Besöka Italia!!

Alicia skrev:
2352756 Någon som har några tips på vandrarhem, hotell, boende överhuvudtaget?

Kan rekomendrea Lonely planet italien :mattias
Jag har ju en personlig guide när jag är där, men den kan mkt, och det står
priser, kartor och nyttiga se/vad göra saker :)

Jag ska dit en sväng i september tror jag, en weekend i Rom med lite fest :tummenupp

En liten bit från Venedig ligger Rimini, en rätt soft kuststad med stränder. En skön avdunkad gammal charterresemål från 70-talet, nära till San Marino (fristad) - en trevlig halvdags utflyktsmål. Där kan man hyra ducati hojar per timme eller dag för en billig peng. Om jag inte finns fel så är det i detta område som Rossi är uppvuxen i (kan ha fel).

Snart dags att börja detaljplanera... Ducati-fabriken är ju inbokad, samt även nån park eller så. Vad finns det för bergsområden av intresse? Ska vara lite österike-likt... stora saker. hehe

Vulkaner, gejsrar (om det finns), fordtidsminnen, rossis hemstad kanske, gruvor o sånt.

Swedie skrev:
2354114 ...Text text text..
Kom just hem efter 11 dagar i Italien. Vi gjorde Rom på 1½ dag och såg alla turistsaker. Helt klart värt att spendera 2-3 dagar där, men jag vet inte om det är rekomenderat att köra bil i centrala Rom.. ;)
Sen hade vi en vecka i ett hus på landet i Toscana. Vilket område. Hela Toscana är häpnadsväckande. Vart man än stannar, så har man vyer på flera mil åt alla håll. Det måste upplevas, man kan inte fånga det på bild. :) Florens är en trevlig stad. Sen om man ändå är i området, så bör man ju ha sett Lutande Tornet i Pisa? :) Jag tycker även att Siena är värt ett besök. En väldigt fin stad, men som på alla andra ställen är det mycket turister. Men det borde ju ha lugnat sig i Oktober..
Slänger upp ett par bilder som jag tog i Toscana också! =)
Sen finns det ju mycket goda viner till bra priser också! :tummenupp

EDIT: Blev nåt tjall när jag försökte ladda upp flera bilder. Men men.. :)

Bifogat

• vybild.jpg
    vybild.jpg
    121.7 KB · Visningar: 53
Bingo skrev:
2342185
Är ni i Bologna är det väldigt nära till Toscana. Där är det verkligt trevligt. Firenze, Siena, Greve in Chianti, Monte Pulciano, Pisa etc ligger alla inom relativt liten yta.
I det området var jag en vecka förra året (eller året innan, svårt att komma ihåg allt) och det var inte toppen. Trafiken var hemsk på alla småvägar med långsamma traktorer i precis ALLA uppförsbackar. Och det är ganska många det.
Men tydligen är det ett fint shopingparadis med sko-outlets och sånt. Min sambo och svärmor guidade mig igenom alla tror jag.
Pizzan är inget höjdarkäk generellt men pastan är tokfin. Mycket bra rödvin om man frågar servitörerna. Fast jag kan väldigt lite om det å andra sidan.
Men som sagt, det kan nog vara lite svalt där om ni åker sent på året.

Nu är iaf resan beställt och vi kommer kruisa italien i en Ford Fiesta 1.4. Jää! Klår väl iaf plastlådan Peugeot 107. Ska ju ändå klara maxfart på motorvägen :D

Ska bli riktigt kul iaf. Kanske påminner lite om min "lilla" roadtrip i USA :lol

Fakkverk skrev:
2342389 Nu åker ni ju visserligen japs men är man i Bologna så är man också i staden där Ducati tillverkas. Visningar nästan dagligen. :)

Jag var där för bara några veckor sedan. Tyckte det var en riktigt bra guidad tur i fabriken och i deras museum. :tummenupp Fint att det var gratis också.

Italien är ett dyrt land:) Var där med bil för en vecka sen, var ute i europa med tre kompisar i ett par veckor.

Tänkte stanna i Milano ett par dagar men bara att parkera bilen kostade 600 sek/dag:tummenupp var iofs ganska centralt men vi drog ut på landet istället....

Malmus skrev:
2377508 Italien är ett dyrt land:)
Som alla euroländer är numera, sägs det. Andra säger att det är värre på vissa ställen, tydligen på alla ställen jag varit på då.
Det mest störande är dock mentaliteten, exempel är Santos första inlägg i tråden där han misstänker att italjenare och andra har olika prislistor på hotellen, snacka om underutvecklat.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick