motardnisse skrev:Z Fredde: Jag kollade med tekniska avdelning hos ASB och där var det tvär Nej!
Slutsats: Antingen så chansar man eller så får man stå sitt kast om denne åker på en fullständig regbesiktning.
Ganska kört att försöka regga en turbo på en helfordonsgodkänd svensksåld gathoj i de flesta fall! Vet ej hur de gör i Tyskland?
De som besiktar hojar har själv ett motorcykel intresse och är inte helt borta när det gäller vissa modeller, men visst en del orkar väl inte bry sig!
andersson turbo skrev:Exakt min uppfattning med
Den besiktningsman som godkänner en turbomoppe gör sig skylldig till tjänstefel
man kan ju inte hoppas på detta när man rullar in för kontrollbesiktning
det värsta som kan hända är att man får förläggande om fullständig regisrerinsbesiktning
Det vill man inte gärna råka ut för. Och om man desutom som jag, har byggt om hela moppen i övrigt så kan de bli riktigt drygt att få tillbaka den som standard igen
Jag vet folk på bilsidan som råkat ut för jusst detta
Castrol skrev:Det finns ju faktiskt moppar med turbo orginal. På det glada 80-talet....
motardnisse skrev:Du menar t,ex CX650 turbo och var det inte nån suzuki också?
Webspy skrev:Om man bygger ett "amatörbyggt fordon" - borde man inte då kunna regga i stort sett vad som helst så länge det håller sig innom rimliga gränser ?
Typ ram från en hoj - motor från en annan, turbo osv...
//Anders
andersbrink skrev:Fråga de som vet och återkom med de svar du får. http://www.sfro.com/
Webspy skrev:Om man bygger ett "amatörbyggt fordon" - borde man inte då kunna regga i stort sett vad som helst så länge det håller sig innom rimliga gränser ?
Typ ram från en hoj - motor från en annan, turbo osv...
//Anders
greven skrev:Fungerar alldeles utmärkt!
På bilsidan finns vissa vikt/effekt förhållanden man inte bör understiga..men där fanns det möjlighet att göra avsteg från reglerna.
Kan kolla i SFRO-boken senare..
greven skrev:Fungerar alldeles utmärkt!
På bilsidan finns vissa vikt/effekt förhållanden man inte bör understiga..men där fanns det möjlighet att göra avsteg från reglerna.
Kan kolla i SFRO-boken senare..
Webspy skrev:Om man bygger ett "amatörbyggt fordon" - borde man inte då kunna regga i stort sett vad som helst så länge det håller sig innom rimliga gränser ?
Typ ram från en hoj - motor från en annan, turbo osv...
//Anders
Nyare hojar är helfordonsgodkända, d.v.s. man får inte ändra någonting alls på dem. Så om man blir tvungen att regbesiktiga måste man återställa varenda liten detalj som ändrats till orginal.lahi skrev:En liten fråga: varför är det krångligt/dyrt/besvärligt om man lyckas få ett föreläggnade om fullständig registreringsbesiktning?
Bearing skrev:Nyare hojar är helfordonsgodkända, d.v.s. man får inte ändra någonting alls på dem. Så om man blir tvungen att regbesiktiga måste man återställa varenda liten detalj som ändrats till orginal.
Bearing skrev:Nyare hojar är helfordonsgodkända, d.v.s. man får inte ändra någonting alls på dem. Så om man blir tvungen att regbesiktiga måste man återställa varenda liten detalj som ändrats till orginal.
R1 T skrev:Jag vet inte hur det är på andra hojar men på R1:an är det omöjligt att reg-besiktiga med turbo efter -99 årsmodel, efter som de har helfordonsintyg.
Så för alla som tänker reg-besiktiga så kolla först om hojen har ett helfordonsintyg.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |