Bensinkran läcker, lönt att laga?

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Bytte tank på min KTM och med den följer en kran av okänd ålder. Den läcker igenom vredet. Inte ut i slangen. Inte mycket men mer än ingenting är för mycket för mig.

Inte öppnat den så jag vet inte hur de ser ut inuti.
Är det en simpel o-ring eller nån specialpackning?
Såklart tio liter bensin i tanken så vill inte börja kladda innan jag har mer kunskap om hur dom fungerar.

Lönt att fixa den eller bara kasta?
En ny på Amazon kostar 140 spänn med frakt.

Tack 👋

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Bytte tank på min KTM och med den följer en kran av okänd ålder. Den läcker igenom vredet. Inte ut i slangen. Inte mycket men mer än ingenting är för mycket för mig.

Inte öppnat den så jag vet inte hur de ser ut inuti.
Är det en simpel o-ring eller nån specialpackning?
Såklart tio liter bensin i tanken så vill inte börja kladda innan jag har mer kunskap om hur dom fungerar.

Tack 👋
För 140 spänn ink frakt så är det väl en no-brainer kan jag tycka....
Tjöööp!

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Den är tjöpt! 😄😆
Jag har en stor låda med o-ringar liggande jag aldrig använt. Den får väl fortsätta ligga tills jag hittar användning för dom. Sånt där bra o ha köp.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Fast jag skulle gissa att en renoverad original är bättre än en ny från Kina.
Jag vet inte om det är ett original. Jag vet inte hur man renoverar dom heller. Och när jag sökte på packningssats och liknande fick jag bra upp reklam för allt annat än bensinkran till mc.
Denna är enda som verkar stämma men jag vet inte om det stämmer. Sen kommer frakten till och sen är man väl upp i samma pengar. Utan garanti att det funkar. 😐1000017084.png

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet inte om det är ett original. Jag vet inte hur man renoverar dom heller. Och när jag sökte på packningssats och liknande fick jag bra upp reklam för allt annat än bensinkran till mc.
Denna är enda som verkar stämma men jag vet inte om det stämmer. Sen kommer frakten till och sen är man väl upp i samma pengar. Utan garanti att det funkar. 😐View attachment 510031

Det är bara att skruva isär den, inga konstigheter alls.

Kolla om din lokala handlare har originaltätningar så slipper du väl frakten och får bättre kvalitet till ett troligen lägre totalpris.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

Kolla om din lokala handlare har originaltätningar så slipper du väl frakten och får bättre kvalitet till ett troligen lägre totalpris.
Man skall inte heller förakta en viss känsla av nöjdhet o stolthet när man lagat något och förlängt livslängden mer än vad tillverkaren tänkt sig. Helst också om man lagar något som inte skall gå att reparera (men så var det inte denna gång vad jag förstår)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
.....

Tack 👋
Då hade jag tagit hojen/tanken utomhus (om den inte redan står ute) innan jag slangat över 10 liter i en bensindunk. För att inte täcka golvet inomhus med ett ca 1 dm högt lager bensinånga.
Som kan fatta eld.
1 dm högt lager ?
Därför jag två gånger sett bensinånglagret fatta eld och båda gångerna var lågorna ca 1 dm.

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda

Inte för att vara den, men KTM tillverka(des)s väl i både Indien och Kina så det är möjligt att originalet redan är från Kina. Om det nu är original. Men håller med om att köpa från lokal handlare, om inte annat så är det väl fint om nåt finns kvar i Sverige vad gäller butiker och verkstäder och annat.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inte för att vara den, men KTM tillverka(des)s väl i både Indien och Kina så det är möjligt att originalet redan är från Kina. Om det nu är original. Men håller med om att köpa från lokal handlare, om inte annat så är det väl fint om nåt finns kvar i Sverige vad gäller butiker och verkstäder och annat.

Ja, sannolikheten finns att man får exakt samma men risken finns också att man får nåt som inte uppfyller samma kravspec som KTM original även om det tillverkats i samma fabrik.

Skillnaden ligger gissningsvis i hur länge tätningarna håller.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Köra till min lokala handlare kostar mer än att skicka en ny från Kina. Inte för att vara dryg men så är det ju. Och med tanke på att man fått lönesänkning under Corona tack vare inflation och värdelösa fackföreningar så blir det Amazon. 😐

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Köra till min lokala handlare kostar mer än att skicka en ny från Kina. Inte för att vara dryg men så är det ju. Och med tanke på att man fått lönesänkning under Corona tack vare inflation och värdelösa fackföreningar så blir det Amazon. 😐
Precis, vad gör dem? "Vi fikar för dina rättigheter"

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Vad hände med 10års regeln om reservdelshållning?
Vad är straffet? Ett strängt brev eller en löjlig bot?
I fallet med 701an så gick det bra att lägga en beställning så skulle handlaren höra av sig när(om) de hade tillverkat delen.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...