Besöka Italia!!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Blir semester till italien i skiftet till Oktober. Ska besöka Imola och se på World Superbikes 1 oktober tänkte vi (tjejen och jag).

Tänkte ju även ta och besöka lite andra saker som kan inprinta sig i minnet, t.ex vulkaner, medeltida fornlämningar, venedig osv. Men vi är inte så bra på direkta namn osv, kan ni hjälpa till?

Någon som kanske bor där som vill mötas upp någon dag för lokal guidening?

Vi tänkte hyra bil hela veckan och cruisa italien så gott vi kan. Vi tar in på hotell / vandrarhem utefter vart vi "landar" varje dag.

Tacksam för lite råd o tips!

Swedie skrev:
2341643 Blir semester till italien i skiftet till Oktober. Ska besöka Imola och se på World Superbikes 1 oktober tänkte vi (tjejen och jag).

Tänkte ju även ta och besöka lite andra saker som kan inprinta sig i minnet, t.ex vulkaner, medeltida fornlämningar, venedig osv. Men vi är inte så bra på direkta namn osv, kan ni hjälpa till?

Vi tänkte hyra bil hela veckan och cruisa italien så gott vi kan. Vi tar in på hotell / vandrarhem utefter vart vi "landar" varje dag.

Med risk för att bli dumförklarad... Är World Superbikes och vanliga Superbike samma sak? Hursomhelst, jag var och kikade på superbike på Road America tidigare i år och det var helt OK. :tummenupp

I Italien äter man.

Swedie skrev:
2341643 Blir semester till italien i skiftet till Oktober. Ska besöka Imola och se på World Superbikes 1 oktober tänkte vi (tjejen och jag).

Inte så mycket till tips kanske, men venedig är grymt överskattat. Ett svindyrt disneyland för vuxna är det. Fullt med duvor, i mitt tycke är hela stan är rätt skabbig. Men har ni möjlighet ska ni kolla pompeji, det är rätt häftigt att gå runt i den utgrävda staden. Florence är också väldigt fint.

Swedie skrev:
2341643

Jag skulle kunna ge en miljon tips och råd. Om du berättar lite i vilken del av Italien ni vill röra er så blir det lite lättare. Var i venedig för en vecka sen så jag kan ge er ett bra tips på boende.

Vanligtvis brukar det vara rätt så dyrt att bo där men jag känner till ett trestjärnigt hotell i Centrala Venedig som gick på 60 euro per pers./natt... kanske blir något dyrare om man e utlänning. Tyvär glömde jag nummret dit i bilen i Italien. När jag ser brorsan på MSN nästa gång kan jag be honnom hämta nummret om ni vill.

jag bodde i italien i en månad för två år sedan. Ni bara måste åka till Capri eller till systerön... kommer dock inte ihåg vad den hette, men det är bara att fråga nämsta turistinformation.
Capri var det absolut vackraste jag någonsin sett!!!! Var som paradiset!!
Om ni vill se mäktiga platser ska ni ta er till Pompei som ligger lite söder om Napoli. Du har säkert hört om staden som blev täckt av magma vid ett av Versuvius utbrott.
Åk även till Rom och besök s. Peters kyrkan... en helt otrolig upplevelse!! glöm inte att gå upp i kupolen och se ut över hela rom... mäktigt!!!!

Santo skrev:
2341732 Jag skulle kunna ge en miljon tips och råd. Om du berättar lite i vilken del av Italien ni vill röra er så blir det lite lättare. Var i venedig för en vecka sen så jag kan ge er ett bra tips på boende.

Vanligtvis brukar det vara rätt så dyrt att bo där men jag känner till ett trestjärnigt hotell i Centrala Venedig som gick på 60 euro per pers./natt... kanske blir något dyrare om man e utlänning. Tyvär glömde jag nummret dit i bilen i Italien. När jag ser brorsan på MSN nästa gång kan jag be honnom hämta nummret om ni vill.

Det blir nog att utgå från Bologna, då vi ska se WSBK på Imola den 1 oktober.
Så tips söderut därifrån :) Vi har tänkt att bila oss fram och vi beräknar att stanna i Italien i 11 dagar.

På en vecka hinner man inte med mycket om man vill resa runt. Slängde ihop en liten rutt ni kan ta som har lite av allt;

Havet, staden, naturen och romantiken :)

En vecka, 7 dagar:

Dag 1. Bologna-Roma med en fikapaus i Porto Fino. Blir en liten omväg till Rom men Porto Fino en ett litet ställe, en hamn, en by som är värt att offra ett öga för att få se.

Dag 2. Rom
Dag 3. Rom
Dag 4. Rom

Dag 4 (eftermiddag/kväll). Rom-Parco nazionale d'Abruzzo. Dett a är ett naturrservat som är hel otroligt supefint. Natur, forsar, källvatten, vyer. Helt underbart. ETT MÅSTE.

Dag 5.PNd'A

Dag 6. PNd'A-Venedig. Det har varit en hektisk vecka. Ni är båda mycket trötta efter att ha gått/vandrat mycket. Här kan ni sitta o kramas i två dagar i en gondol och bara mysa. MEN ni kan inte ha varit här utan att ha sett Hertingens (dukens) palats. Kultur mina vänner.

Dag 7. Venedig

Kom ihog detta: Res inte med skinga på ögonen (Italienskt ordspråk). Ta reda på vart ni är och vad ni ser. Kulturera er så att ni slipper svara "åkt omkring lite här o där o tittat på saker" på frågan "vad har ni gjort?" :)

Detta var ett tips med mycket övergripande information. När ni stabilerat en mer exakt resplan, kan ni återkomma så kan jag dela med mig lite av mina kunskaper riktade mot specifika platser som ni avser besöka.

Bifogat

• tripp.jpg
    tripp.jpg
    135.2 KB · Visningar: 57
Last edited:
Alicia skrev:
2342005 Jag kommer inte vilja åka hem, speciellt inte nu när man ser massa vackra bilder.
Tänk på att de förmodligen inte är tagna på hösten. Det är inte nödvändigtvis soligt och fint i Italien i oktober. Hotellen brukar stänga sina utomhuspooler den sista sept därför att det därefter inte brukar vara bra badväder.

Är ni i Bologna är det väldigt nära till Toscana. Där är det verkligt trevligt. Firenze, Siena, Greve in Chianti, Monte Pulciano, Pisa etc ligger alla inom relativt liten yta. Lämpligt om man inte vill tillbringa alltför mycket tid i bilen. La Spezia och Cinque Terre är det många som gillar. Dock inte jag. Påminner iaf om Amalfikusten som många också säger sig gilla. Dock inte jag. Fördelen med Cinque Terre är iaf att det ligger nära Toscana, kan va en åtta-nio mil från Pisa. Vill ni bada trots dåligt väder kan ni sticka ner till Saturnia. Där finns ett litet vattenfall med 37-gradigt vatten som man kan duscha i. Najsigt som fasen. Enda haken är att ni kommer att lukta som uppstigna ur helvetet. Vattnet är mycket svavelhaltigt.

Är ni inte rädda för att ta i lite kan ni nog tjäna lite extra racepengar på vindruvsplockning. Det borde vara säsong för det när ni är där. Mugello ligger förresten också i krokarna. Tre mil norr om Firenze. Ni passerar (nästan) banan på vägen från Bologna till Firenze. Kolla efter skyltar mot Scarperia (ev Borgo di San Lorenzo, minns inte riktigt).

Ajja, det är svårt att komma helt fel på det i Italien. Toscana gillar jag bäst, men så har jag inte varit i hela Italien heller :)

Ett allmänt tips. Om ni vill äta gott skall ni undvika turisthaken nära turistattraktionerna (runt Ponto Rialto i Venedig, Duomo i Firenze osv, helt enkelt alla platser som alla turister måste besöka). Där är maten dyr och dålig. De ställena handlar om att servera så många så möjligt på så kort tid som möjligt. Vinerna de serverar där är ofta sämre än dåliga.

Leta upp en Aggroturismo (stavning?) resturang, dom andvänder grönsaker/djur etc etc från egna gården till 60% av måltiden och är inte särskilt dyrt (enligt mig) att käka där, åt en 7 (!!!!!!) rätters måltid och kan lova att ALLT dom serverade var sånt man kunde äta sig mätt på, var ju dock tvungen att chilla lite så man pallade med den sista stora varmrätten, helstekt kanin mkt mkt gott mkt mkt värt och man har fritt vin genom hela måltiden :) alla fall där vi käkade, var dock lite norr om era resplaner i Imperia i nordvästra Italien, ska dock finnas runt om i hela Italien va jag förstod.

Bra att veta
sinistra = vänster
diritto = rakt fram
destra = höger :)

Sen är en färdator 100% nödvändigt om ni inte vill tillbringa åtskilliga timmar till att testa er fram <-- rekommenderas starkt. Tog mig 3 dar att kunna vägen från centrum till villan vi bodde i till 100%.

Nu åker ni ju visserligen japs men är man i Bologna så är man också i staden där Ducati tillverkas. Visningar nästan dagligen. :)

Har bara varit i Rom & det rekomenderar jag,
Coluseum,Vatikanstaten,st Peters kyrkan m,m
Mäktigt som fan!

Vi åker dit för att se WSBK. Sen är det andra huvudmålet att se Vesuvio.
Johnny diggar vulkaner med mera. Kommer att bli en rätt enkel rutt neråt, finns en del småstäder och sjöar som man kan besöka. Se lite av det italienska lantlivet. Någon som har hört talas om Castiglione det Lago och Magione (fanns visst en racingbana där), Montefiascone och Lago di Bolsena.
Små ställen påväg mot Rom. Efter Rom blir det Vesuvio och Pompei.

-Hijacking mode on-

Någon som har varit i San Biagio, något att rekomendera? Vilken större stad ligger det nära? :gnissla :confused:

-Hijacking mode off-

Trevlig resa, Italien är otroligt vackert! :tummenupp

Får man kapa tråden lite? Ska dra till Milano med Ryanair i slutet på september, och letar ffa boende. Har funderingar på något ställe norr om Milano, typ Como, eller liknande, lämpligt som basecamp?
Vilka är "måstena" (katedralen i Milano, vad mer?). Vandring i bergen? Tipsa gärna!

Montefiascone och Lago di Bolsena e fina ställen. Lago di Vico ligger där i närheten oxo som är riktigt fin. Om ni ändå ska vara i de krokarna kan jag rekommendera att ni stannar till i närheten av Viterbo och tar ett dopp i de varma källorna.

Som någon tidigare nämnde; denna period kan vara ganska så regning i Italien så räkna inte med 100% solsken.

Santo skrev:
2342951 Montefiascone och Lago di Bolsena e fina ställen. Lago di Vico ligger där i närheten oxo som är riktigt fin. Om ni ändå ska vara i de krokarna kan jag rekommendera att ni stannar till i närheten av Viterbo och tar ett dopp i de varma källorna.

Som någon tidigare nämnde; denna period kan vara ganska så regning i Italien så räkna inte med 100% solsken.

Varma källor låter bra =)
Vi åker inte till Italien för vädrets skull. Vi har haft nog med sol här i Sverige i år. Italien blev just pågrund av WSBK, sen när man ändå är där så kan man passa på att se lite annat också. Jag har aldrig varit utomlands så bara att se något annat än Sverige ska bli jättekul.
Vi är vana att åka långa sträckor med bil så det blir nog inga problem.
Tack för alla tips.

Alicia skrev:
2342979 Varma källor låter bra =)
Detta är Saturnia. Vattenfallet i bakgrunden håller ungefär samma temperatur som man har i duschen. Det finns ett lyxigt spa nån kilometer därifrån. Swedie vet att du är värd det ;)

Det ligger inte långt från motorvägen Bologna-Rom(-Neapel o Vesuvio). Finns massor av bilder på Google. Sök på Saturnia.

Edit: Travel Lady har gjort en artikel om spat: http://www.travellady.com/Issues/December04/1025TermediSaturnia.htm

Bifogat

• Saturnia.jpg
    Saturnia.jpg
    24 KB · Visningar: 80
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick