Besikta MC "vinterhalvåret" omöjligt?

Whippet

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2025
Hoj
Yamaha MT-07
Är i färd med att ta mitt MC-kort efter mångs års längtan och köpte en MC i höstas med sista besiktningsdag 2025-02-28, inga problem tänkte jag eftersom så fort vädret tillåter kan jag ta första svängen och övningsköra till besiktningen.

Men mina planer är något "grusade"..
Planerad besiktning 2025-03-03 inbokad hos Dekra i Jönköping, rings upp utav dem och avbokas med kort varsel. "Tur att jag såg detta, vi besiktigar inte motorcyklar innan gruset är bortsopat på gatorna" var anledningen jag fick. Min fråga är såklart när jag kan tänkas vänta mig att det går att besiktiga. Svaret är att de inte kan svara på det men slutet av April/Maj är en gissning som också alla andra besiktningsfirmor i länet ger mig. Ingen firma tar emot min MC och det är nu körförbud och jag kan inte börja övningsköra.

Känner någon till någon firma i närheten av jönköping som tar emot motorcyklar innan sommaren?

Är detta något man bara skyller på? Enligt de motorcyklister jag känner låter detta väldigt märkligt och enligt deras erfarenhet är inte en mc-besiktning så avancerad att den inte skulle kunna gå att genomföra säkert.

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Mera i ämnet:

Motorcyklarna är offrade på avregleringens altare.

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Tyvärr har du hamnat i ett dilemma, kan du inte besiktiga så kan du inte köra. Och vintertid är det snålt. Mitt förslag är att du i framtiden besiktigar på hösten så sent du kan, annars kommer samma proiblem dyka upp om och om igen.

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Tyvärr har du hamnat i ett dilemma, kan du inte besiktiga så kan du inte köra. Och vintertid är det snålt. Mitt förslag är att du i framtiden besiktigar på hösten så sent du kan, annars kommer samma proiblem dyka upp om och om igen.
Alternativt att göra det nu till våren och sen hålla sig till våren/försommaren. Tar man det i början av april så är det väl sista april senast nästa gång? Så kan man skjuta det en månad framåt varje år om man vill. :) Fast våren är ju lurig att besikta på.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Prata med din besiktningsstation , det brukar gå att fixa.
Jag har gjort så tidigare

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Hoj
MT10 SP
15/3 i Sävsjö för två år sedan och 12/4 i Värnamo förra året. I båda fallen bokande jag via telefon dagen innan. Jodå det var grus och kalla vägar.

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Alternativt att göra det nu till våren och sen hålla sig till våren/försommaren. Tar man det i början av april så är det väl sista april senast nästa gång? Så kan man skjuta det en månad framåt varje år om man vill. :) Fast våren är ju lurig att besikta på.
Just ja du kan ju rulla framåt, det är väl 24 månader mellan varje tillfälle

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Besiktiga kan man väl göra när man vill... eller?
Måste man vänta till man kommer in i sin besiktningsperiod..?
Tveksam här.
Oavsett så har jag besiktigat mc olika tider på året.
Hade skåpsläp och körde cyklarna i det till stationen, rullade in och de fixade allt utom testkörningen och bromsprov ute och det noterades på protokollet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tveksam här.
Hade skåpsläp och körde cyklarna i det till stationen, rullade in och de fixade allt utom testkörningen och bromsprov ute och det noterades på protokollet.
Stationerna kan vägra att besikta på grund av att bromsprov inte kan utföras på ett säkert sätt när det är mycket grus, eller snö/is/slask.

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Kollade precis med "min" station (några mil söder om Jönköping) och de besiktigar och har gjort i flera veckor...

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Tveksam här.
Korrekt, besiktiga när du vill, men det finns ett "senast" datum.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Detta oskick måste sluta. Kan jag köra hojen till stationen kan de besiktiga den. Borde vara olagligt att säga nej för dem.

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Det är vad det är. Finns tre lösningar.

1. Använd telefonen och ring runt.
2. Kör gammelhojjar som är färdigbesiktigade.
3. Lid och lägg sen upp ett schema för besiktning tidig höst.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
4. Strunta i att besiktiga.

Min hoj fungerar utan besiktning.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag har haft besiktning i juni/juli, brukar vara rätt lugnt att hitta tid runt sthlm iaf, men tidig höst kan ju vara smidigare. Risken med sommar är att det är semester på stationerna men fördelen verkar vara att folk inte vill besikta på sommaren

(nu hjälper inte detta TS just nu eftersom hojen har körförbud, men jag ville skriva något, okej?!)

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Boka en besiktning i april och hävda att du kör kortaste väg till den bokade stationen! ;)
(funkar väl inte i verkligheten tyvärr men långgafflarna bokade ju en besiktning på träfforten och kunde köra dit och hem)

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
4. Strunta i att besiktiga.

Min hoj fungerar utan besiktning.
Det gjorde min också en hel sommar, det var inte förrän efteråt jag kom på att vagnskadeförsäkringen inte gällde pga inträtt körförbud.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det gjorde min också en hel sommar, det var inte förrän efteråt jag kom på att vagnskadeförsäkringen inte gällde pga inträtt körförbud.
Ringde och frågade och dom sa att det bryr dom sig inte om. Men min hoj är ju ingen dyr italiensk pärla direkt. Iofs en KTM som är så gammal att den inte äter upp sig själv. Det är ju värt en del. 🤔

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!