Bensinslangen lossnade på min Gixxer 750 -01

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Hojen dog och det stank bensin...
Lyfte på tanken och såg att snabbkopplingen som leder bensinen från tanken via slang till insprutningarna hade lossnat från bensinpumpen...

Verkar som att den som lyft tanken senast ej tryckt dit den ordentligt, jag gjorde det, alltså tryckte dit den till dess att det klickade till., ryckte i den för att känna om den satt fast, det gjorde den.

Antar att den låste fast då...

Har sedan fungerat några mil, men är ju orolig att det ska hända igen

Har någon råkat ut för liknande?

Funderar på att montera en annan slang, tror det är 6mm innermått och sätta fast med klämma istället. Snabbkoppling verkar vara lite osäkert, men kanske bara om man ej trycker dit den ordentligt..

Har någon ett förslag på åtgärd? Vill ej uppleva det igen, det hände på motorväg...

Tacksam för svar
Mvh Krutow

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ska finnas en låsning man klämmer på, iaf. på de jag sett men vet att den brukar försvinna. . . . . min är borta. Beställ en ny så är det extra säkert även fast de sitter bara man klämmer på dom rätt.

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Hej
Tack för svar
Ja, jag tror den sitter nu eftersom den klickade till, och jag drog i den och kände så den satt

Men du har nog rätt i att bäst skaffa en ny
Tackar

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Min 99'a hade jag två tankar till, en bantank och en gattank, och jag böt ofta, utan några som helst problem, och jag gissar att det är samma konstruktion. Det enda problemet jag hade var att returen från insprutet gick av en gång, men det var för att jag hade satt dit en totalt usel biltemaslang :huvet

moddlaren

Guest
Min 99'a hade jag två tankar till, en bantank och en gattank, och jag böt ofta, utan några som helst problem, och jag gissar att det är samma konstruktion. Det enda problemet jag hade var att returen från insprutet gick av en gång, men det var för att jag hade satt dit en totalt usel biltemaslang :huvet

Säkert att det var biltemas slang som orsakade brottet på returen.. Inte pga ålder på grejorna eller bara ren inkopetens:)

Glad midsommar i solen föresten:D:D

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Helt övertygad om att den inte varit låst, kan vara rätt knöligt att få den att låsa om den hamnat lite snett, men kan kännas som att den sitter ordentligt ändån.
Har den klickat i ordentligt så sitter den.

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Helt övertygad om att den inte varit låst, kan vara rätt knöligt att få den att låsa om den hamnat lite snett, men kan kännas som att den sitter ordentligt ändån.
Har den klickat i ordentligt så sitter den.

Tack. Ja, jag tror det med, det klickade i, sen har den suttit'Känner mig lite lugnare nu.
Det är ju inte kul när det börjar stinka bensin och hojen dör...

Tack för alla svar ;)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Säkert att det var biltemas slang som orsakade brottet på returen.. Inte pga ålder på grejorna eller bara ren inkopetens:)

Glad midsommar i solen föresten:D:D
Väldigt säker :fakta Första brottet var på skogen utanför Enköping, andra gången några dagar senare en halvmil hemifrån, båda gångerna gick den halvårsgamla slangen av mitt på :huvet Efter det blev det Trelleborgslang istället, den höll betydligt mycket bättre :)

Glad midsommar :rock

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...