Besikta för märkesförsäkring?

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Min hoj är direktimporterad från Tyskland, så för att kunna teckna en Honda-försäkring måste den tydligen besiktas av en verkstad. Försäkringsbolaget menade att de vill se om den är i orginalskick.

Min fråga är om det spelar någon roll att det sitter Acrapovic-pipor på den? Eller kan det bli problem?

hellla

För nollvisionen i tiden!
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
KX250F -06, RM-Z250 -08
Stuff skrev:
2044621 Min hoj är direktimporterad från Tyskland, så för att kunna teckna en Honda-försäkring måste den tydligen besiktas av en verkstad. Försäkringsbolaget menade att de vill se om den är i orginalskick.

Min fråga är om det spelar någon roll att det sitter Acrapovic-pipor på den? Eller kan det bli problem?

En polare ska lämna in sin Firestorm på sån där besiktning, han ringde och frågade verkstaden om det var ok att ha andra pipor på. Det var ok enligt verkstaden. Tror det skulle kosta 1000 kr.

Missnöjdmc

matte
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
VTR 1000 F
Det är inga problem att besikta den om det sitter andra pipor på den. Jag besiktade min Firestorm på Hela Hojen på söder. Det dom vill se vid besiktningen är det allmänna skicket på hojen, så att den inte är krockad osv. Har för mig att det inte var så dyrt att genomför besiktningen, jag betalade inte över 500:- iallafall.

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Stuff skrev:
2044621 Min hoj är direktimporterad från Tyskland, så för att kunna teckna en Honda-försäkring måste den tydligen besiktas av en verkstad. Försäkringsbolaget menade att de vill se om den är i orginalskick.

Jag har besiktigat min hoj på honda center för försäkringen.
Jag hade inte originallack på hojjen och ny undertail med diodbaklyse och micron slip-on på hojjen och det va inga problem.
Det försäkringsbolaget vill veta är vad dom ska ersätta vid en eventuell stöld, omkullåkning/krock.
Du får ha hojjen i vilket skick du vill men om du har en skada vid besiktningen som du lagar efter och efter ett tag åker omkull eller liknande så får du inte ersättning för den.
Jag tog dock med mitt originalsystem till besiktningen så att dom kunde se att det var oskadat. Min lack sa dom att den blir lackerad i en verkstad om jag åker omkull (samma kulör som jag lackat i) istället för att if betalar honda stora summor för färdiglackerade delar.
Det dom kollar nogrant är om det är skador på ramen, repor på motorkåpor, framgaffeln, och smådetaljer.
Har du tänkt att lägga ut stora summor på att göra din hoj unik så gör det innan besiktningen (eller besiktiga den igen) för du vill nog inte bli ersatt med originalprylar om delarna du slängt på kostar mer än originalet.
Lycka till!

Glömde: Eftersom du bor i tumba kan jag starkt rekomendera honda mc-center i södertälje http://www.mc-hornan.se dom besiktigade min och dom e bra som fan att ha att göra med :tummenupp

Last edited:

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Betalade 250:- hos auktoriserad Honda-handlare för frugans VFR som jag köpte av en Dansk, det som är intressant för försäkringsbolagen är ju om hojen är smälld eller liknande, det handlar om försäkringsvärdet vid en eventuell inlösen, det vore ju enkelt annars att köpa ett vrak i Tyskland och "tappa" den här hemma och sen göra sig en slant på det.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln