Bensindunk ?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
>1
Tänkte just skriva att locket suger på dom där. Har haft åtminstone tre st.
som locket spruckit på. Kör numera Biltemas 20 liters. Dom har funkat i 2 år nu.

Den du hade måste ha varit av den årgången de skriver om i artikeln. De har nog rättat till den missen i produktionen vid det här lagret.

Har 2 Jeep dunkar och dessa funkar perfekt och håller troligtvis längre än mig sålänge det är soppa i dom dock funkar tanknings munstycket dåligt (läcker lite vid tankning) så använder Biltemas 3 liters kanna och häller det i. Har Jeep dunk främst för att de tål solljus och deformeras inte i direkt ljus som plastdunkar kan göra och har aldrig haft problem att de stått i solen mitt i sommaren hela dagen, förutom att det byggs ett tryck i dom som man får tänka på när man öppnar :)
Kostade 200 kr st på Coop.

Så du säger att Jeepdunkar is the shit?
Är det så länge man har bensin i dem som de inte rostar?

Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Så du säger att Jeepdunkar is the shit?
Är det så länge man har bensin i dem som de inte rostar?

Inte en aning om det där med rost. Har en dunk i garaget, behöll från farfars jeep som totalskrotades av lillbrosan, det är en Jeep orginal, ca 50 år och grön, lyst i den med ficklampa innan jag fyllde den för att kolla efter skit etc och den var som ny invändigt. Vet inte om de gamla "orginalen" var mycket bättre men den kan absolut inte rosta med bensin i och dom läcker aldrig liggande, om man nu inte låtit lock packningen torka ut vilket ju skulle leda till läckage hos alla dunkar. De 2 röda jag har är 3 år och funkar kanon. Men som sagt jag köpte metall för det kändes bättre och säkrare, vet inte om så är fallet igentligen men dom tål solljus och värme på ett bra sätt och var lätta att spänna fast på kärran. I Anderstorp där stod en 20 litersdunk vid en kärra i 30 gradig sol (vilket min jeepdunk oxå gjorde) men när han skulle tanka vågade han inte öppna den då den såg ut som en grön fotboll med handtag på :) men den höll dock utan att spricka och återtog en igenkännlig form efter stått i skuggan ett tag. Så köper man plast är nog kvalitet extra noga kan man tänka ???

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
>1
Inte en aning om det där med rost. Har en dunk i garaget, behöll från farfars jeep som totalskrotades av lillbrosan, det är en Jeep orginal, ca 50 år och grön, lyst i den med ficklampa innan jag fyllde den för att kolla efter skit etc och den var som ny invändigt. Vet inte om de gamla "orginalen" var mycket bättre men den kan absolut inte rosta med bensin i och dom läcker aldrig liggande, om man nu inte låtit lock packningen torka ut vilket ju skulle leda till läckage hos alla dunkar.
Det kanske var lite bättre förr?
De 2 röda jag har är 3 år och funkar kanon. Men som sagt jag köpte metall för det kändes bättre och säkrare, vet inte om så är fallet igentligen men dom tål solljus och värme på ett bra sätt och var lätta att spänna fast på kärran.
Det tror jag med. :tummenupp
I Anderstorp där stod en 20 litersdunk vid en kärra i 30 gradig sol (vilket min jeepdunk oxå gjorde) men när han skulle tanka vågade han inte öppna den då den såg ut som en grön fotboll med handtag på :) men den höll dock utan att spricka och återtog en igenkännlig form efter stått i skuggan ett tag. Så köper man plast är nog kvalitet extra noga kan man tänka ???
Jag tror inte B-temas dunkar klarar det testet.

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Jag tror inte B-temas dunkar klarar det testet.
Varför skulle de inte göra det? :va
Min Fultema dunk har försökt att transformera sig till medicinboll ett flertal gånger när den stått i stekande sol i diverse depåer.
Den pallar det också utan några som helst läckage.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Min Fultema dunk har försökt att transformera sig till medicinboll ett flertal gånger när den stått i stekande sol i diverse depåer.

Ja det gör dom säkert. Enda "nackdelen" med en plåt i det fallet är att man inte är förvarnad för ett högt tryck på samma sätt. Lovar att man bara öppnar en Jeepdunk fort i solen en enda gång, sedan har man lärt sig, och fått en extra maskin tvätt luktande bensin :)

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
1078RS Pierobon
Tack för hjälpen. :tummenupp
Kvalitet före pris och det blir this shit. Det sitter ett handtag på sidan av 20l dunken och ett lufthål som gör det lätt att tanka direkt från den.
Vi har bla 2 sådana här dunkar, köpta på OK/Q8. Har funkat bra, kanon med det lilla luftningslocket, för att få in luft slippa "kluckandet" vid tömning.

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390

Och min fultema dunk har transformerat sig till ett russin ett par gånger efter att ha tömts på en varm bandag och sen ha förpassats till ett kallt garage, tom. Still nice and tät.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0