Beräkna betong/armering

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Finns det någon här som kan hjälpa till att beräkna hur tjocka väggarna/taket behöver vara
Samt hur mycket armering som behövs.

Utanför väggarna är det jord/lera(stabil) och betongen kommer gjutan direkt inpå detta ( plastfolie mellan )

Och "taket" som även kommer vara golv i nästa plan kommer ha en panna på 400kg stånde i de högra hörnet längst upp.

Taket/golvet ska klara av en palltruck på 1000kg och ha en öppning (lucka) enligt ritningen

Någon som har koll på detta och kan räkna lite på det så hade jag varit väldigt tacksam

Eller vet du var man kan få det gjort?

Bifogat

• SNC00277.jpg
    SNC00277.jpg
    224.4 KB · Visningar: 407

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Ring dom som kan gjuta o säg vad du vill ha, dom räknar på det och gör gjutningen. Klart.

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
DR 650-99
Kan man inte göra en vinkeljärns ram runt uppe där man lägger lite
kraftiga järn i mellan , sen på med lite armering/cement oxå ?
1400 kg e ju en del om mycket av vikten kanske inte kommer rakt över väggarna ?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Kan man inte göra en vinkeljärns ram runt uppe där man lägger lite
kraftiga järn i mellan , sen på med lite armering/cement oxå ?
1400 kg e ju en del om mycket av vikten kanske inte kommer rakt över väggarna ?

Jo men gissa är dumt i detta läget.
Tanken är att gjuta vägg och tak på en gång

Utrymmet ovanför kommer att fortsätta med befintliga väggar

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Lägger upp en liten verklighetsbild med

Bifogat

• grop.JPG
    grop.JPG
    107.1 KB · Visningar: 439

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
*nynnar* "The hills are alive with the sound of music"

Ah shit alltså, måste gräva :fritlz

:hihi

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
"It rubs the lotion on its skin or else it gets the hose again"

:D

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hej Alex,

Har Du inte fått något svar i morgon bitti så kan jag göra en överslagsdimensionering upa.

150 mm väggtjocklek bör räcka fint, men Du bör komma ihåg att täckskikt mot mark bör vara lite större. Tänker Du eller firman köpa betongen så bör Ni i alla fall välja C25/30 som betongkvalitet. Jag antar att Du inte har grundvattennivån i omedelbar närhet av bottenplattan?

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Det gick lite snabbare än vad jag tänkt. Här hittar Du lite skisser och lastnedräkningar som förmodligen är lite på säker sida då jag varken tagit hänsyn till stöd från de anslutande hörnväggarna eller använt platteori för att detaljdimensionera bjälklaget. Men några viktiga synpunkter har Du här:

- Öka bjälklagstjocklek till 120 mm för att hålla det osprucket i bruksstadierna
- Nät fi 8 s 200 i underkant (uk) bjälklag och komplettera med 2 fi 12 längd ca 2.5 meter runt öppning.
- Vill Du ha ett sprickfritt bjälklag på ovansidan kan Du lägga in ett nät fi 8 s 200 i överkant för att fördela eventuell krympning, men ska Du belägga golvet kan Du spara in den kostnaden och istället köpa ett sexpack.
- Välj golvtjocklek 120 mm, nät fi 8 s 200 centriskt.
- Väggen armeras med nät fi 8 s 200 utsida samt nät fi 10 s 200 mot insida (naturligtvis hela vägen upp mot bjälklaget trots att jag glömde skissa in det ovanför snittmarkeringen på sektionen sidan 2:brinnerup).
- Vid risk för stående vatten använder Du tätband mellan golvplatta och väggar. Grov yta i skarv mellan golvplatta och vägg.

UPA = Utan Personligt Ansvar:) Lycka till med Ditt projekt:tummenupp

Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Det gick lite snabbare än vad jag tänkt. Här hittar Du lite skisser och lastnedräkningar som förmodligen är lite på säker sida då jag varken tagit hänsyn till stöd från de anslutande hörnväggarna eller använt platteori för att detaljdimensionera bjälklaget. Men några viktiga synpunkter har Du här:

- Öka bjälklagstjocklek till 120 mm för att hålla det osprucket i bruksstadierna
- Nät fi 8 s 200 i underkant (uk) bjälklag och komplettera med 2 fi 12 längd ca 2.5 meter runt öppning.
- Vill Du ha ett sprickfritt bjälklag på ovansidan kan Du lägga in ett nät fi 8 s 200 i överkant för att fördela eventuell krympning, men ska Du belägga golvet kan Du spara in den kostnaden och istället köpa ett sexpack.
- Välj golvtjocklek 120 mm, nät fi 8 s 200 centriskt.
- Väggen armeras med nät fi 8 s 200 utsida samt nät fi 10 s 200 mot insida (naturligtvis hela vägen upp mot bjälklaget trots att jag glömde skissa in det ovanför snittmarkeringen på sektionen sidan 2:brinnerup).
- Vid risk för stående vatten använder Du tätband mellan golvplatta och väggar. Grov yta i skarv mellan golvplatta och vägg.

UPA = Utan Personligt Ansvar:) Lycka till med Ditt projekt:tummenupp

Snyggt!

CTH? Texten liknar en sådan...

Värre när folk man knappt känner säger "jag har en hel 32:a, sju 25:eek:r, nio 16 och ca 100 12:eek:r som är tre-fyra tre meter plus lite stumpar av allt och en fem-sex nät - kan inte du räkna på hur jag använder det till en platta över det här? Hade tänkt parkera minigrävaren ovanpå." och så får man planmått på garaget. :D

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Nära, men... LuTH eller numera LTU som det så fint heter:)

:D. Jorå, visst har man fått både en och två knepiga frågor - en variant är ju när folk tillägger att "- Näää, "cementen" blandar jag själv i svärfars bruksblandare - var det inte 1+3 det skulle vara? Sanden plockar jag från ungarnas gamla sandlåda." och sedan ber om exakta anvisningar...

...CTH? Texten liknar en sådan...

Värre när folk man knappt känner säger "jag har en hel 32:a, sju 25:eek:r, nio 16 och ca 100 12:eek:r som är tre-fyra tre meter plus lite stumpar av allt och en fem-sex nät - kan inte du räkna på hur jag använder det till en platta över det här? Hade tänkt parkera minigrävaren ovanpå." och så får man planmått på garaget. :D

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nära, men... LuTH eller numera LTU som det så fint heter:)

:D. Jorå, visst har man fått både en och två knepiga frågor - en variant är ju när folk tillägger att "- Näää, "cementen" blandar jag själv i svärfars bruksblandare - var det inte 1+3 det skulle vara? Sanden plockar jag från ungarnas gamla sandlåda." och sedan ber om exakta anvisningar...
Kunde ge mig fan på det... byggnadsingenjör... :brinnerup

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Hej Alex,

Har Du inte fått något svar i morgon bitti så kan jag göra en överslagsdimensionering upa.

150 mm väggtjocklek bör räcka fint, men Du bör komma ihåg att täckskikt mot mark bör vara lite större. Tänker Du eller firman köpa betongen så bör Ni i alla fall välja C25/30 som betongkvalitet. Jag antar att Du inte har grundvattennivån i omedelbar närhet av bottenplattan?

Jag kommer själv beställa betongen och ingen grundvatten i närheten

Jupp. Och gammal. Kommer någon av Er ihåg "Titta vi flyger"?

"- How can You be so cruel?
- Its easy, I've been working as a building contractor..."

:gnissla

Tackar så hemskt mycket för denna info återkommer senare ikväll

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...