Beräkna betong/armering

Det gick lite snabbare än vad jag tänkt. Här hittar Du lite skisser och lastnedräkningar som förmodligen är lite på säker sida då jag varken tagit hänsyn till stöd från de anslutande hörnväggarna eller använt platteori för att detaljdimensionera bjälklaget. Men några viktiga synpunkter har Du här:

- Öka bjälklagstjocklek till 120 mm för att hålla det osprucket i bruksstadierna
- Nät fi 8 s 200 i underkant (uk) bjälklag och komplettera med 2 fi 12 längd ca 2.5 meter runt öppning.
- Vill Du ha ett sprickfritt bjälklag på ovansidan kan Du lägga in ett nät fi 8 s 200 i överkant för att fördela eventuell krympning, men ska Du belägga golvet kan Du spara in den kostnaden och istället köpa ett sexpack.
- Välj golvtjocklek 120 mm, nät fi 8 s 200 centriskt.
- Väggen armeras med nät fi 8 s 200 utsida samt nät fi 10 s 200 mot insida (naturligtvis hela vägen upp mot bjälklaget trots att jag glömde skissa in det ovanför snittmarkeringen på sektionen sidan 2:brinnerup).
- Vid risk för stående vatten använder Du tätband mellan golvplatta och väggar. Grov yta i skarv mellan golvplatta och vägg.

UPA = Utan Personligt Ansvar:) Lycka till med Ditt projekt:tummenupp

"nät fi 8 s 200" = armeringsdiameter 8 mm och rutstorlek 200 mm?

Några frågor i ordning:
Vad är 1.3, 0.7, 0.5 i dimlast, korttid resp långtid, procent?

Vad innebär beräkna som back?

Md? (dvs 2.8 resp 8)

t=150?

Ko?

Nps eller om det står Mps?

Eller lästips ;)
 
"nät fi 8 s 200" = armeringsdiameter 8 mm och rutstorlek 200 mm? -> Ja

Några frågor i ordning:
Vad är 1.3, 0.7, 0.5 i dimlast, korttid resp långtid, procent? -> Lastkoefficienter, beroende på vilken effekt som skall beräknas. Tex så multipliceras last med 1,3 för att beräkna brottkapaciteten.

Vad innebär beräkna som back? -> Roffe menar nog "balk", att plattan dimensioneras som en balk ... dvs att precis som Roffe skrev bortser man ifrån att en platta bär i två riktningar. Balkar bär bara i en riktning.

Md? (dvs 2.8 resp 8) -> Dimensionerande moment

t=150? -> Plattjocklek

Ko? -> Vilojordtryckskoefficient. Beskriver förhållandet mellan vertikalt- och horisontellt tryck i jorden.

Nps eller om det står Mps? -> Nps, kvalitet på armeringsnät

Eller lästips -> Tror inte det finns någon Betongdimensionering for Dummies, men väl många andra böcker :tummenupp

@Roffe ... stanskontrollen av truckhjul har du missat :D:yoparty
 
Mycket bra svarat, säcken:tummenupp:)

Njae, till mitt försvar angående stansning gav ett snabbt överslag att med en tillåten skjuvpåkänning som brukar hamna mellan 0.5 - 1 MPa och en brottlinje som MINST blir 0.2 meter erhålls en tillåten belastning på minst 900 kg/hjul. Därför tyckte jag inte det var lönt att komplicera tillvaron med den kontrollen:rodnar:)

...@Roffe... stanskontrollen av truckhjul har du missat :D:yoparty

Tyvärr är det som Saeco12 säger, Du får leta i något kurshäfte från Universtitet eller gamla Gymnasieskolan för att hitta teorierna. Tillåtna belastningar, vissa regler och annat hittar Du i BBK - Bestämmelser för BetongKonstruktioner.

Men skisserna begriper nog det företag som ska göra jobbet (eller Du själv) med hjälp av förklaringarna Du fick tidigare.

Lycka till:tummenupp

...Eller lästips ;)
 
Last edited:
Mycket bra svarat, säcken:tummenupp:)

Njae, till mitt försvar angående stansning gav ett snabbt överslag att med en tillåten skjuvpåkänning som brukar hamna mellan 0.5 - 1 MPa och en brottlinje som MINST blir 0.2 meter erhålls en tillåten belastning på minst 900 kg/hjul. Därför tyckte jag inte det var lönt att komplicera tillvaron med den kontrollen:rodnar:)


Typiskt husbyggare ... mellan tummen å pekfingret :hihi :D:tummenupp
 
AleX - ursäkta trådkapningen men - Saeco, rubriken är "överslagsdimensionering":7peta:) Med tanke på Din ton misstänker jag att jag pratar med en såndär brokonstruktör eller - byggare som anser att allt under dubbelarmerat ruta fi 12 s 100 är klent och med till sanning gränsande visshet underdimensionerat? :D

Typiskt husbyggare ... mellan tummen å pekfingret :hihi :D:tummenupp
 
Ska beställa armering idag eller imorgon och till helgen så blir det till o bygga bur:Bugar
 
Det låter som en sund kvinna:tummenupp:)

Kör med två rutor som överlapp i skarvar mellan näten så blir det utmärkt!

Ha ha nä då de e snarare så att min flickvän är intresserad av sånt ( det kan låta märkligt men..) och därav frågorna
Jag själv är mycket tacksam för att du tog dig tid o räkna.
Ska beställa armering idag eller imorgon och till helgen så blir det till o bygga bur:Bugar
 
AleX - ursäkta trådkapningen men - Saeco, rubriken är "överslagsdimensionering":7peta:) Med tanke på Din ton misstänker jag att jag pratar med en såndär brokonstruktör eller - byggare som anser att allt under dubbelarmerat ruta fi 12 s 100 är klent och med till sanning gränsande visshet underdimensionerat? :D

:hihi ... Brokonstruktör :mattias

Husbyggare sysslar väl alltid med "överslagsdimensionering" :arsele

TS: vi vill se bilder på bygget sen :yoparty
 
Dränering då? Är det en källare/suterräng? Kolla på isodrän så kan du få lite tips.

Ps, lästips för konstruktionshungriga; BBK, BKR och andra konstruktionsregler hittar man gratis i pdf på Boverkets hemsida.
 
Brobyggare överdimensionerar... jo tjena... :D
http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/byggartiklar/article265636.ece
Fast AleX, jag tror du kan lita på roffe och saeco, dom har gott omdöme, båda kör Trajja, och sånt folk kan man alltid lita på. :tungan

Det där är inte någon riktig bro så schabblet kan nog denna gång inte skyllas på brobyggare.

Riktiga brobyggare lider fortfarande av att de till ganska nyligen inte kunde räkna på allt i sina konstruktioner. Ofta inte ens sätta upp ekvationer för laster och påkänningar.

Kunde de sätta upp ekvationerna hade det tagit hundra år att lösa dem med räknesticka och Facit-snurra.

Exempelvis konstruerades alla stora hängbroar - som Älvsborgsbron - i världen av samma 4-5 personer. De ansågs på ren intuition kunna bestämma påkänningar på sådana delar man inte kunde beräkna. Naturligtvis klämde de till med dimensioner som var på säkra sidan, ibland tio-tjugo gånger mer än vad som behövts. Dessa farbröder ansågs vara STORA KONSTRUKTÖRER som de lite mindre såg upp till som gudar.

Av hävd och ohejdad vana överdimensionerar - "ah, vi fläskar på lite för säkerhets skull" - därför också dagens brobyggare sina konstruktioner - antingen det behövs eller inte.
 
Det där är inte någon riktig bro så schabblet kan nog denna gång inte skyllas på brobyggare.

Riktiga brobyggare lider fortfarande av att de till ganska nyligen inte kunde räkna på allt i sina konstruktioner. Ofta inte ens sätta upp ekvationer för laster och påkänningar.

Kunde de sätta upp ekvationerna hade det tagit hundra år att lösa dem med räknesticka och Facit-snurra.

Exempelvis konstruerades alla stora hängbroar - som Älvsborgsbron - i världen av samma 4-5 personer. De ansågs på ren intuition kunna bestämma påkänningar på sådana delar man inte kunde beräkna. Naturligtvis klämde de till med dimensioner som var på säkra sidan, ibland tio-tjugo gånger mer än vad som behövts. Dessa farbröder ansågs vara STORA KONSTRUKTÖRER som de lite mindre såg upp till som gudar.

Av hävd och ohejdad vana överdimensionerar - "ah, vi fläskar på lite för säkerhets skull" - därför också dagens brobyggare sina konstruktioner - antingen det behövs eller inte.
Jag säger bara Othmar Ammann. Brobyggarnas konung. :fakta
Hoppas AleX förlåter oss för kapningen.
 
Brobyggare överdimensionerar... jo tjena... :D

http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/byggartiklar/article265636.ece

Fast AleX, jag tror du kan lita på roffe och saeco, dom har gott omdöme, båda kör Trajja, och sånt folk kan man alltid lita på. :tungan

Fast du kör juh sån med..
Känns lite som Fem myror e fler än fyra elefanter...en ska bort:D

Jag säger bara Othmar Ammann. Brobyggarnas konung. :fakta
Hoppas AleX förlåter oss för kapningen.

Ha ha på tal om kapning ingen som e sugen på o kapa armeringsjärn i helgen:rolleyes:

Har varit o köpt 4st 8150 och 3st 10150 och ett 12x6000 slutade på 7300kr
 
Last edited:
Dränering då? Är det en källare/suterräng? Kolla på isodrän så kan du få lite tips.

Ps, lästips för konstruktionshungriga; BBK, BKR och andra konstruktionsregler hittar man gratis i pdf på Boverkets hemsida.


dränering blir enbart i golvet genom en brunn som går lite under makadamlagret och som har en pump (syns på bilden)
 
Last edited:
Mmm, många kloka människor kör Trajja. Och så jag då, förstås (hur var det med undantaget som...)

Bron i Kista ja, en sorglig historia som tjejen fick på skallen för. Men så var det ju en stålbalk som kollapsade, ett otäckt material som gör sig bäst i form av stänger eller linor, omsluten av en duktig mängd betong...

Det låter som en ordentlig armeringsbunt Du införskaffat, det kvalar nästan in som skyddsrumsarmering. Eller till och med minimiarmering enligt bronormen;-)

Lycka till nu, och som tidigare sagts så vill vi se duktigt med bilder från gropen!

Fast du kör juh sån med..
...Har varit o köpt 4st 8150 och 3st 10150 och ett 12x6000 slutade på 7300kr
 
Mmm, många kloka människor kör Trajja. Och så jag då, förstås (hur var det med undantaget som...)

Bron i Kista ja, en sorglig historia som tjejen fick på skallen för. Men så var det ju en stålbalk som kollapsade, ett otäckt material som gör sig bäst i form av stänger eller linor, omsluten av en duktig mängd betong...

Det låter som en ordentlig armeringsbunt Du införskaffat, det kvalar nästan in som skyddsrumsarmering. Eller till och med minimiarmering enligt bronormen;-)

Lycka till nu, och som tidigare sagts så vill vi se duktigt med bilder från gropen!


He he ja de va juh du som hade räknat på det :gnissla:Bugar

Bilder de kommer, ett litet smakprov från

Första bilden...
Välkomnande eller hur:D
Och andra bilden när makadammen är på plats
Här syn dessutom mina polska medarbetare( läs lillebrorbror o far)
 

Bifogat

  • SNC00235.jpg
    SNC00235.jpg
    243.3 KB · Visningar: 123
  • SNC00238.jpg
    SNC00238.jpg
    235.4 KB · Visningar: 140
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top