Beräkna hastighet

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hej håller på med ett projekt och vill räkna på den teoretiska hastigheten.
Dels för att få till det med en bra drevning.

Vet inte om jag är ute och cyklar men har klurat ut detta hittils.

Hjulets omkrets=0,94m (pi*2*r) radien är 15
Vxl lådan 4ans vxl 1:1 (tror jag iaf)
Varv på motorn ca 8000rpm
Drevning 16-39 alltså 2,43:1 förhållande

Då borde formeln bli : (8000/2,43)*0,94)=3094meter i minuten*60=ca 180km/h

Ska jag sluta röka eller är detta riktigt?

Last edited:
Stoppsladd skrev:
Hej håller på med ett projekt och vill räkna på den teoretiska hastigheten.
Dels för att få till det med en bra drevning.

Vet inte om jag är ute och cyklar men har klurat ut detta hittils.

Hjulets omkrets=0,94m (pi*2*r) radien är 15
Vxl lådan 4ans vxl 1:1 (tror jag iaf)
Varv på motorn ca 8000rpm
Drevning 16-39 alltså 2,43:1 förhållande

Då borde formeln bli : (8000/2,43)*0,94)=3094meter i minuten*60=ca 180km/h

Ska jag röka eller är detta riktigt?

De låter rimligt :tummenupp (sånt här e coolt)

Mr E

Är själv värdelös på området men man kan ju haja att luftmotståndet är den största bromsen i högre hastigheter. Du måste ta med detta. Cd och frontarea. Cd gånger frontarea behövs tror jag --> CdA. Om du altavistar dig fram så hittar du nog.

#Olsson# skrev:
Är själv värdelös på området men man kan ju haja att luftmotståndet är den största bromsen i högre hastigheter. Du måste ta med detta. Cd och frontarea. Cd gånger frontarea behövs tror jag --> CdA. Om du altavistar dig fram så hittar du nog.

ehh? det behöver du nog inte ta med i beräkningen, så länge han har 8000 varv på motorn kan det bara bli en hastighet i den växeln. sen kvittar det om han kör buss så länge rullcirkel, varv och utväxling är den samma.

Har för mig att sträckningen i däcket måste räknas med för att få hyggliga värden. Omkretsen ökar med hastigheten. Ökningen borde kunna antas vara linjär...

/a

Last edited:
Stoppsladd skrev:
Okej. :tummenupp

Om ni lägger märke till hjulens storlek så kanske ni fattar vad det är vi leker med :hihi
Jo jag har själv funderat på samma sak :hihi o du har mer eller mindre
svaret på denna fråga :banana

Mr E

pakopak skrev:
oj, med 4 vxl? nice om ni lyckas få upp den i 180, krävs film då!!! :tummenupp

Jo men tyvär är det nog så att när man ser värdena jag fått fram så är nog inte 4ans växel 1:1. Snarare 2:1 och då borde man ju få en hastighet på ca 90km/h och det är nog närmare sanningen.

Men den går grymt bra just nu iaf

pakopak skrev:
ehh? det behöver du nog inte ta med i beräkningen, så länge han har 8000 varv på motorn kan det bara bli en hastighet i den växeln. sen kvittar det om han kör buss så länge rullcirkel, varv och utväxling är den samma.

Om frågan är hur saken skall drevas så är det JUST detta som måste tas med i beräkningen. Drevningen bör ju väljas så att hojen kan varva ut på högsta växeln, annars når man ju aldrig dom 8000 varven på den växeln (utom med bakänden i depåstöd).

Näsvis fråga till originalpostaren: Visst kan växellådan ha 1:1 på 4:an men har motorn ingen primärutväxling, eller räknar du in den i "växellådan"?
Hur mycket effekt, ungefär, kan motorn ge? Genom att jämföra med andra hojar med liknande luftmotstånd och effekt kan du gissa ganska bra vilken topphastighet du kan sikta på.

OH- skrev:
Om frågan är hur saken skall drevas så är det JUST detta som måste tas med i beräkningen. Drevningen bör ju väljas så att hojen kan varva ut på högsta växeln, annars når man ju aldrig dom 8000 varven på den växeln (utom med bakänden i depåstöd).

Näsvis fråga till originalpostaren: Visst kan växellådan ha 1:1 på 4:an men har motorn ingen primärutväxling, eller räknar du in den i "växellådan"?
Hur mycket effekt, ungefär, kan motorn ge? Genom att jämföra med andra hojar med liknande luftmotstånd och effekt kan du gissa ganska bra vilken topphastighet du kan sikta på.

Du sa just nåt som jag inte riktigt tänkt på. Det där med primärutväxling. Veven kanske gör 2 varv mot ett varv på kopplingen och att 4ans växel efter det är ca 1:1. Men då har jag i princip ett 2:1 förhållnade mellan vev och utgående drev axeln. (om det var så du menade)

I dags läget skulle jag tippa på att den ger ca 6-7hkr och väger ca 35-40 kg.
Ville räkna lite på det eftersom det är inte så kul att köpa drev eller drevämnen för att prova sig fram. kostar ju en slant trots allt.

Last edited:
Det kanske säkraste är väl att ta ur tändstiftet, lägga i högsta växlen med bakhjulet upplyft.

Rotera 100 varv på vevaxeln och räkna antalet varv hjulet snurrar + den sträckan på hjulet som överstiger det sista hela rotationen.
Då skall du ju oxå ha mätt omkretsen på hjulet för att få fram resultatet.

Om motorn varvar 7000 rpm och du har roterat vevaxlen 100 varv blir ju formlen "sträcka X 70" , där sträckan motsvarar "omkretsen X antal varv" för att få fram vad som hade blivit tillryggalagd sträcka på en minut.
Sen tar du det "total sträcka X 60" för att få fram hur långt du hunnit på en timme och då har du fått fram km/h om man förutsätter att du håller 7000 rpm konstant i en timme.

På så vis behöver du inte veta utväxling på högsta växel eller aktuell drevning eller några andra variabler utan det blir rätt, med undantag för varvräknarens eventuella felvisning.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...