besikta fighter?

rallysalle

Medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
sjövik
Hoj
Ducati Full throttle 800
Tänkte jag skulle besikta min fajter i maj som jag byggt i vinter , är det nåt problem:gnissla elr måste man typregga om den elr dylikt?
 
Last edited:

Marlboro_man

Bygger fighter...
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Tranemo
Hoj
R1 -99 Fighter
Tänkte jag skulle besikta min fajter i maj som jag byggt i vinter , är det nåt problem:gnissla elr måste man typregga om den elr dylikt?

Halloj. Var o besiktigade min i fredags. Det enda du behöver tänka på är att ha E-godkända lampor runt om. Samt skylten väl synlig med skyltbelysning och ljudnivå. O så klart hastighetsmätare o kontrollampor.
Kolla så allt sitter som det skall innan du åker. För det enda besiktningsmannen gjorde var att klämma o känna på allt..
Sedan e det nemas problemas.
Alternativt e ju om du tagit bort en sittplats så kan du nog torska på det kanske. Dvs. Ensitsig hoj. För det står i regbeviset att det är 2 sittplatser inkl, förare.

Lycka till!

Hoj!
 

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Om man svetsar om bakramen, bör man inte regbes då?
 

rallysalle

Medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
sjövik
Hoj
Ducati Full throttle 800
Halloj. Var o besiktigade min i fredags. Det enda du behöver tänka på är att ha E-godkända lampor runt om. Samt skylten väl synlig med skyltbelysning och ljudnivå. O så klart hastighetsmätare o kontrollampor.
Kolla så allt sitter som det skall innan du åker. För det enda besiktningsmannen gjorde var att klämma o känna på allt..
Sedan e det nemas problemas.
Alternativt e ju om du tagit bort en sittplats så kan du nog torska på det kanske. Dvs. Ensitsig hoj. För det står i regbeviset att det är 2 sittplatser inkl, förare.

Lycka till!

Hoj!


Har inga kontroll lampor vad har du för indikerings lampor?
 

jonas47

F Racing
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
:(
utdrag ur www.vv.se :)

Här kommer en liten genomgång vad som ev kommer att kollas!


* Fungerande blinkers "avstånd mellan blinkers är följande: 24cm i fram & 18cm i bak! Miniblinkers är väl OK om de nu verkligen ger ett bra sken. Tänk er själva, Ta nån dag när det är riktigt bra solsken, slå på blinkers och gå bort ca 5m från hojen. Om ni inte ser blinkade skenet så kommer garanterat inte nån bilist göra det heller från t,ex 25m. Blinkers är viktiga punkt slut!

* helljus samt helljusindikatorn från -84 och framåt

* halvljus Om du är osäker på höjden, se till att kunna komma åt inställningsskruven så brukar de oftast hjälpa till!

* Positionsljus i bak fungerar

* bromsljus (fot och hand) Kontrollera att bakre bromsljus kontakt verkligen fungera för de brukar kärva ihop

* skyltbelysning som verkligen lyser upp skylten, inget skit

* hastighetsmätare (belyst) Sällan de kollar att den är belyst, viktigare vid regbesiktning. Kolla så att hastighetsmätaren fungerar!

* däckmönster, 1mm över hela slitbanan, inga skador eller däcktyp t,ex "not for highway use"

* reflex "kostar max 25:- efterkontroll kostar 180:-"
* Tuta såklart

* Kolla så att bultar, muttrar samt ekrar mm sitter fast.

* Drivpaket, inga tandpets liknande tänder på dreven, kedja= kan man dra ut så man kan se 2/3 av drevets tand så är den slut. Nej det går inte att spänna bort ett slitage. Titta även så att ingen länk har börjar kärbva ihop! Kolla så att kedjelåstet sitter åt rätt håll

* Kolla så att drev sitter fast!

* Vrid styret åt höger & vänster för att se så att gasvajern löper fritt och inget gashäng förekommer

* Stötdämpare på fram & bak att de fungera korrekt samt inget läckage. många tar inte en läckande packbox samt gaffelolja som kommit på bromsbeläggen på allvar tyvärr.

* Bromsbelägg, krav 1mm

* Koll av styrlager att inget hack förekommer samt att det inte har kärvat. Ang hacket: Ofta förekommer ett hack just i mittläget, lättast är det att kolla på hojar som har centralstöd eller så får man dra upp den på sidostödet och känna när man vrider styret t,ex från höger till vänter.

* Inget större oljeläckage från motorn

* Svinglager är ok genom att tag tag i svingen och dra mot dig och ifrån.

* Kolla ev bensinslangar så de inte har torkat och spruckit!

* Kolla växelföraren då den brukar bli glapp, försök att dra fast den eller lägg ditt gängtejp och dra fast annars kan splinsen "spåren på axeln" ta skada.

* Kolla så att bromsskivan inte är skev "förekommer oftast en pulserande bromsverkan som kan kännas i bromshandtaget/ bromspedalen "väldigt viktig sak"

* Kolla så att inte bromshandtaget tar längst in vid ev kraftigare inbromsning så att du fortfarande ha reserv kvar för ev ännu mer bromskraft. Detta är väldigt vanlig på hojar där ägaren tror sig veta att de har bra bromsar fast de är livsfarliga! "ännu viktigare sak"

Och till slut det viktigaste: Var trevlig mot besikningsgubben så är han med all säkerhet trevlig tillbaks. Många av dem som besiktar hojar har ett mcintresse själva så visst kan de mkt även de!
 

Magoo

Streetfucker
Gick med
27 Sep 2005
Ort
Skogen, Uppsala city
Hoj
Tomt på lagret för tillfället
Här kommer en liten genomgång vad som ev kommer att kollas!


* Fungerande blinkers "avstånd mellan blinkers är följande: 24cm i fram & 18cm i bak! Miniblinkers är väl OK om de nu verkligen ger ett bra sken. Tänk er själva, Ta nån dag när det är riktigt bra solsken, slå på blinkers och gå bort ca 5m från hojen. Om ni inte ser blinkade skenet så kommer garanterat inte nån bilist göra det heller från t,ex 25m. Blinkers är viktiga punkt slut!

* helljus samt helljusindikatorn från -84 och framåt

* halvljus Om du är osäker på höjden, se till att kunna komma åt inställningsskruven så brukar de oftast hjälpa till!

* Positionsljus i bak fungerar

* bromsljus (fot och hand) Kontrollera att bakre bromsljus kontakt verkligen fungera för de brukar kärva ihop

* skyltbelysning som verkligen lyser upp skylten, inget skit

Och till slut det viktigaste: Var trevlig mot besikningsgubben så är han med all säkerhet trevlig tillbaks. Många av dem som besiktar hojar har ett mcintresse själva så visst kan de mkt även de!


Eftersom du inte sa något om det så kanske de inte behövs.... men dum som jag e så frågar jag iaf..:D
Positionsljus i fram?? Behöver man inte ha det??:confused: Vore ju skönt isf, har inget nu o ska in o bes snart...:rolleyes:

Tackemycke
 

The_Other

Köra Bana..
Gick med
22 Sep 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1
Besiktigade min förra hösten, nemas problemas :tummenupp

Har e-märkt lampa och blinkers. Har även kvar orginalinstrumenteringen.
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
Vadå kedjelås åt rätt håll? Vilket är fel håll? :va

det håll som gör att det lossnar & kjedjan matas ut eller som det brukar bli, rätt in i motorn. om vi säger att du sätter dit låset på "övre kedjan" så skall hålet på låset vara riktat bakåt.

jag & mina perfekta förklarningar :tungan



DOH. seg som vanligt .
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Har ni nyare hojar som är helfordonsgodkända ska dom vara helt original. Sen hänger det mycket på besiktningsmannen vad dom släpper igenom.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har ni nyare hojar som är helfordonsgodkända ska dom vara helt original. Sen hänger det mycket på besiktningsmannen vad dom släpper igenom.


Besiktningsmannen "heter besiktningstekniker nu för tiden" ska inte blanda ihop kontrollplanen och reghandboken när en vanlig besiktning ska göras!!!!
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Besiktningsmannen "heter besiktningstekniker nu för tiden" ska inte blanda ihop kontrollplanen och reghandboken när en vanlig besiktning ska göras!!!!

Kommer du med en helfordonsgodkänd hoj utan kåpor och med ett crosstyre kommer besiktningsteknikern inte släppa igenom den med största sannolikhet.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
från och med vilket år blev hojarna helfordonsgodkända?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kommer du med en helfordonsgodkänd hoj utan kåpor och med ett crosstyre kommer besiktningsteknikern inte släppa igenom den med största sannolikhet.

På vilka grunder då i deras kontrollplan? Kolla gärna med SBP så får du se!!!

från och med vilket år blev hojarna helfordonsgodkända?

Tror det var -98 eller -99
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top