Berik 3213 2-delat ställ

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
Nicke skrev:
2040903Hmm... Jag får se när mitt kommer hem. Jag klämde inte på skydden speciellt men tyckte att det var en normal koloss med skenbensskydd, puck och knäskydd.

Det är ungefär så jag upplevde det också. Eftersom jag inte ens reflekterade över huruvida de var hårda eller jäkligt mjuka, så vill jag minnas att det kändes "normalt", varken till eller från.

Men ta du och kläm och skriv sedan ner det här i tråden, så vi får klarhet. Kommer ju inte kunna sova inatt annars! :lol

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Will do!

mesh skrev:
2040928 Det är ungefär så jag upplevde det också. Eftersom jag inte ens reflekterade över huruvida de var hårda eller jäkligt mjuka, så vill jag minnas att det kändes "normalt", varken till eller från.
Men ta du och kläm och skriv sedan ner det här i tråden, så vi får klarhet. Kommer ju inte kunna sova inatt annars! :lol

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Doable skrev:
2040728 Jag testade berik jacka o byxa häromdan. En sak jag tyckte var lite konstigt, var att byxorna zippades ihop med nåt innerfoder i jackan. Detta gjorde att jag kunde vika upp de nedersta 15 centimetrarna på jackan, så att några cm av ryggen skulle kunna bli oskyddad, vid ev. kas på asfalt. Visserligen har man ju ryggskydd under, men ska det verkligen vara så?

Det är det som är skillnaden mellan ett delbart ställ och jacka - byxor som går att koppla ihop.
detta är väl antagligen för att man skall kunna kombinera flera jackor - byxor i olika storlekar.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Doable skrev:
2040728 Jag testade berik jacka o byxa häromdan. En sak jag tyckte var lite konstigt, var att byxorna zippades ihop med nåt innerfoder i jackan. Detta gjorde att jag kunde vika upp de nedersta 15 centimetrarna på jackan, så att några cm av ryggen skulle kunna bli oskyddad, vid ev. kas på asfalt. Visserligen har man ju ryggskydd under, men ska det verkligen vara så?

Det ska relativt mycket till för att det ska kasa upp. Om man har stängt till på magen dvs. Risken att det ska kasa upp på asfalt är ju nästan obefintlig, men(!) om man har otur och glider av asfalten och in i lite terräng kan ju stället släpa över något som glipan kan greppa tag i och antingen slita upp så att du blir oskyddad eller mer otur greppa tag och ge dig ett otrevligt ryck etc etc.

Men, om fråga är om det ska vara så, så är svaret: Ja. :tungan
(det är mindre att vika på mitt Dainese...)

Jag kör med Dainese delat, och bekymrar mig dock inte för denna relativt låga risk. Finns betydligt viktigare saker att bekymra sig om när man kör hoj :hihi

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Satan! Skinnet kom idag men jag kan inte hämta det från Lapplands Väsby... nattjour och ska jobba hemifrån imorrn kväll. Rapport kommer på lördag!

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Nicke skrev:
2047551 Satan! Skinnet kom idag men jag kan inte hämta det från Lapplands Väsby... nattjour och ska jobba hemifrån imorrn kväll. Rapport kommer på lördag!

Det var snabba ryck om du beställde det i måndags! Kul. Vilken firma beställde du ifrån (kollade igenom tråden igen, men missade kanske om du skrivit det).

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Biturbo skrev:
2041324 Var provade du det? I stockholmsområdet eller?

Nej jag beställde ett från Duells till en polare men jag var ju såklart tvungen att testa det själv först :)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Tar det via en polare som beställde från Duells. Det tog en dag från beställning till paketet levererades. Hyfsat snabbt. Jag är sugen att köra till påsk och hann inte ens ställa frågan om det skulle hinna fram till dess.

Sandstrom skrev:
2048627 Det var snabba ryck om du beställde det i måndags! Kul. Vilken firma beställde du ifrån (kollade igenom tråden igen, men missade kanske om du skrivit det).

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
Nicke skrev:
2047551 Satan! Skinnet kom idag men jag kan inte hämta det från Lapplands Väsby... nattjour och ska jobba hemifrån imorrn kväll. Rapport kommer på lördag!

Jäklars, då var du snabbare än mig! Har också beställt, men jag kan nog inte hämta upp det förrän i slutet på nästa vecka :mad:
Men nu måste du fasen rapportera hur det var med knä-/benskydden! :lol

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Äntligen får man klämma på det!

Jäklar vad nöjd jag är - det sitter som en smäck! Får nog lida lite första vändan/vändorna men det kommer att bli kanon när det töjt sig litegrann. Ca 20 mm ovanför ögonen tunnar knäskyddet ut men det är omöjligt att sätta ner knät på det viset/stället. Känns mycket stabilt. Armbågsskydden går längs underarmen till ca 80 mm från där ärmen slutar. Det sitter skitbra men just nu något tight över bröstet.

Det satt förresten insydda öglor som man kan dra i för att enklare kunna dra på sig byxan. De såg jag inte när jag testade i butik.

Bifogat

• berik.jpg
    berik.jpg
    109.7 KB · Visningar: 193
Last edited:

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
Nicke skrev:
2052869 Jäklar vad nöjd jag är - det sitter som en smäck! Får nog lida lite första vändan/vändorna men det kommer att bli kanon när det töjt sig litegrann. Ca 20 mm ovanför ögonen tunnar knäskyddet ut men det är omöjligt att sätta ner knät på det viset/stället. Känns mycket stabilt. Armbågsskydden går längs underarmen till ca 80 mm från där ärmen slutar. Det sitter skitbra men just nu något tight över bröstet.

Det satt förresten insydda öglor som man kan dra i för att enklare kunna dra på sig byxan. De såg jag inte när jag testade i butik.

Snyggt ställ som tusan! Jag har beställt likadant, kommer väl i mitten-slutet på nästa vecka, hoppas jag :tummenupp Öglor? De missade jag också! :lol

Men, nu glömde du ju meddela hur det var med knäskydden! "Skumgummi", eller helt normala knä-/benskydd? :D

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Det är helt normala. Mjuk insida mot knät och hård på utsidan. Vad roligt att det snöar idag igen... :tomten

mesh skrev:
Men, nu glömde du ju meddela hur det var med knäskydden! "Skumgummi", eller helt normala knä-/benskydd? :D

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
660 SMC
Nicke skrev:
2053391 Det är helt normala. Mjuk insida mot knät och hård på utsidan. Vad roligt att det snöar idag igen... :tomten

Jag fick mitt gröna häromdagen. Jag är lite för lång och smal men ska försöka dra ut mitt ställ under veckans gång.

Bifogat

• berik sh.JPG
    berik sh.JPG
    130.4 KB · Visningar: 180

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Snyggt!

Poppler skrev:
2053426 Jag fick mitt gröna häromdagen. Jag är lite för lång och smal men ska försöka dra ut mitt ställ under veckans gång.

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
Nicke skrev:
2053391 Det är helt normala. Mjuk insida mot knät och hård på utsidan. Vad roligt att det snöar idag igen... :tomten

Det var precis så jag mindes det också! :tummenupp Undrar då hur någon här i tråden kunde uppleva dem som "mjuka" :va

Snöar gör det inte här, men det hjälper inte eftersom jag för tillfället saknar all skyddsutrustning förutom handskar :huvet

Poppler skrev:
2053426 Jag fick mitt gröna häromdagen. Jag är lite för lång och smal men ska försöka dra ut mitt ställ under veckans gång.

Det där var riktigt läckert! :tummenupp
Har beställt likadant ställ, fast svart/grått, samt en likadan hjälm fast svart (det är väl XR-1000?) :hjälm

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Det finns olika typer av skydd och olika "hårdheter" på dom.

Ta t ex ett halvarssons ryggskydd som heter Track. Det har ett mjukare/ledabarare skydd än t ex många "sköldpadde" ryggskydden. Dom med hårdplast. Bäst i test för att ta mot och fördela ut smällar är Track.
Så att det är ett mjukare skydd behöver inte vara lika med sämre.

Det man kan göra är att kolla upp vad det är för skydd i stället just där vid knäna.

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
660 SMC
mesh skrev:
2053532
Det där var riktigt läckert! :tummenupp
Har beställt likadant ställ, fast svart/grått, samt en likadan hjälm fast svart (det är väl XR-1000?) :hjälm

Japp, det är en Shoei XR-1000 Voltage. Förra årets modell som jag fick för 1900kr splitter ny när Honda hade utförsäljning för några veckor sedan :banana

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
Poppler skrev:
2054083 Japp, det är en Shoei XR-1000 Voltage. Förra årets modell som jag fick för 1900kr splitter ny när Honda hade utförsäljning för några veckor sedan :banana

Ah, lyllos! Jag kom dit för sent (visste inte ens att de hade rea-jox den helgen, utan åkte dit rent spontant för att testa skinnställ), så det fanns bara fel storlekar kvar :rolleyes:

Dessvärre testade jag inte Berikstället med ryggskydd. Hoppas fasen jag får plats med det nu bara :confused: :va

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024