Från Stockholm kan man köra norr om Mälaren och parallellt med E18. Tar naturligtvis tid, särskilt om man inte kört vägen förut. Hjälsta, Långtora, Sparrsätra, Tortuna, Tillberga, Skultuna och Ramnäs är omväxlande smal och krokig och rak och bred men utan trafik!
Vidare från Ramnäs 233 till Kopparberg därefter 63 förbi Filipstad knappt en mil. Höger mot Sunnemo, vänster innan mot Munkfors och vidare mot Sunne. Därifrån västerut mot Charlottenberg över Gräsmark.
Förbi Kongsvinger är det ofta mycket trafik och ner till Oslo är väl inte lysande men har man inte varit där så tycker jag det är värt ett besök.
Jag har varit där så jag kör väster om Mjösa upp till Gjövik. Västerut mot Fagernes där jag campat för många år sedan. Det är vackert som det vanligtvis är i Norge men hur campingen är nu kan jag inte svara på.
Sedan över Gol och Geilo mot Bergen är mitt val. Tänk på att det kan vara kallt, särskilt på fjället, och att det
kan regna i Norge.
Tunnlarna har numera vanligtvis belysning men det blir ändå väldigt mörkt. Jag föredrar mörkt visir framför solglasögon. Lättare att fälla upp än för att se än att peta ner solglasögon. Man
bör kanske ta av sig solglasögonen innan varje tunnel och sedan ta på dem igen ifall det är sol på andra sidan. De behöver inte vara raka och underlaget är ibland inte det bästa men är inget problem om man anpassar farten.
Trevlig resa