Beräkna betong/armering

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Eldrivna :va Varför, och varför har du så många? Nu blev jag nyfiken. Egna byggen?
Eldrivna för att de e väldigt billigt att köra max 3 kr milen i el.
Sen tycker jag att el rent allmänt är kul.
Jag räknar med att jag kommer 6mil på en laddning men är man snål i gasen så kan man komma upp mot 10mil.

De är fabriksbyggda hos renault i frankrike men de är byggda med elmotor istället för bensin så halva växellådan sitter kvar.

Anledningen till att jag har några är att batterierna i dessa bilar ofta har sköts på fel sätt och då har batterierna gått sönder och bilarna blivit stående.
Så jag har köpt och testar batterierna och bygger ihop fungerande batteripaket så bilarna kan rulla igen.

Ehhh ja just de.. åter till betongen, idag händer det lite till och bilderna kommer ikväll:gnissla

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tänkte på gnistregnet när Dina "polacker" skar armeringen:)

Betongen väger ca 2.5 ton/m3. Dessutom tillkommer lite vikt från dynamisk last när Du pumpar dit den, vi brukar räkna 15%.

Så - dimensionera formen för 0.12 m * 2 500 kg/m3 * 1.15 = 345 kg/m2. Man ska inte underskatta behovet av reglar och stämp när man tjafsar med valvgjutning...:gnissla

...Pyroeffekt:va...

...nån som har har koll på vilka krafter man kan förbereda sig på att väggarna och taken kommer få i gjutskedet...

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Vi la ett band som vi tryckte ner halvvägs i plattan innan den stelnat, sen när vi gjöt 20 cm klack på platten så täcktes andra halvan. Bandet ska även expandera i betongen.
Vet dock inte vad bandet hette :gnissla
Fogband kallade vi sånt om du talar om ett gummiliknande material med längsgående rillor.

Men de nutida experterna talar om svällband, bentonit och annat. Används klassiska fogband inte längre?

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Fogband kallade vi sånt om du talar om ett gummiliknande material med längsgående rillor.

Men de nutida experterna talar om svällband, bentonit och annat. Används klassiska fogband inte längre?

Vid högre vattentryck och framförallt i dilfogar används fogband av gummi och plast. Svällband fungerar inte i fogar där rörelser uppstår ... har vi lärt oss den hårda vägen. Men i gjutfog med genomgående armering fungerar det fint.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6

Betongen väger ca 2.5 ton/m3. Dessutom tillkommer lite vikt från dynamisk last när Du pumpar dit den, vi brukar räkna 15%.

Så - dimensionera formen för 0.12 m * 2 500 kg/m3 * 1.15 = 345 kg/m2. Man ska inte underskatta behovet av reglar och stämp när man tjafsar med valvgjutning...:gnissla

Ahh du mena så :D

Tackar för siffrorna tror det slutar med ett plockepinn där nere med reglar som går kors o tvärs

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu

En sak till, skicka i betongen i lugn takt, en form kan ge sig även om den är väl reglad och stämpad. Underskatta inte heller vikten av en bra vibrohantering, dina "polacker" är ju billiga i drift så stressa inte. :D

Tips från en som sett ett helt hiss-schakt på 5 våningar förstöras på grund av klantig gjutning i kombination med snålhet vid formbeställningen. Det blev billigt att såga schaktkanterna raka...

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Bra tips hittar Du i Betongbanken.

En s k "Doka-balk" av denna typ som syns på bilderna klarar att bära Ditt valv utan stämp i mitten av golvet med ett c/c på upp till en meter. Använder Du 2" * 8" skulle jag lägga ett c/c på ca 60 cm och vanlig 21 mm plyfa ovanpå dessa, om Du nu inte har tillgång till formluckor av standardtyp (formplyfa är dyrare men kan återanvändas, vanlig plyfa funkar utmärkt och lägger Du en plast på får Du en kanonyta men kan å andra sidan förlänga härdningstiden en del).

...tror det slutar med ett plockepinn där nere med reglar som går kors o tvärs

Mmm, nu är jag väl egentligen mer för den prefabricerade typen av betong men visst finns det ett antal exempel i min minnesbank på liknande lärdomar, t ex ett hyggligt antal kasserade vinkelväggar som i stället fick användas som kostsam stödmur... :brinnerup

...Tips från en som sett ett helt hiss-schakt på 5 våningar förstöras på grund av klantig gjutning i kombination med snålhet vid formbeställningen. Det blev billigt att såga schaktkanterna raka...

Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Lite försening av bilderna, de är skickade på framkallning :D

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Mmm, nu är jag väl egentligen mer för den prefabricerade typen av betong men visst finns det ett antal exempel i min minnesbank på liknande lärdomar, t ex ett hyggligt antal kasserade vinkelväggar som i stället fick användas som kostsam stödmur... :brinnerup

Har du nån länk på de som gick snett?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Bilderna har nu kommit från framkallningen:näsblod
Lite försiktigt så har formbrädor börjat tillverkas.
En avfuktare fick också komma ner i gropen

Bifogat

• SNC00330.jpg
    SNC00330.jpg
    230.2 KB · Visningar: 119
  • SNC00329.jpg
    SNC00329.jpg
    229.8 KB · Visningar: 140

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Va fan inte en enda kommentar på hela dagen nä då får jag väl jobba vidare o ta mer bilder då:näsblod

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Nej, men det var en plyfaform som gav sig så att det blev en "bula" på den delen som gjöts vertikalt i en fabrik (där gjuts väggar liggande på formbord).

Det upptäcktes i egenkontrollen, man gjöt nya väggar till kunden och de kasserade komponenterna används nu som stödmur vid fabrikens grusficka:)

Kom igen nu, inte tappa suget - fler bilder emotses av Din Fritzl-grop. De Du hitintills lagt upp ser finfina ut:)

Har du nån länk på de som gick snett?

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
byggtrådar som denna livar upp en tråkig arbetsdag i den digitala saltgruvan

Keep up the good work :tummenupp

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Nej, men det var en plyfaform som gav sig så att det blev en "bula" på den delen som gjöts vertikalt i en fabrik (där gjuts väggar liggande på formbord).

Det upptäcktes i egenkontrollen, man gjöt nya väggar till kunden och de kasserade komponenterna används nu som stödmur vid fabrikens grusficka:)

Kom igen nu, inte tappa suget - fler bilder emotses av Din Fritzl-grop. De Du hitintills lagt upp ser finfina ut:)

Ha ha suget finns där, bara inte tiden.
Kommer hem runt 20-22 på kvällarna från jobbet och då börjar jag ändå kl 8 på morgonen.

Fast de andra två hjälpredorna får man dra ut där de har juh sååå mycket att göra.. ( arga snickaren, äntligen hemma, topgear flickvänner mm)

Kom hem med rördelar igår vid 21.30 och de han sättas ihop så :D

byggtrådar som denna livar upp en tråkig arbetsdag i den digitala saltgruvan

Keep up the good work :tummenupp

Trevligt att de e fler som följer bygget

Stärker motivationen lite ( som om det inte vore nog att de blir kallare både ute och inne:banana

Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Så här på fredagen så kan man tänka sig att jag har mycket bilder att dela med mig av och att jag har världens story att berätta.
Men jag har inte ett skvatt att berätta.
Men under helgen så ska jag knäppa bilder som aldrig förr.
Så på måndag när ni kommer till jobbet så vet ni att de finns något o se fram emot:rolleyes:

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA