Bensinupproret 2008

2slow2old

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
luleå
Hoj
cbr 1100 xx
Satt i morse och kollade nyheterna och där hade man ett inslag om att Saudiarabien skulle öka oljeproduktionen för att priserna var för höga på världsmarknaden. Faran för oljetillgången gör att det blir ett högt pris ut till konsumenterna. Genast sjönk oljepriserna med 2 dollar.

Kommer ut i bilen (ja jag vet, men hondan vilar idag) och där har man ett inslag om att priserna på bensin är rekordhög i dag!:va När oljan höjs på världsmarknaden så höjs den vid pump direkt. När den sjunker så motiverar man det med att den man säljer har köpts till ett högre pris tidigare. Ja nog om denna retorik från oljebolagen.

Vad kan vi som konsument göra?

Jag fick ett massmejl som gick ut tidigare i vår där vi som konsument skulle bojkotta Preem och Statoil. Jag har hörsammat det, hur gör ni?

Ska vi inte visa vad konsumentkraft är!

Låt bli att köpa bensin,disel, korv och mjölk på ovan nämnda mackar för att se vad vi som konsumenter kan åstadkomma. Ja, jag vet att det är ett tafatt försök men varför inte pröva!
Men det blir väl som vanligt, vi svenskar knyter näven i fickan och lägger iväg en svavelosande ed och inget mer. Titta hur protesterna är i övriga Europa.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Var det någonsin någon som lyckades presentera ett giltigt argument varför det skulle bli billigare om vi började handla på färre mackar? Tycker snarare det borde göra att dom få som är kvar kan höja priserna ytterligare...:va

Edit: Än mer förvirrande när det var kampanjer med olika bensinbolag i dom olika kampanjerna. Nån skulle man bojkotta OK/Q8 istf Preem (Statoil verkar vara konstant). Nästan så man misstänker att någon av dom andra mackarna drar igång det här tramset...
 

2slow2old

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
luleå
Hoj
cbr 1100 xx
Var det någonsin någon som lyckades presentera ett giltigt argument varför det skulle bli billigare om vi började handla på färre mackar? Tycker snarare det borde göra att dom få som är kvar kan höja priserna ytterligare...:va
Flera säljer samma produkt, konsument bojkottar några bolag, deras försäljning sjunker och för att locka kunder måste man sänka.

Edit: Än mer förvirrande när det var kampanjer med olika bensinbolag i dom olika kampanjerna. Nån skulle man bojkotta OK/Q8 istf Preem (Statoil verkar vara konstant). Nästan så man misstänker att någon av dom andra mackarna drar igång det här tramset...


Helt rätt! Man måste enas om vilka två bolag som ska bojkottas. Statoil har direktkvalificerat sig till final eftersom de gör allt för att strypa marknaden. De har nu senast lagt bud på JET som har pressat priserna, allt för att styra marknaden själva. Nu ska EU undersöka om detta bud gör att marknaden blir mindre konkurrensutsatt. Troligen får de nej till affären.
 

R&B

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
GSX 750F -90
Jag kan helt klart vara på att bojkotta men då får ni allt ta å bestämma vilket bolag mer än statoil :p
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Frankrikes president Nicolas Sarkozy vill bemöta det höga oljepriset med att sänka bränsleskatten.

Anyway....beslutet ligger inte i "fransosernas" egna händer då EU vägrar eftersom sänkt skatt riskerar att driva upp priset ytterligare och leda till inflation.
Genom ett beslut 2005 vill EU´s finansministrar inte möta stigande oljepriser med sänkta skatter och har således tagit Sarkozy i örat.

/ Peter
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag vägrar köpa kaffet på Shell, det är fan det enda som går att dricka.

Däremot kan jag tanka var som helst om folk bara bestämmer sig för vart!

Enklast vore ju att bara bojkotta Statoil, och samtliga stationer därunder. Äger de Preem, Jet och DinX så tankar man inte på NÅGON av de mackarna, EOD.

Visst går det att påverka, men folk är för lata och orkar inte engagera sig så det är stört omöjligt i dagens Sverige.


Jag har försökt börja tanka på mer okända mackar när det går (kör mupp-soppa så dte är inte alltid så lätt att hitta, och räckiden är typ som två godisremmar)..
 

2slow2old

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
luleå
Hoj
cbr 1100 xx
Jag vägrar köpa kaffet på Shell, det är fan det enda som går att dricka.

Däremot kan jag tanka var som helst om folk bara bestämmer sig för vart!

Enklast vore ju att bara bojkotta Statoil, och samtliga stationer därunder. Äger de Preem, Jet och DinX så tankar man inte på NÅGON av de mackarna, EOD.

Visst går det att påverka, men folk är för lata och orkar inte engagera sig så det är stört omöjligt i dagens Sverige.


Jag har försökt börja tanka på mer okända mackar när det går (kör mupp-soppa så dte är inte alltid så lätt att hitta, och räckiden är typ som två godisremmar)..

Däremot kan jag tanka var som helst om folk bara bestämmer sig för vart!

Låt oss säga Statoil och Preem då:D
 

Mortis

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Lite här och där
Hoj
Husqvarna 118cc-43, S1000R -15
Jag tankar bara på Jet, har aldrig direkt tankat någon annanstans så den dagen om nu statoil köper det så får det väl bli Din-X eller något:va
 

2slow2old

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
luleå
Hoj
cbr 1100 xx
Dags för lite trådlyft

Ja hur många är det som står idag med knuten näve i fickan och mumlandes i skägget att nu djä..... är måttet rågat. Jag tänker på det goa bensinpriset! Nu är det sån tur att det aldrig blir nog dyrt för att sluta köra hoj men totalt sett för ekonomin är det inte bra.

Nu till dig som läser detta, ta en stund och begrunda vad du gjort själv för att protestera sedan förra gången du läste denna tråd? Du behöver inte svara för jag behöver inte övertygas om något, jag har gjort mitt val!

VAD HAR DU GJORT?
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Ja hur många är det som står idag med knuten näve i fickan och mumlandes i skägget att nu djä..... är måttet rågat. Jag tänker på det goa bensinpriset! Nu är det sån tur att det aldrig blir nog dyrt för att sluta köra hoj men totalt sett för ekonomin är det inte bra.

För mig, som har fått jobbskatteavdrag, påverkar bensipriset inte min ekonomi negativt (ännu). Hade sossarna styrt hade jag legat rejält på minus men det krävs en del kronor upp per liter för att jag verkligen ska förlora på det.
 

shazbot

wimp
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Daytona 675
jag undviker Statoil och OK/Q8, har fått för mig att dom blandar ut soppan med vatten =) den tar iallafall slut snabbare när jag tankar där. men det är nog psykiskt :p Shell är nice, men dyra.
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Har tidigare tankat på OK/Q8 obemannade stationer, men nu bojkottar jag dom nästintill totalt, även statoil och preem och shell osv men igår var jag tvungen att kasta i några liter :(

Tankar enbart på JET just nu. Jag vill ha igång ett vettigt priskrig och inte behöva betala x antal kronor och ören för mkt pga kartellbildningar!
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Att undvika mackar skickar absolut signaler, dock tror jag inte att det spelar någon roll då bilister tankar ändå. Därför föreslår jag här någonting som märks av desto mer!

Förslaget lyder:
Vad säger ALLA här på SH att vi bojkottar samtliga bensinstationer under 1 veckas tid. Detta kommer att visa sig på SAMTLIGA mackars resultat oavsett namn, omfattning osv. Detta är det enda rätta sättet att skicka signaler.

Som den ekonomistudent jag är vet jag att detta är sättet för att åstadkomma största möjliga ekonomiska skada på så kort tid som möjligt!

Därför frågar jag: Hur många utav er skulle kunna tänka er att inte tanka hoj, bil, ATV osv under vecka 30?!?!

Låt oss skicka ett ORDENTLIGT budskap för en gångs skull. Ett budskap som både drabbar mackar men även skickar signaler till riksdagen om att bensinskatten inte håller!!!

PS: förlåt för dramatiken i det hel, kändes bara helt rätt :D
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Kör så pass mycket varje dag pga jobbet att jag inte skulle klara mig utan att tanka på en vecka och det är rätt många som säkerligen sitter i samma sits.

Känns väl snarare som att det skulle vara effektivare och se till att ENBART tanka på t.ex JET, som trots allt har lägsta riktpriserna dessutom, och helt ge fan i alla andra mackar?
 

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Enar
Hoj
Skurk
Jag tycker det är bra att priserna går upp. Helst ska dom upp riktigt överjävligt så vi får ett slut på oljeberoendet nån gång - för att leva i nån jävla sheik/norskjävel-terror dom närmaste 20 åren känns inte som någon större hit.

Upp till 50 spänn litern snabbt som ögat! Har vi tur så blir det då som i Mad Max. Sen slipper vi den här skiten.
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
QUOTE=Jago;3700889]jag undviker Statoil och OK/Q8, har fått för mig att dom blandar ut soppan med vatten =) den tar iallafall slut snabbare när jag tankar där. men det är nog psykiskt :p Shell är nice, men dyra.[/QUOTE]

Blanda ut med vatten:D :D
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Jag tycker det är bra att priserna går upp. Helst ska dom upp riktigt överjävligt så vi får ett slut på oljeberoendet nån gång - för att leva i nån jävla sheik/norskjävel-terror dom närmaste 20 åren känns inte som någon större hit.

Upp till 50 spänn litern snabbt som ögat! Har vi tur så blir det då som i Mad Max. Sen slipper vi den här skiten.

:arsele
 

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Ort
.
Hoj
.
"Det sjunkande oljepriset slår igenom - bensinen 20 öre billigare. Nu kostar den 13,69 kronor litern." -- di.se

Ser man på, bojkotten ger resultat! :tummenupp
 

skäggstubb

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 600 SÅLD
Att undvika mackar skickar absolut signaler, dock tror jag inte att det spelar någon roll då bilister tankar ändå. Därför föreslår jag här någonting som märks av desto mer!

Förslaget lyder:
Vad säger ALLA här på SH att vi bojkottar samtliga bensinstationer under 1 veckas tid. Detta kommer att visa sig på SAMTLIGA mackars resultat oavsett namn, omfattning osv. Detta är det enda rätta sättet att skicka signaler.

Som den ekonomistudent jag är vet jag att detta är sättet för att åstadkomma största möjliga ekonomiska skada på så kort tid som möjligt!

Därför frågar jag: Hur många utav er skulle kunna tänka er att inte tanka hoj, bil, ATV osv under vecka 30?!?!

Låt oss skicka ett ORDENTLIGT budskap för en gångs skull. Ett budskap som både drabbar mackar men även skickar signaler till riksdagen om att bensinskatten inte håller!!!

PS: förlåt för dramatiken i det hel, kändes bara helt rätt :D



:tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top