Bes med Turbo

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
I tyskland kan man regga vad som hellst såvida det klarar Tuv Testerna. Dessa är dock 100ggr meckigare och framförallt dyrare än att klara än en svensk rebesiktning så de flesta skiter totalt i allt och hoppas att ingen frågar... :näsblod
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
motardnisse skrev:
Z Fredde: Jag kollade med tekniska avdelning hos ASB och där var det tvär Nej!

Slutsats: Antingen så chansar man eller så får man stå sitt kast om denne åker på en fullständig regbesiktning.

Ganska kört att försöka regga en turbo på en helfordonsgodkänd svensksåld gathoj i de flesta fall! Vet ej hur de gör i Tyskland?

De som besiktar hojar har själv ett motorcykel intresse och är inte helt borta när det gäller vissa modeller, men visst en del orkar väl inte bry sig!


Exakt min uppfattning med

Den besiktningsman som godkänner en turbomoppe gör sig skylldig till tjänstefel

man kan ju inte hoppas på detta när man rullar in för kontrollbesiktning
det värsta som kan hända är att man får förläggande om fullständig regisrerinsbesiktning
Det vill man inte gärna råka ut för. Och om man desutom som jag, har byggt om hela moppen i övrigt så kan de bli riktigt drygt att få tillbaka den som standard igen

Jag vet folk på bilsidan som råkat ut för jusst detta :( :( :7peta
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jag brukar köra till SBP ett par dar innan och fråga gubbarna hur jag ska göra när jag har lite tveksamma fall, säjer dom det är ok så är det bara att köra in, annars får man rätta sig efter vad dom säjer. Fast det hjälper ju att jag besiktigat flera hundra gånger där. (detta gäller vanlig bes alltså, inte reg bes) Jag skulle aldrig bara chansa och riskera en reg bes.
Jag ska regga en Triumph med turbo i år, men då blir det som ombyggt fordon, det bör funka
 

Castrol

Här ska det säkert stå något roligt...
Gick med
23 Nov 2004
Ort
Där det mullrar...Dalsland
Hoj
Mean Streak 1600 -06 / ZX9R -99
andersson turbo skrev:
Exakt min uppfattning med

Den besiktningsman som godkänner en turbomoppe gör sig skylldig till tjänstefel

man kan ju inte hoppas på detta när man rullar in för kontrollbesiktning
det värsta som kan hända är att man får förläggande om fullständig regisrerinsbesiktning
Det vill man inte gärna råka ut för. Och om man desutom som jag, har byggt om hela moppen i övrigt så kan de bli riktigt drygt att få tillbaka den som standard igen

Jag vet folk på bilsidan som råkat ut för jusst detta :( :( :7peta

Det finns ju faktiskt moppar med turbo orginal. På det glada 80-talet....
 

Boost

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Turbo R6 AWD
Har inte läst hela tråden, men jag besiktigade min Fireblade med turbo på Tagenevägen i Göteborg. Hade inga problem alls att få igenom hojen. Han skrev lydigt in en notering i regbeviset att hojen har turbo och ISR-bromsar osv.
Jag hade ett effektintyg från Yamaha-Center med mig. (Vidöppen WG och varvtalstopp på 7000 rpm)

//Mikael
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Om man bygger ett "amatörbyggt fordon" - borde man inte då kunna regga i stort sett vad som helst så länge det håller sig innom rimliga gränser ?

Typ ram från en hoj - motor från en annan, turbo osv... :va

//Anders
 

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Webspy skrev:
Om man bygger ett "amatörbyggt fordon" - borde man inte då kunna regga i stort sett vad som helst så länge det håller sig innom rimliga gränser ?

Typ ram från en hoj - motor från en annan, turbo osv... :va

//Anders

Fungerar alldeles utmärkt!

På bilsidan finns vissa vikt/effekt förhållanden man inte bör understiga..men där fanns det möjlighet att göra avsteg från reglerna.

Kan kolla i SFRO-boken senare..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
På en icke-amatör får man öka effekten med 20%. Det var vad jag angav.

greven skrev:
Fungerar alldeles utmärkt!

På bilsidan finns vissa vikt/effekt förhållanden man inte bör understiga..men där fanns det möjlighet att göra avsteg från reglerna.

Kan kolla i SFRO-boken senare..
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
greven skrev:
Fungerar alldeles utmärkt!

På bilsidan finns vissa vikt/effekt förhållanden man inte bör understiga..men där fanns det möjlighet att göra avsteg från reglerna.

Kan kolla i SFRO-boken senare..

Vad jag har hört så är det effekt 20% och vrid 10%, eller ett intyg från tillverkaren eller generalagent.

R1 T
http://www.turbo-bike.com
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
En liten fråga: varför är det krångligt/dyrt/besvärligt om man lyckas få ett föreläggnade om fullständig registreringsbesiktning? Jag har inte fattat det än... Vad måste göras då?

Jag ska nog reg.besikta min hoj ändå. Vet att det går i Helsingborg iaf! Finns någon/några turbohojar här i krokarna som har besiktats där med turbo monterad. Med effektintyg på runt originaleffekt, d.v.s. halv gas, vidöppen wg och varvstopp vid 7000 eller nåt...
 

Peke

Peke
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Älkarleby
Hoj
koenig low boy 2x busa dr600 fiddy125 jlo flaka nico bakker kines monkey
Webspy skrev:
Om man bygger ett "amatörbyggt fordon" - borde man inte då kunna regga i stort sett vad som helst så länge det håller sig innom rimliga gränser ?

Typ ram från en hoj - motor från en annan, turbo osv... :va

//Anders

Om jag inte fattat fel så är det inte så lätt som du tror.En ram eller hoj ska väl vara till stora delar hembyggd för att bli amatörbygge. Men om du gör allt rätt,dvs kontaktar sfro och kanske slinter med rondellen i ramen och kladdar lite svets loppor så är det upp till dom och avgöra om den är körbar(effekten i motorn är melan dig o förs bolag) i det skick som du visar upp hojen i. När jag pratade med "våran" sfro gubbe ( Bertil på Ram&Mekaniska valbo) så sa han att om så moppen har 400hk så kan ja ju bara köra 110. Men prata alltid igenom bygget innan du börjar kapa med någon på sfro.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
lahi skrev:
En liten fråga: varför är det krångligt/dyrt/besvärligt om man lyckas få ett föreläggnade om fullständig registreringsbesiktning?
Nyare hojar är helfordonsgodkända, d.v.s. man får inte ändra någonting alls på dem. Så om man blir tvungen att regbesiktiga måste man återställa varenda liten detalj som ändrats till orginal.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Bearing skrev:
Nyare hojar är helfordonsgodkända, d.v.s. man får inte ändra någonting alls på dem. Så om man blir tvungen att regbesiktiga måste man återställa varenda liten detalj som ändrats till orginal.

+ att skaffa ett intyg från tillverkaren att det verkligen är OK!
 

Peke

Peke
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Älkarleby
Hoj
koenig low boy 2x busa dr600 fiddy125 jlo flaka nico bakker kines monkey
Bearing skrev:
Nyare hojar är helfordonsgodkända, d.v.s. man får inte ändra någonting alls på dem. Så om man blir tvungen att regbesiktiga måste man återställa varenda liten detalj som ändrats till orginal.

En liten fråga från vilken årsmodell gäller Helfordonsgodkändande och är det olika på märken
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
På vägverkets hemsida står det "anges med koden T14A i registreringsbeviset". Vet inte om det är olika på olika märken.

Skrevs tidigare i tråden om det:
R1 T skrev:
Jag vet inte hur det är på andra hojar men på R1:an är det omöjligt att reg-besiktiga med turbo efter -99 årsmodel, efter som de har helfordonsintyg.
Så för alla som tänker reg-besiktiga så kolla först om hojen har ett helfordonsintyg.
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Lägger in detta igen!!!!!!!!!!!!!!!

Problem

--------------------------------------------------------------------------------

Min bror höll på att få riktiga problem med sin GSXR 1100 T vid besiktningen i Kalmar.
Besiktnings gubbarna antog att det satt turbo på hojen bara för att de såg plenumet.
Visserligen satt turbon monterad men laddade inte,och såhade han en läckande packbox i gaffeln.

"Motor överensstämmer inte med typintyg" stog det i protokollet.

Packboxen fixades och turbokittet monterades bort.
Ringde om en ny besiktningstid,

"du grabben den där hojen skall regbesiktas"

Massvis problem.

Ringde då till SBP huvudkontor men ingen ville eller kunde hjälpa honom,utan han kopplades vidare per telefon hela tiden.Till slut hamnade han hos stationschefen i Kalmar(märkligt eller hur).

Efter mycket dividerande med honom så sa han"du kan skaffa ett motorintyg från en mc-firma"

Tack och lov så bor vi granne med den lokala Kawasaki handlaren,han fixade så klart detta papper och sprang själv bort till SBP med detta.

Allt löste sig till slut.
Tack Kalmar MC-Service för detta.

Kontentan av detta ,brorsan kommer aldrig att försöka besikta med kittet på,
för det går MYCKET snabbare att plocka bort OCH montera tillbaks grejorna än att träta med SBP.

Värt att tänka på innan!!!!!!!!!
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top