Besöka SPA och LeMans

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Då jag har fått order av chefen att köra min snoriga lillasyster till normandie då hon skall gå ett utbytesår i fransk skola så tänkte jag att förutom att besöka krigskyrkogårdar så vore lite racehistoria på sin plats.
Därför planerar jag in ett besök på LeMans för att om möjligt åka Bugatti slingan (13km vanlig väg), på hemvägen hade jag dessutom tänkt åka till SPA för att köra den klassiska vägslingan där. Problemet är bara att jag trots idogt googlande inte har lyckats hitta kartor över någon av banorna.

Har ni några andra tips på racehistoria som bör besökas i NV Frankrike eller benelux?

Last edited:

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Hoj
ART GSX-R1000
Tjena
Precis tebaks från Spa
den delen som är bana numera är inte allmän väg längre.
Däremot är den gamla sträckningen öppen att fara på.
Åk till Stavelot och gå på motormuseumet, där finns en landskaps karta med gamla banan.
Glöm inte Nordslingan på vägen hem.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Inga andra tips på vad som ur racehistorisk synvinkel är värt att se?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Boris JR skrev:
2416206 Inga andra tips på vad som ur racehistorisk synvinkel är värt att se?
Tyvärr inte men eftersom du nämner krigskyrkogårdar passar jag på att nämna Verdun, men det kanske är ett av de områden du redan har i åtanke. Verdun lämnar ett bestående intryck, overkligt liksom, kanske konstigt att säga med tanke på att det verkligen hände. Det finns flera fort i området, en kyrkogård, en minnesoråde, ett museum, fotografier, filmvisning och massor av utställningsmaterial. Det mest makabra är att se hur vi människor använder tekniska innovationer till att slakta varandra under de vidrigaste omständighetrna. Tyskarna kom med kamoflageuniformer, vattenkylda maskingevär, eldkastare och gas.

Ett annat måste när du är i området är att besöka Champagnes hemstad Epernay och besöka några av de många små tillverkarna och provsmaka och köpa med sig hem.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Teddy skrev:
2416930 Tyvärr inte men eftersom du nämner krigskyrkogårdar passar jag på att nämna Verdun, men det kanske är ett av de områden du redan har i åtanke. Verdun lämnar ett bestående intryck, overkligt liksom, kanske konstigt att säga med tanke på att det verkligen hände. Det finns flera fort i området, en kyrkogård, en minnesoråde, ett museum, fotografier, filmvisning och massor av utställningsmaterial. Det mest makabra är att se hur vi människor använder tekniska innovationer till att slakta varandra under de vidrigaste omständighetrna. Tyskarna kom med kamoflageuniformer, vattenkylda maskingevär, eldkastare och gas.

Ett annat måste när du är i området är att besöka Champagnes hemstad Epernay och besöka några av de många små tillverkarna och provsmaka och köpa med sig hem.

Tackar för tipset Teddy lite riktig champagne är på sin plats efter allt sörplande av ungersk bubbelvin. Vurdun låter som precis vad jag är ute efter och det ligger ju perfekt på rutten min.

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Ca 10 mil NÖ Paris ligger Reims, efter Route National 31 ligger resterna av den gamla landsvägsbanan som fram till 1970 användes till racing, tom dåtidens F1.
Kurvorna har byggts om till bla rondeller och annat som stör utseendet men annars ligger sträckningen kvar, depå, läktare mm.

Kan vara värt ett besök.

Bifogat

• 0000-5301-4~1960-Reims-F1-French-Grand-Prix-Posters.jpg
    0000-5301-4~1960-Reims-F1-French-Grand-Prix-Posters.jpg
    54.2 KB · Visningar: 33
  • r4-reims.jpg
    r4-reims.jpg
    42.7 KB · Visningar: 40

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Hoj
ART GSX-R1000
jag kom på en bana till när reims nämndes.
Chimay är en gammal bana som ligger "på vägen" mellan reims och Spa
kolla in www.circuit.be
sen finns ju alltid Zolder & Gedinne i Belgien
Om du ska till Paris så har du Carole på norra sidan vid flygplatsen.

Niklas C

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2005
Hoj
Suzuki
Boris JR skrev:
2415122 Då jag har fått order av chefen att köra min snoriga lillasyster till normandie då hon skall gå ett utbytesår i fransk skola så tänkte jag att förutom att besöka krigskyrkogårdar så vore lite racehistoria på sin plats.
Därför planerar jag in ett besök på LeMans för att om möjligt åka Bugatti slingan (13km vanlig väg), på hemvägen hade jag dessutom tänkt åka till SPA för att köra den klassiska vägslingan där. Problemet är bara att jag trots idogt googlande inte har lyckats hitta kartor över någon av banorna.

Har ni några andra tips på racehistoria som bör besökas i NV Frankrike eller benelux?

Det e ju inte helt på vägen... men nästan... Beroende på när du åker. 16-17/9 är det ju Bol D´or på Magny Cours, 24 mil söderom Paris. Ligger det rätt i tiden så är det ju värt omvägen.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras