bensin lr vatten i gräddig olja

FreeSniff

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
sävsjö
Hoj
KTM 660 -04
397382_02ltob.jpg

397383_svaide.jpg


bilderna kanske inte blev så bra. men olja är ljusaktig/vitaktigt
och jag ha tidigare haft den inne på repration då dom byte packningar te vattenpumpen. å nu ser jag detta :va

ha kört ca 20 mil me den.. ha inte märkte någon skillande på dom senaste 10 att nivån i kylaren ha ändrat sig.
ha byt olja en gång. den gamla luktade bensin. kan det va bensin som sipra igenom kolvringen?? lr vart.

stänger jag av så blir oljan snabbt brun

397385_nltgfq.jpg


va tro ni om att
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Låter ju logiskt att det är vatten om du har haft problem med läckage tidigare.
Har aldrig hört att bensin skulle skapa "gräddolja". Oljan borde bara bli tunnare? Men när det är vatten i olja så brukar ju olja fortsätta att vara gräddig efter att man slår av motorn.

På bilderna ser det ju mer ut som luftbubblor, vilket kan stämma eftersom dem försvinner när du stänger av motorn.

I brist på andra idéer, mixa olja o bensin i en flaska och skaka utav helvete, gör samma med olja och vatten och se om du kan återskapa fenomenet med bubblorna/grädden. Prova även med bara olja, för att se om det bara är luftbubblor...

Använder du rätt olja?
 
Last edited:

FreeSniff

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
sävsjö
Hoj
KTM 660 -04
jo. vatten å olja bruka ha kvar sin vithet. kan dålig olja och luftbubblor gör den vitaktig . såg på oljedunken att den va från 06. men då tog jag från en helt ny burk.. alltså inte öppnad
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Vatten i oljan borde inte visa sig såpass långt ner. Det brukar däremot bli en fudgefärgad sörja uppe i toppen. Glöm heller inte att olja flyter på vatten.
Har du fått i massor med vatten kommer oljepumpen suga i sig det före oljan.
Du kan ju testa att låta den stå en stund och sedan ta väck dräneringspluggen och se om det kommer vatten eller olja.

Jag tycker det är svårt att avgöra någonting alls då siktglaset är grisigt.
-Det kanske bara är det som är problemet:tummenupp

Hade det varit bensin skulle du märka det om du så bara luktar på oljestickan, -varm bensin luktar skitstarkt även i små mängder!!
 

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Bensin blandar sig med olja... Ger alltså inga utfällningar.

Antingen har du vatten i oljan eller så är det bara bubblor som bildas ut av att oljan slungas runt av kuggar och drev. Svårt att säga, men helst sak ju oljan inte bilda bubblor heller så inget utav alternativen är ju bra...
 

FreeSniff

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
sävsjö
Hoj
KTM 660 -04
vad kan tyda på att det bubblar så.? ha för mig att det inte ska göra så och få oljan att se så gräddig ut.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Byt olja igen, kanske skit kvar i rovan sedan ditt förra bekymmer. Välj en schysst färsk olja, typ Motorex eller likvärdig...
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag hade en del vatten i motorn efter att en frostplugg skjutit. Första tre oljebytena var oljan beigevit, det emulgerade och blev en gräddig blandning. Tappa ur den oljan i en ren dunk, låt den stå torrt och dammfritt ett par dagar så har vattnet dunstat och du har fräsch olja igen. Du får eventuellt byta olja och köra runt tills det inte blir emulsion utan du har klar och fin olja i fönstret, för mig tog det fyra oljebyten innan det blev rent i motorn men å andra sidan hade jag hela kylsystemet i oljetråget.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Tappa ur den oljan i en ren dunk, låt den stå torrt och dammfritt ett par dagar så har vattnet dunstat och du har fräsch olja igen.

Smart:tummenupp
Påverkas inte oljan av vattnets iblandning när man kör?
Jag tänker mest att det borde ju kunna bli microsvetsning pga fläckvis dålig smörjning och därav väldigt varma punkter som i sin tur kan degradera oljan?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top