Bensinpriset det närmsta året?

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
Mellanöstern är ju den eviga ursäkten så fort priserna på drivmedel höjs även om det på senare tid nått ut till allt fler att det är våra ack så kära folkvalda regeringar som ligger bakom problemet med skatt och moms och sedan skatt på hela kalaset igen.Om någon annan sysslat med detta som pågår just nu hade de förmodligen åkt dit för rent ocker.

Denna gången är det bla Iran som man siktat in sig på i jakten på hemliga vapen.Undrar om det är samma hemliga vapen som man startade krig med Irak för och som sedan aldrig hade existerat ha ha ... En ren parodi med andra ord där svenne fortfarande stillsamt knyter näven i byxfickan efter en arbetsdag i en tro att allt löser sig nog till det bästa ändå. Det gör det säkert .... om några hundra tusen år.

Och vad gör då vår regering i dessa stundande dagar åt eländet.Jo man dementerar på fullaste allvar att man har minsann inte under några omständigheter varit med på att bygga några vapenfabriker i Saudarabien.Där man nästa dag tar tillbaka detta förnekande och erkänner att man satsat på ett som det heter "stort misstag".Något man som sagt dagarna innan ljög folk rakt upp i ansiktet om.Tro f_n att en sådan ocker regering aldrig lär sänka några bensinpriser om de nu inte lyckas klara sig till nästa val förstås där de återigen lär lova guld och gröna skogar som vanligt.Tror knappast att Mony Python skulle lyckas framföra denna pågående parodi ett enda dugg bättre än vad nuvarande regering i landet gör. :crash

Det spelar väl ingen roll vilken regering som sitter vid makten,(röd,blå) så har priset på soppan haft en konstant kurva pekandes uppåt,sen var smärtgränsen går kan man ju diskutera,men när det börjar närma sig runt 20 spänn litern, då tycker jag det börjar bli liite dyyrt.:gnissla

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Bensinen är billig :)

Sluta klaga.

Den dagen bensinen är dyr är kanske när den når 150-300kr liten som sprit kostar i nuläget, men kommer ändå inte sluta köra eller dricka så länge jag exsisterar :)

Tycker du bensinen är dyr börja gå så spar du varje krona :)

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Ännu har inte bensinen nått sitt rätta värde,, vem klagar när personen går o köper ett flak öl a 15-17 spänn burken??

eller en cola på tappen för ca 16 spänn.
eller en redbull för dito pengar.
1 lite mjölk kostar nästan som bensin vem klagar??

Nej höj utav helvete så vägarna blir bilfria min hobby har jag råd med då jag ej dricker snusar eller röker:hihi

mvh

Tjena! Mjölk kostar c:a 7,50:- litern och den är ingen nödvändighet på samma sätt som bensin är, sen så används inte bensin enbart till vår hobby utan större delen av alla använder bil för att ta sig till jobb, inte ovanligt att pendla 5-10mil till ett jobb idag.

Samma med öl, det behöver man inte köpa o dricka för att kunna ta sig nånstans (nog för att det är gott o dricka, dock inte en nödvändighet).

Vad är nästa argument? Att ciggen kostar 50 spänn asken? :va

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ser man till bilsidan så kommer man ju ganska långt på att inse att man inte behöver minst 200hk eller en SUV för att skjutsa ungarna till skolan, kompisar eller fritidsintressen heller.

Köper man en modern bensinsnål bil så lär man kunna komma undan med en lägre bensinräkning än tidigare trots att priset gått upp.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Jag skiter i vad bensin kostar, jag tankar bara för hundra kronor åt gången ändå.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Förra året kostade soppan c:a 13:-/L vid sommarens början, i år ser den ut att ligga på runt 16:-/L, jag får det till en ökning med 3:-/L, sen så kör inte alla enligt din tabell, vissa kör bil som kanske drar litern och kanske kör 2000mil per år.

Majoriteten av befolkningen kör ju faktiskt bil till vardags, det är rätt praktiskt eftersom de flesta handlar o hämtar ungar o har sig. Jag ser inte tusenlappar som skitbelopp och fortsätter det så här så kommer det snart bli en klassfråga att kunna ha råd att köra bil (bor i Stockholm och det ser ju inte ut att bli billigare att bo här heller :S)

Jag kör bil också c.a. 2500 mil faktiskt. Bilägande har alltid varit en klassfråga hävdar jag. Visst är det surt att soppan blir dyrare, men folk i Sverige har en tendens att köpa rätt törstiga/stora fordon ändå. Och när det gäller bilar brukar värdeminskning och räntekostnader slå soppakostnaden med hästlängder.

Det alltid kul att se svenne stå och klaga över soppapriset när han tankar sin Amerikanska V8-pickis som kommer att tappa 150000:- i värde det närmsta året. Då tänker jag 'Kära svenne: Har du funderat på vad det är som egentligen kostar när du väljer att åka sådan bil.'

Det påstås att medelklassen i världen kommer att bestå av 4 miljarder människor år 2020. Idag är antalet c.a. 2 miljarder. Det kommer inte att bli minskad efterfrågan på olja det närmaste decenniet i alla fall. Det är bara att vänja sig. Soppapriset kommer inte att stanna vid 20 kr heller.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Jag kör bil också c.a. 2500 mil faktiskt. Bilägande har alltid varit en klassfråga hävdar jag. Visst är det surt att soppan blir dyrare, men folk i Sverige har en tendens att köpa rätt törstiga/stora fordon ändå. Och när det gäller bilar brukar värdeminskning och räntekostnader slå soppakostnaden med hästlängder.

Det alltid kul att se svenne stå och klaga över soppapriset när han tankar sin Amerikanska V8-pickis som kommer att tappa 150000:- i värde det närmsta året. Då tänker jag 'Kära svenne: Har du funderat på vad det är som egentligen kostar när du väljer att åka sådan bil.'

Det påstås att medelklassen i världen kommer att bestå av 4 miljarder människor år 2020. Idag är antalet c.a. 2 miljarder. Det kommer inte att bli minskad efterfrågan på olja det närmaste decenniet i alla fall. Det är bara att vänja sig. Soppapriset kommer inte att stanna vid 20 kr heller.

Sant så sant. Min medelstora bil kommer bli populär då den har 1,4 liters motor och dricker 0,6 :) Börjar redan märka att folk är mer benägna att köpa bensinsnålt.

Hade ju inte velat tanka en gammal volvo som drar 2 liter milen.

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Jag är i USA och här vill man avsätta presidenten för att han inte gör något åt det hutlösa bensinpriset, folket här är i uppror och tycker hela världen håller på att falla i samman på grund av bensinpriset. Jag tankade här och betalade runt 6:50 litern, dom skulle bara veta vad vi betalar hemma i Sverige.

Nyllet87

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Cbr600F 2011
16.13 kr var det dyraste jag såg idag.. SINNES SJUKT ställer fan in min volvo 940 nu, den drar ju som en ferrari.

ps om en vecka kommer fan hojen fram, den svider iaf inte att tanka full

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Tjena! Mjölk kostar c:a 7,50:- litern och den är ingen nödvändighet på samma sätt som bensin är, sen så används inte bensin enbart till vår hobby utan större delen av alla använder bil för att ta sig till jobb, inte ovanligt att pendla 5-10mil till ett jobb idag.

Samma med öl, det behöver man inte köpa o dricka för att kunna ta sig nånstans (nog för att det är gott o dricka, dock inte en nödvändighet).

Vad är nästa argument? Att ciggen kostar 50 spänn asken? :va

Höru du ciggen kostar bara 25kr packetet om jag vill köpa billigt :rolleyes: men de flästa betalar 43-53kr :hihi

Jo allt kostar i vardagen men drar man in supardrickandet, snusandet o rökandet, bio, resturang, helt onödiga resande till andra orter i världen så blir soppan väldigt väldigt billig helt plötsligt när man har massa mer stålar varje år i fickan som bara går till helt onödiga saker :tungan

Du kan säkert slänga på nytt avgassystem o annat krimskrams på hojen för 5-50k o sen tycker du soppan är dyr när du kunde sparat dessa slantar.

Ska du köra billigt så får man leta efter riktigt bensinsnålt fordon som kanske en 4t moppe som drar ca 0.2, oj vad långt man kommer för varje liter man tankar o tanken rymer kanske max 4-5liter.

Eller så tar man helt enkelt sin sporthoj o varvar max 5000 :crash men det går ju inte tycker vissa då händer det ju inget om jag ska köra bensinsnålt, jag vill ju känna axxet o sen klagas det för att den drar så möer :7peta

Men vi svenskar måste klaga, så är det bara :fakta

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Höru du ciggen kostar bara 25kr packetet om jag vill köpa billigt :rolleyes: men de flästa betalar 43-53kr :hihi

Jo allt kostar i vardagen men drar man in supardrickandet, snusandet o rökandet, bio, resturang, helt onödiga resande till andra orter i världen så blir soppan väldigt väldigt billig helt plötsligt när man har massa mer stålar varje år i fickan som bara går till helt onödiga saker :tungan

Du kan säkert slänga på nytt avgassystem o annat krimskrams på hojen för 5-50k o sen tycker du soppan är dyr när du kunde sparat dessa slantar.

Ska du köra billigt så får man leta efter riktigt bensinsnålt fordon som kanske en 4t moppe som drar ca 0.2, oj vad långt man kommer för varje liter man tankar o tanken rymer kanske max 4-5liter.

Eller så tar man helt enkelt sin sporthoj o varvar max 5000 :crash men det går ju inte tycker vissa då händer det ju inget om jag ska köra bensinsnålt, jag vill ju känna axxet o sen klagas det för att den drar så möer :7peta

Men vi svenskar måste klaga, så är det bara :fakta

Poängen är att bensin är en nödvändighet för att förflytta ett bensindrivet fordon och att det är något många är beroende av, sen om dom har en bil som drar 0,7 eller litern är eget val. Ja resor, tobak, alkohol, nöjen etc etc är saker som många slänger pengar på, men det är frivilligt. Bor man "fel" och har några mil till jobbet måste man ha bil för att kunna köra till jobbet.

Sen är det konstigt att bensin ska stiga med 20% på 1 år och "det är ok eftersom 16:-/L är billigt", medans de flesta får en årlig löneökning på några procent. Så ju dyrare soppan blir ju större del av ens ekonomi går åt soppa.

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Oljemarknaden har gått från att vara elastisk till i det närmaste oelastisk, skiftet skedde på andra halvan av 00-talet. Stod lite om det i Nature i Jan. Kort förklaring är att marknadsprisets volatilitet hänger samman med den flexibilitet (egentligen elasticitet) som finns på konsument och/eller produktionssidan. Efterfrågan på olja är stor, dessutom från fler länder än tidigare samt i många länder subventioneras drivmedel vilket minskar elasticiteten då konsumenter inte märker av prisökningarna. Här i Sverige har vi i stället en skattesköld som delvis ger samma effekt på återkopplingen. Det nya är att elasticiteten på produktionssidan har minskat pga swing-kapaciteten (en marginal på hur mkt produktionen kan öka) fn. är närmast obefintlig, därför blir volatiliteten mkt hög. Tidigare har Saudierna suttit på denna marginal men nu produceras det i princip för allt vad tygen håller. Ovan på detta ligger problemen med att det gjorts för lite "upp-stream" investeringar (prospektering etc.) under lång tid vilket innebär att nuvarande situation inte kan lösas i en handvändning (om inte efterfrågan minskar drastiskt, dvs ordentlig recension). Sen finns ju peak-oil också...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA