Bergvärme V/S Luft Vatten. Bedragare hela bunten???

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Husets värmepanna pajjade nån vecka sedan så jag skickade ut en offertförfrågan via nån offertservice.

woww, vad svaren varierade, trots de offererat samma sak.....

Vatten/luft där fyra företag gav priser mellan 80.000:- till 127.000:-
FÖR EXAKT SAMMA GREJJER:va'

Bergvärme fick vi pris från 6 olika borrare/installatörer, med priser från 122.000:- till 185.000:- (Dyraste var iofs ett annat märke, de andra var IVT)


Är det så höga marginaler inom detta??

Nån som kan ge råd om vad jag ska göra för att komma billigare undan, men ändå får en bra värmepump??

(hade planerat köpa gathoj, för de pengar som blir över:huvet men med dessa offerter blir det inget:huvet:huvet:huvet)

Förslag mottages tacksamt....
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ja du, alla vill tjäna pengar och vissa mer än andra. Och tyvärr så finns det så mycket jobb att det funkar, man behöver inte alltid vara billigast för att få jobb.
Kolla om du hittar installatörer utanför Stockholm, det kan bli billigare...
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Ja du, alla vill tjäna pengar och vissa mer än andra. Och tyvärr så finns det så mycket jobb att det funkar, man behöver inte alltid vara billigast för att få jobb.
Kolla om du hittar installatörer utanför Stockholm, det kan bli billigare...

Har hört mig för utanför Stockholm, bara där sjunker priset 15-20-25%

Jag är inte ute efter abslolut billigast.... självklart kostar det pengar, och man betalar för support m.m.. Det fattar jag.

Men så mycket för samma grejer??
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har hört mig för utanför Stockholm, bara där sjunker priset 15-20-25%

Jag är inte ute efter abslolut billigast.... självklart kostar det pengar, och man betalar för support m.m.. Det fattar jag.

Men så mycket för samma grejer??

Är det verkligen exakt samma grejor. Jag menar är det samma modell på värmepumpen exempelvis. Hur djupt har dom räknat med att borra. Om den ena räknar med att behöva borra lite djupare så blir det ju dyrare. Har dom klämt dit en annan värmepump för att dom bedömer att en annan modell inte räcker till så kanske det blir dyrare.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Sheeeet, 80 000:- för en luft/vattenpump, ni stockholmare blir verkligen pippade i arslet:arsele
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Beror troligen på vilken grossist firmorna tar prylarna ifrån te stor del... Som av en slump kollade ja upp listpris på ett VA T-rör 12 kromat idag... Dahl ville ha 108kr ink moms, Ahlsell ville ha 118kr EX moms... Blir ju nåra procents skillnad för samma pryl...

Edit: Rinkabyrör ville ha 51,70kr för likvärdig produkt, dock ej VA... Vissa saker tycker ja de e grispriser på faktiskt...
 
Last edited:

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Jag satte in jordvärme hösten 04 och betalade 120 000 för allt o då grävde jag själv med hyrd maskin,,så 120 för berg med borr är väl inte så farligt,,eller??
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Bergvärme is the shit. Vi installerade en Nibe 1245 i vintras, kostade med borrning 132.500 inkl avdrag för ROT. Vi är supernöjda än så länge, kostnaden för uppvärmning är långt under kalkylen. Installerades av en lokal firma som flera i bekantskapskretsen rekommenderade.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Är det inte för att just slippa bli lurad av ockrare som man begär in offerter?
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Beror troligen på vilken grossist firmorna tar prylarna ifrån te stor del... Som av en slump kollade ja upp listpris på ett VA T-rör 12 kromat idag... Dahl ville ha 108kr ink moms, Ahlsell ville ha 118kr EX moms... Blir ju nåra procents skillnad för samma pryl...

Edit: Rinkabyrör ville ha 51,70kr för likvärdig produkt, dock ej VA... Vissa saker tycker ja de e grispriser på faktiskt...

Svårt att gå efter listpriser då firmorna har helt olika rabatter.
Det bästa är väl isf att ta den största firman eftersom dom troligtvis har bäst rabatter på Dahl eller Ahlsell.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Svårt att gå efter listpriser då firmorna har helt olika rabatter.
Det bästa är väl isf att ta den största firman eftersom dom troligtvis har bäst rabatter på Dahl eller Ahlsell.
Å vips får dom fler å fler kunder för att dom är stora, och inser att dom inte behöver hålla på å slåss med priset längre och ökar sina marginaler, och vips är dom dyrast plötsligt...
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Är det inte för att just slippa bli lurad av ockrare som man begär in offerter?

Joo, men skillnaden i offertpriset gjorde mig fundersam.

Kollade därför även vad det kostar att hyra en certifierad borrare, köpa pump från grossist & installera själv, och det blir ca 20.000:- billigare.. (men man får ju runthörnet garanti om den inte installeras av behörig installatör)

* Borrning 35000:-
(160m djup x 220:-/m inkl kollektorslang & kylmedie draget till insida vägg)
* Bergvärmepump 42000:-
* Elpanna m extra vv-beredare 14000:-
* Installationsmaterial, inkl expansionskärl ca 10000:-

Har jag missat nått???

OM ovan stämmer, innebär det att den BILLIGASTE installatören tjänar över 70.000:- för ett arbete de själva säger tar max 8-10 timmars arbete, då RUT** är 30% av totalkostnad för bergvärme.... skaplig timpeng..
(borrning sker oftast med underleverantör, och tar ca 2 dagar)

(**offertpris innan RUT 176.000:- minus RUT 30% = 123.200:- varav material och borrkostnad är ca 103.000:)

Å jag som trodde RUT-pengen var till för slutkund/konsument....
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Beror troligen på vilken grossist firmorna tar prylarna ifrån te stor del... Som av en slump kollade ja upp listpris på ett VA T-rör 12 kromat idag... Dahl ville ha 108kr ink moms, Ahlsell ville ha 118kr EX moms... Blir ju nåra procents skillnad för samma pryl...

Edit: Rinkabyrör ville ha 51,70kr för likvärdig produkt, dock ej VA... Vissa saker tycker ja de e grispriser på faktiskt...

Rör/VVS prylar är svajnigt dyrt i svea rike.
Köper du grejorna i Polen får du grejor till hela kåken för samma pris som grejorna till ett badrum i Sverige. :gnissla
Och det är exakt samma saker.
På riktigt.
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Joo, men skillnaden i offertpriset gjorde mig fundersam.

Kollade därför även vad det kostar att hyra en certifierad borrare, köpa pump från grossist & installera själv, och det blir ca 20.000:- billigare.. (men man får ju runthörnet garanti om den inte installeras av behörig installatör)

* Borrning 35000:-
(160m djup x 220:-/m inkl kollektorslang & kylmedie draget till insida vägg)
* Bergvärmepump 42000:-
* Elpanna m extra vv-beredare 14000:-
* Installationsmaterial, inkl expansionskärl ca 10000:-

Har jag missat nått???

OM ovan stämmer, innebär det att den BILLIGASTE installatören tjänar över 70.000:- för ett arbete de själva säger tar max 8-10 timmars arbete, då RUT** är 30% av totalkostnad för bergvärme.... skaplig timpeng..
(borrning sker oftast med underleverantör, och tar ca 2 dagar)

(**offertpris innan RUT 176.000:- minus RUT 30% = 123.200:- varav material och borrkostnad är ca 103.000:)

Å jag som trodde RUT-pengen var till för slutkund/konsument....

Jag räknar med en totalkostnad för bergvärme på 80', men då har jag haft tur att få tag på en pump till väldigt bra pris. Kommer att installeras av behörig firma men jag köper inte helentreprenad av någon utan har bokat borrning, installatör och elektriker separat. 200 meter hål ingår i det priset...
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jag räknar med en totalkostnad för bergvärme på 80', men då har jag haft tur att få tag på en pump till väldigt bra pris. Kommer att installeras av behörig firma men jag köper inte helentreprenad av någon utan har bokat borrning, installatör och elektriker separat. 200 meter hål ingår i det priset...

:yoparty

Riktigt bra pris.... vad köpte du för pump och vart köpte du den?
Kommer beställa en själv inom nån vecka.


Rör/VVS prylar är svajnigt dyrt i svea rike.
Köper du grejorna i Polen får du grejor till hela kåken för samma pris som grejorna till ett badrum i Sverige. :gnissla
Och det är exakt samma saker.
På riktigt.

Jag har hört fler som "känner" nån som köpt där, men ingen som vet vart eller kan ge en länk. Har du någon länk eller vet om nått företag man kan kontakta för att få en offert?
 
Last edited:

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
:yoparty

Riktigt bra pris.... vad köpte du för pump och vart köpte du den?
Kommer beställa en själv inom nån vecka.

Oops, blev visst lite sent svar. Pumpen är en Stiebel-Eltron WPC10, tyskt märke som kanske inte är så stort i sverige.

Min kalkyl verkar ha stämt, totalen hamnar runt 80' inklusive allt, och sen har jag dessutom sålt den gamla pelletspannan för 20'.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top