Beräkna snitthastighet i Excel?

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Hallå
Håller på med ett träningsprogram i Excel men får inte rätt format på snitthastighet.
Jag har en kolumn Distans i kilometer (format Tal, ex 32,25) och en kolumn Tid (format Tid, ex 01:05:16) Hur ska jag formatera en beräkningscell för att få fram snitthastigheten i km/h?
Tacksam för svar
Joel

joelwideqvist skrev:
Hallå
Håller på med ett träningsprogram i Excel men får inte rätt format på snitthastighet.
Jag har en kolumn Distans i kilometer (format Tal, ex 32,25) och en kolumn Tid (format Tid, ex 01:05:16) Hur ska jag formatera en beräkningscell för att få fram snitthastigheten i km/h?
Tacksam för svar
Joel
Jag skulle göra om allt till meter och sekunder för att sedan räkna ut hastigheten i m/s. Multiplicera sedan resultatet med 3,6 så får du hastigheten i km/h.

//\//\

EDIT: Gjorde ett litet test i Excel där jag med funktioner gjorde om hh:mm:ss till sekunder, tyvärr går det ej att bifoga *.xls filer här.

Last edited:
Mojje skrev:
Jag skulle göra om allt till meter och sekunder för att sedan räkna ut hastigheten i m/s. Multiplicera sedan resultatet med 3,6 så får du hastigheten i km/h.

Tack Mojje du fick mig att tänka i nya banor! Letade efter en direktfunktion men ditt tips gav mig idén att använda funktionen TIDVÄRDE istället. Problems solved och tack igen.
/Joel

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick