocket ovanpå kolven.För eller senare kryper bensinen förbi kolvringarna och vips så blandar den sig med oljan.Pri ska bara användas att fylla upp tomma förgasare tex efter soppa torsk..
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Om du kör med hojen så har du väl bytt till ny olja(utan bensin i)hoppas jag??
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Larzon skrev:
Om du kör med hojen så har du väl bytt till ny olja(utan bensin i)hoppas jag??

Hehe, kör inte med den nu... :)


Jag har tömt ur all gammal olja nu och tankat upp den med bensin i tanken. Skall byta filter och fylla på med ny olja. Tänker vänta lite med den nya oljan och se om det läcker bensin så som den står nu... (Ingen olja, ingen oljeplugg i, bensinkranen på ON och full tank)

Förtydligande:
Jag har såklart inte kört med hojen sedan jag nystade upp att det fanns bensin i oljan. Däremot misstänker jag att det fanns bensin i oljan vid senaste turen. Då gick hojen inte pissigt. Efter den turen tror jag att kranen kan ha stått på PRI. Det har den förmodligen även gjort tidigare vid något tillfälle...
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
var det inte nåt med att oljehinnan i motorn förstörs när bensin kommer ner oså :va
 

gnagaren

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Bålsta
Hoj
Blackbird
Jidetoft skrev:

Alltså ta ur 1 t-stift håll för hålet me tummen o starta...kan du hålla emot kompet ere kasst :hihi

Alvarligt talat så måste du få tag i ett instrument som man trycker ner där stiftet har suttit,när man sen startar får man fram en komp.kurva.
Gör detta på alla cyl. o jämmför värdena.

Kanske kan låna av nån verksta...bullar har jag hört ska funka som muta :)
 

Pelvan

Muller.. underbara muller... #4073
Gick med
23 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducce 900SS -94
gnagaren skrev:
Alltså ta ur 1 t-stift håll för hålet me tummen o starta...kan du hålla emot kompet ere kasst :hihi

Alvarligt talat så måste du få tag i ett instrument som man trycker ner där stiftet har suttit,när man sen startar får man fram en komp.kurva.
Gör detta på alla cyl. o jämmför värdena.

Kanske kan låna av nån verksta...bullar har jag hört ska funka som muta :)

...bullar fungerar säkerligen. Ville du ha en "foor keeps" så finns de på biltema för en billig penning. Även om värdena på dessa kanske inte är lika pålitliga (varför skulle de inte vara det) som på en dyrare kompprovare, så der du om det är samma värden på alla cylindrar!!
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
ozeo skrev:
var det inte nåt med att oljehinnan i motorn förstörs när bensin kommer ner oså :va
Nä, lite bensin är inte farligt men blir det för mycket så klart att det är skadligt. 15-20% bensin i oljan borde nog inte vara någon större fara för ett par småturer.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Besiktningskillen i morse:
"Den går som en påse skit men sen är det ju en 400 så..." :hihi

"Ja jag har ju själv en GSX men det e en 750. 21 år har jag haft den. Köpte den helt ny. Fast den går liiite bättre. 181 hästar på den. Tävlar ju och sånt vettu... "

"Ja jag började ju köra själv i 16 års åldern. Va ute med min kompis och körde men jag hade ju inget kort. Började ju med en Ducati 125'a. 2-cylindrig. Alla ville ju ha Ducati då."

Han spann vidare med:
"Polisen tog mig men jag hade inget kort då va, så att de sa att jag skulle komma till stationen om max 10 dagar och visa upp kortet. Skickade dit en kompis med sitt kort bara. För du vet de hade ju ingen koll på oss. Funngerade bra hela den sommaren... Svårare att komma undan idag. Höhö"

Avslutar med:
"Nä men det va inga problem så nu går den i 2 år till." :Bugar
 

Vikings

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
SV 1400
Några enkla lösningar:

Plocka av förgasarna.
Demontera nål och säte - släng dessa. Köp nytt (finns nytt för c:a 100:- per förgasare tex www.nickesmc.se) montera. Blås rent munstycke, nålar mm. Kolla om något är slitet. Glöm inte att ta av luftskruven och rengör kanalen under skruven.

Viktigt! Byt olja och filter - Olja med bensin KAN göra så att bågen skär!

Lycka till!

Och snåla inte - det kan kostar MYCKET!
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top