Berg eller jordvärme?

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Eldar idag bara med ved. Men vedpannan sjunger på sista versen så nåt nytt behövs och värmepump känns lockande. Har ju egen skog så veden är ju så gott som gratis. Så kommer inte ta bort vedeldningen helt vid en ev installation. Har en åkerplätt 30m ifrån huset med bra markförhållanden för jordvärme. Dock tycker jag det blir mycket jobb med återställning efteråt. Skulle tro jag behöver minst 500m slang och borrhål runt 175m. Vad är effektivast. Borra är väl dyrare men marken blir ju så gott som orörd. Vilken pump är att rek. Nibe, ctc, ivt. bosch? Annan?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kronpucko, du får ju naturligtvis autosvaret här på sporthoj: BORRA för fn :yoparty:banana:D

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Plöja ned slang syns ju knappt efteråt.

Sen vad har åkern till om du inte brukar den, för brukar du den lär det ju inte synas ett dyft efter plöjning.

Jag hade kört med slang.

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Plöja ner slang har jag aldrig hört nån som gjort. Den ska väl ner på 1m djup och det finns nog säkert en å annan stor sten i backen med. Åkern brukas inte än jag slår den varje år för syns skull.

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Är det inga stenar i backen skulle det säkert gå med en större grävare. Grannen har iaf 3 stora stenrösen på sin åker efter han grävde ner sin slang.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Som sagt, går det att plöja slangen så är det att föredra framför att borra. Det brukar vara billigare än borrning men begränsningen brukar ju ligga i hur mycket yta man har att röra sig på då det går åt mycket mer slang än vid borrning.

Angående pumpar så är många likvärdiga med varandra, Bosch delar innanmäte med XXX (IVT?) till exempel men priset skiljer några kronor. Sök efter oberoende tester och jämför garantier, men i slutänden så är dagens pumpar försumbart skiljbara i både pris och effektivitet oavsett vad säljarna säger.

Bygget jag är på nu har precis fått en Bosch-pump installerad mot ett borrhål på 220 meter och den låg bra i pris mot till exempel IVT och värmepumpskillen som monterade luftvärmepumpen jag köpte i december som byggfläkt i huset sa att det har varit mindre problem med Boschen kontra CTC-pumpar. Och då installerar och säljer han själv CTC men inte Bosch... Nu känner vi varandra så jag misstänker att det var därför han nämnde det, dumt annars att förstöra sin egen marknad.
Han nämnde någon pump som skulle lanseras nu i vår med en nyare teknik som skulle vara riktigt effektiv men inte fan kommer jag ihåg namnet på den. Jag kan fråga honom när jag träffar honom.

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Ytan är inget problem. Tror att slangplöjning går bort då man ser en del stora stenar som precis sticker upp.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Då kanske det blir billigare att borra. Grävmaskin lär väl kosta 600:-/h ex avgifter och det går ju åt några timmar. Borrning är gjort ganska snabbt men där tar de ju bra betalt av andra anledningar.
Försök hitta någon som har gjort en markvärmeinstallation och kolla vad deras förhållanden var och vad de pyntade, byggahus-forumet är bra för ändamålet.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Inte CTC. Maken till sämre varmvattenkapacitet i en modern värmepump har jag aldrig varit med om.
Thermia eller Nibe är det jag skulle välja och då har jag ca 600 Berg och jordvärmeinstallationer i ryggen.
Om du har plats så ta gärna en Splitanläggning med separat Acktank för att få upp varmvattenvolymen från brukliga 150-180L till va 300L.
Jordvärme har en ful förmåga att förstöra tomtmark och fel uträknat så kan det bli permafrost runt slangarna. Bergvärme kan även användas som komfortkyla på sommaren om man kostar på lite extra.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har 245kvm tidig 90-tals kåk, Nibe 1245 och 800 meter kollektorslang på gården. Funkar hela vintern. 23timmar tillskott på 3 år..
På firman står en motsvarande 1145:a med två hål på 155m styck med mycket god tillgång på grundvatten, värmer 800kvm hyggligt. Borrningen blev inte så dyr tack vare att det var 8m till berget. Det beror mycket på hur mycket liner du behöver lägga i.
Här kan du kolla hur det ser ut runtomkring dig (värden på dina grannars hål) http://www.sgu.se/sgu/
Jag tycker med min lilla sammanställning (på tre års drift på de olika installationerna) att jordvärmen ger mer energi april-oktober.
December -feb/mars finns där mer att hämta ur borrhålet. Men som sagt, det är enkelt dragna slutsatser utan större fakta..

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Har ju idag 2st acctankar på 500lst å tanken är att behålla den ena som har 120l vvberedare å koppla ihop med pumpen. Har vissa pumpar möjlighet till solvärme eller brukar det sitta i tanken?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Inte CTC. Maken till sämre varmvattenkapacitet i en modern värmepump har jag aldrig varit med om.
Thermia eller Nibe är det jag skulle välja och då har jag ca 600 Berg och jordvärmeinstallationer i ryggen.
Om du har plats så ta gärna en Splitanläggning med separat Acktank för att få upp varmvattenvolymen från brukliga 150-180L till va 300L.

Det ska jag vidarebefodra till min polare som är återförsäljare för CTC och höjer dem till skyarna varje gång :D
Jag ratar CTC av personliga skäl då deras säljare är ett riktigt ärkepucko som stod och ljög för mig på en mässa och när jag ifrågasatte det så blev han jävligt sur och menade att jag minsann kanske skulle ha fjärrvärme även i fortsättningen :brinnerup
Nibes nya är väl den med mest varmvatten på marknaden, 250liter redigt varmt? Läste någon jämförelse nyligen men frågan är ju om de alla mäts på samma sätt eller om de har sina egna metoder...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det ska jag vidarebefodra till min polare som är återförsäljare för CTC och höjer dem till skyarna varje gång :D
Jag ratar CTC av personliga skäl då deras säljare är ett riktigt ärkepucko som stod och ljög för mig på en mässa och när jag ifrågasatte det så blev han jävligt sur och menade att jag minsann kanske skulle ha fjärrvärme även i fortsättningen :brinnerup
Nibes nya är väl den med mest varmvatten på marknaden, 250liter redigt varmt? Läste någon jämförelse nyligen men frågan är ju om de alla mäts på samma sätt eller om de har sina egna metoder...

Skall du rata produkter efter ifall säljarna ljuger, lär det inte bli så värst mycket köpt.:glömdet

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Skall du rata produkter efter ifall säljarna ljuger, lär det inte bli så värst mycket köpt.:glömdet

Sant, men detta var så idiotiskt så man blev förbluffad. Och sen reaktionen på honom efter att jag ifrågasatte honom var nog spiken i kistan.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping